Zaterdag 16/01/2021

FilmrecensieThe Burnt Orange Heresy

Mick Jagger heeft niet goed naar The Rolling Stones geluisterd ★★★☆☆

Mick Jagger in zijn rol van vreemde miljonair.Beeld Photo News

Een uitmuntende cast, met een glibberige Mick Jagger als uitschieter, doet ‘The Burnt Orange Heresy’ swingen. Het gebrek aan inhoud zie je gemakkelijk door de vingers.

“Pas op voor kunstcritici zoals ik.” James Figueras (The Square-acteur Claes Bang) maakt niet bepaald goede reclame voor onze stiel, maar hopelijk wilt u het toch nog van deze filmcriticus aannemen: The Burnt Orange Heresy gaat geweldig van start. Bang zit er bonk op met zijn eloquente maar bedrieglijke openingsmonoloog over de uiterst subjectieve waarde van schilderkunst, en wanneer Mick Jagger even later ten tonele verschijnt als de ambigue miljonair Joseph Cassidy gaat de film helemaal swingen.

Cassidy lijkt nooit gehoord te hebben van het Rolling Stones-nummer ‘You Can’t Always Get What You Want’: hij wil koste wat het kost een schilderij van de legendarische kunstenaar Jerome Debney (gespeeld door de al even monumentale Donald Sutherland), die al vijftig jaar in het verborgene leeft. Figueras moet hem daar – desnoods op criminele wijze – bij helpen. In ruil krijgt de kunstcriticus een exclusief interview met Debney, dat zijn carrière een enorme boost zou geven. Zijn nieuwe liefde Berenice (Elizabeth Debicki) staat erbij en kijkt ernaar. Of lijkt dat maar zo? Een slingerende intrige ontvouwt zich, en hier en daar wordt helaas ook een bocht gemist.

Sexy thriller

Al even schilderachtig als de kleurige doeken aan de muren is de locatie waar het grootste deel van de film zich afspeelt: een luxueuze villa aan het Comomeer, die zo mooi gelegen is dat de buurman vermoedelijk George Clooney heet. Regisseur Giuseppe Capotondi (La doppia ora) mikt uitdrukkelijk op een sexy thriller à la The Thomas Crown Affair. Claes Bang lijkt als twee druppels water op Pierce Brosnan in zijn James Bond-dagen. Alleen is zijn personage verslaafd aan pillen in plaats van martini’s.

Iedereen praat in The Burnt Orange Heresy ook als 007: de personages zijn zo rad van tong dat je op den duur begint te hopen dat er toch eens iemand zich in zijn woorden verslikt. Al die mooipraterij over Kunst en Leven ten spijt bereikt de film nooit de intellectuele diepgang waarop hij aanvankelijk aanstuurt. Een overdadig gebruikte metafoor met zoemende vliegen kan daar geen verandering in brengen. Maar als escapistisch tussendoortje gaan we deze stijlvolle aangeklede pulpthriller zeker niet verketteren.

The Burnt Orange Heresy is nu te zien op Proximus Pickx, Sooner, Cinema bij je thuis en Zed vanuit je zetel.