Maandag 14/10/2019

Elektronica

Milan W. over zijn liefde voor elektronica: "Ik volg mijn intuïtie"

Milan W.

Als er een Eurovisiesongfestival voor de underground zou bestaan, dan zou Milan W. de perfecte Belgische vertegenwoordiger zijn. Met zijn nieuwe langspeler Envelope verzorgt de Antwerpse klankfetisjist de soundtrack bij uw weemoedige nachtexcursies.

In het verleden verdiende Milan Warmoeskerken zijn strepen in loondienst van anderen. Flying Horseman en Condor Gruppe maakten gretig gebruik van zijn diensten, en onder het pseudoniem Mittland Och Leo gaat de multi-instrumentalist een alliantie aan met Joke Leonare. Wanneer Warmoeskerken echter als Milan W. jongleert met klanken, is de Antwerpenaar op zijn best.

"Ik heb altijd al een zwak gehad voor elektronische muziek. Kraftwerk heeft – onder invloed van mijn vader – mijn jeugd gekleurd", verklaart Milan W. zijn liefde voor synthesizers. Hij had ook een tweede grote liefde: de gitaar. "Ik heb jazz gestudeerd aan de Antwerpse Kunsthumaniora en het conservatorium, maar hoe langer die opleiding duurde, hoe meer ik afstand nam van jazz. Ik had vooral een probleem met de mentaliteit van de docenten. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik steeds meer interesse toonde in andere muziek, in het bijzonder elektronica. Toen ik 17 jaar was, ging ik er zelf mee aan de slag."

De platenhoes van 'Envelope'.

Warmoeskerken is niet in één genre thuis. Op Envelope hoort u de brede waaier aan invloeden die in het brein van de multi-instrumentalist leven. "Ik heb altijd opengestaan voor alle soorten muziek. Ik maak er een sport van om zo veel mogelijk genres te consumeren. Ik was 15 toen ik naar Sun Ra luisterde, maar new wave, surf en afro hebben evenzeer een rol gespeeld. Dat hoor je ook in mijn muziek. Ik ben er zeker van dat er onbewust ook invloeden uit mijn tienerjaren in mijn producties sluipen."

Intuïtief

Milan Warmoeskerken is voor groepen als Flying Horseman en Condor Gruppe van onschatbare waarde. Niet aan de synths, wél aan de gitaar. Dat hij onlangs bij die eerste groep vertrok, is een keuze waar hij al langer over nadacht. "Gitaar was lang mijn grote liefde, maar onze relatie is verziekt. Ik heb door mijn studies de voeling met het instrument enigszins verloren. Het blijft het instrument dat ik het best kan bespelen", zegt hij, "maar ik denk dat ik de gitaar té goed ken. Ik wring mij in bochten om goede geluiden te vinden. Ik heb snel de neiging om dingen te overdenken, daarom gebruik ik zelden of nooit een gitaar voor mijn eigen muziek. Als ik synthesizers gebruik, werk ik intuïtiever."

"Ik vind het niet zo belangrijk om mijn ei kwijt te kunnen bij andere groepen", vervolgt hij. "Begrijp me niet verkeerd: ik geniet ervan om met anderen samen te spelen, maar ik verkies alleen zijn, in afzondering dingen maken. Wanneer artiesten mij vragen om aan nummers te werken, voelt dat voor mij als het uitlenen van mijn vakmanschap. Wat ik alleen maak, is van mij."

Zijn vorige soloplaat Intact kreeg het label "anthems for misty trottoirs and empty clubs" mee. In welke omstandigheden komt Envelope tot leven? Milan W. begint te zuchten wanneer we onze vraag uitspreken. "Ik heb er geen behoefte aan om mijn muziek te benoemen. Ik wil evenmin mensen dwingen om uitspraken te doen. Het is allemaal subjectief, laat de luisteraars maar zelf beslissen wat deze plaat voor hen betekent."

In september mag Milan W. als enige Belg deelnemen aan de Red Bull Music Academy in Berlijn. Hij kan twee weken lang workshops en lezingen volgen en gebruikmaken van verschillende studioruimtes. "Ik had nooit verwacht dat ik uit duizenden inschrijvingen zou worden 
geselecteerd. Ik ben eerlijk gezegd verrast dat ze mij hebben verkozen, als kleine, onbekende Belgische artiest." Hij kijkt wel uit naar de ervaring. "Het is een goede gelegenheid om twee weken op mijn muziek te focussen, omringd door andere creatievelingen. Dit is een perfecte kans om op ontdekking te gaan."

Envelope van Milan W. is uit bij Ekster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234