Vrijdag 13/12/2019

Vier vragen

Michaël R. Roskam: ‘In Hollywood liggen ze niet wakker van afscheid Tarantino’

Michaël Roskam Beeld Karel Duerinckx

Zegt Quentin Tarantino (56) de regisseursstoel definitief vaarwel na zijn negende worp ‘Once Upon a Time in Hollywood’? In een interview met GQ Australia hint Hollywoods enfant terrible naar zijn pensioen. ‘Wat films betreft denk ik dat ik op het einde van de rit ben beland.’ Regisseur Michaël R. Roskam twijfelt over het woordje ‘definitief’.

Tarantino zou bereid zijn om zijn oorspronkelijke plan – vaarwel zeggen na tien films – bij te stellen en al te stoppen na nummer negen. Is het hem, zoals Brad Pitt denkt, menens?

“Ik geloof wel dat Tarantino het oprecht meent, hij is sowieso iemand die veel deelt met zijn publiek. Maar je moet zo’n uitspraak toch een beetje plaatsen binnen het eeuwige en vermoeiende spelletje waarin auteurs-cineasten zoals Tarantino in Hollywood telkens belanden. Niet alleen schrijven én regisseren ze zelf, in vergelijking met Europa zijn er ook veel hogere budgetten en grotere bemoeienissen. Dan is het niet ongewoon om na die rit helemaal uitgeput te zijn, en het gevoel te hebben dat je iets anders nodig hebt. Zoals hij zelf aangeeft zou hij boeken willen schrijven, of theaterstukken maken.

“Hij is niet de eerste die oprecht speelt met dat idee. Steven Soderbergh heeft zijn afscheid in het verleden ook al een paar keer aangekondigd, om het later dan toch weer te voelen kriebelen en aan een nieuwe film te beginnen. En Terrence Malick is ooit ook teruggekeerd na een lange periode met The Thin Red Line. Tarantino is nog niet dood hé, wie weet welke klassieker hij nog uit zijn mouw tovert.”

Quentin Tarantino’s ‘Once Upon a Time in Hollywood’ loopt vanaf 14 augustus bij ons in de zalen. Beeld Eric Jamison/Invision/AP

Heeft die moeheid misschien iets te maken met een recente trend: Hollywood lijkt steeds braver in de nasleep van #metoo. Kan een controversiële figuur als Tarantino er nog wel aarden?

“Die link zou ik niet leggen. In de slipstream van Weinstein, die met Miramax bijna al zijn films producete, kwam Tarantino inderdaad ook even in het vizier en er was de getuigenis met Uma Thurman, die hij bij opnames gepusht had om gevaarlijk snel te rijden. Maar klachten over machtsmisbruik zijn er uiteindelijk niet geweest, en met Thurman is alles bijgelegd. In filmkringen staat hij vooral bekend als gedreven, passioneel en correct. Soms wat brutaal misschien, maar dat is een beetje eigen aan regisseurs.” (lacht)

Laten we de pensioenhypothese even voor waar aannemen: kijkt Hollywood aan tegen een groot verlies?

“Ach, ik denk dat de meesten in Hollywood er niet wakker van gaan liggen. Hij werkt vaak met dezelfde mensen samen, en die kring heeft genoeg geld aan hem verdiend. Voor de fans is het natuurlijk een ander verhaal. Puur artistiek moet je zeggen: elke Tarantino die niet wordt gemaakt, zal een gemis zijn.”

Waar liggen zijn grootste verdiensten volgens u?

“Met het gebruik van bestaande muziek was hij niet de eerste – Scorsese deed het al in Goodfellas – maar die kunst wist hij in zijn films toe te passen op een heel bijzondere manier. En dan zijn er natuurlijk ook nog de spitsvondige dialogen – intelligente mitrailletten die toch toegankelijk en humoristisch blijven – of de vele meta-referenties naar zogenaamde B-films. Zijn sterrenstatus is maar weinig regisseurs gegeven: Tarantino is een genre op zich geworden, en ‘tarantinesque’ een woord. Dat is zowat het moeilijkste wat je als kunstenaar kan verwerven.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234