RecensiesMuziek
Mijmeren en mediteren op in acid gedrenkte baslijntjes: dit zijn de beste albums van de week
Onze muziekredactie selecteert drie albums die de moeite waard zijn.
Future - I Never Liked You ***
Misogyne patser? Hypocriete loverboy? Pragmatische hitparadehoer? Of een geslepen vernieuwer zonder wie het trap-subgenre uit Atlanta nooit de mainstream zou zijn ingegleden? Future mag dan een superster zijn in Amerika, voor Europese hiphopliefhebbers blijft hij een heel specifiek snoepje. Ook I Never Liked You, zijn negende, doet nu genadeloos formulaïsch aan, dan weer ongenaakbaar en heerlijk minimalistisch. Kanye West en Drake duiken op in de beste tracks en Future mijmert er over toxische ex-liefjes, zijn rapzang gedrenkt in Autotune. Subtiel is anders.
Sharon Van Etten - We’ve Been Going About This All Wrong ****
Hoe bescherm je wat dierbaar is tegen verwoestende krachten die buiten eigen controle liggen? En hoe redden we al wat van waarde maar weerloos is? Sharon Van Etten mag de laatste jaren dan gepromoveerd zijn tot een van de meest gegeerde songschrijvers, maar existentialistische gelukzaligheid raap je er kennelijk niet mee. Toch slaagt ze erin om uit wereldse wrakstukken een magische meditatie te putten. We’ve Been Going About This All Wrong klinkt nu eens ontroerend en kwetsbaar, dan weer wrevelig door kille drums en beats. Verbluffende plaat, die u in deze tijden mogelijk zelfs helpt om angsten te bezweren. Zoals ze zelf zingt: “It’s not dark, it’s only darkish”.
Charlotte De Witte - Universal Consciousness ep ***
Twee jaar geleden ontsluierde de Belgische techno-dj Charlotte De Witte op haar Return To Nowhere-ep een voorliefde voor psychedelische trance. De hang naar spirituele euforie huist ook in Universal Consciousness, een ep waarop etherische stemsamples en in acid gedrenkte baslijntjes elkaar opnieuw het hof maken. Vooral op ‘Kali’ is het fijn leviteren: stuwende techno die halverwege een Oosterse sirene de beats laat verdringen. Elders verzuipen yin en yang in donderende stadionbeats. Hoe dan ook een lekkernij voor puristen die heimwee hebben naar het donkerste spul uit de jaren 90.