Donderdag 27/06/2019

Music Industry Awards

MIA's, met 'M' van man: waar zijn onze vrouwelijke artiesten heen?

Bazart. Beeld Bas Bogaerts

'MIA code = wit + man.' Wie de nominaties voor de Music Industry Awards bekijkt, zou denken dat bijna alleen blanke mannen hier platen uitbrengen. Dat moet anders, vindt Inne Eysermans van Amatorski.

Album van het jaar? Bazart, Ertebrekers, Het Zesde Metaal of Warhaus. Auteur/componist van het jaar? Alex Callier, David en Stephen Dewaele, Wannes Cappelle of Jan Swerts. Muzikant van het jaar? Opnieuw alleen mannen, en hetzelfde geldt voor liveact en beste videoclip. In de zes MIA-categorieën voor de muzieksector ging maar één van de 24 nominaties naar een vrouw: Melanie De Biasio voor het artwork van haar jongste plaat. En de nieuwe Vlamingen zijn nog zeldzamer.

U kan dit abonneestuk vandaag gratis lezen. Elke dag De Morgen lezen? Proef nu twee maanden en krijg 47 procent korting. 

Bij de publieksprijzen, met onder meer de categorieën 'doorbraak', 'groep' en 'dance', is het al niet veel beter. Alleen Laura Tesoro, Dana Winner en Laura Lynn sleepten er een nominatie in de wacht. Behalve de vier vrouwen in de categorie 'solo vrouw', al hadden die het geluk dat daar geen blanke mannen genomineerd konden worden.

Het doet pijn aan de ogen, vindt Inne Eysermans, die op Facebook een post schreef om het probleem van diversiteit aan te kaarten. "Mia code= wit + man." "Maar wie had er dan wel genomineerd moeten zijn?", vraagt Gerrit Kerremans, muziekcoördinator bij de VRT, zich af. "Ik mis Noémie Wolfs, maar ik denk niet dat de jury voor de rest iemand over het hoofd gezien heeft. Hydrogen Sea (met Birçen als zangeres, JDB), en SX zijn toch ook genomineerd, en bij Warhaus en Hooverphonic spelen vrouwelijke vocalisten geen onbelangrijke rol. Er waren vorig jaar gewoon weinig vrouwelijke artiesten die een succesvolle plaat uitgebracht hebben. Ik vraag me ook af of het nu anders is dan de vorige jaren."

Milow. Beeld Alex Vanhee

Indiestyle.be deed de oefening en telde vorig jaar zeven vrouwelijke nominaties, tegenover vier nu. Maar in 2014 waren er dan maar weer drie.

Misschien is dat gebrek aan vrouwen vooral een symptoom van het probleem, vindt Eysermans: dat de muziekindustrie structureel mannelijk is. De mannen zitten aan de knoppen. Klopt, zegt Kerremans. "Al weet ik niet of dat invloed heeft op de stemmen. Ik denk niet dat mannen alleen op mannen stemmen."

"Maar het gaat ook over beeldvorming", zegt Eysermans. "En ik spreek uit ervaring: bij interviews werd ik al te vaak gezien als de zangeres, niet als de muzikante." Dat beaamt An Pierlé: "Mensen moeten beoordeeld worden op de kwaliteit van hun werk, en bij vrouwen is dat nog steeds niet zo. Je wordt al snel als een zeur gezien als je iets zegt."

Mannelijke muziekredacties

De genomineerde artiesten voor de MIA's worden gekozen door 165 mensen, muziekjournalisten en samenstellers en presentatoren bij radiozenders. Daar zit al een groot deel van het probleem, vindt Eysermans.

"Het begint bij de redacties, die bijna alleen uit mannen bestaan. De media hebben op dat vlak een grote verantwoordelijkheid, ze moeten dat ook willen zien." "Onze muziekredacties zijn helaas overwegend mannelijk", zegt Kerremans. "Al spelen Ayco Duyster of Annelies Moons bij Radio 1 en Kirsten Lemaire en Michèle Cuvelier bij StuBru toch een prominente rol."

"Ik ben niet voor quota, maar misschien moet de jury eens veranderd worden?", werpt An Pierlé op. "Dan zou men wellicht verder kijken dan nu. Er zijn genoeg vrouwelijke artiesten die supersterk bezig zijn, zoals Sarah Ferri, maar nauwelijks aan bod komen. Of kijk naar de nominaties in de categorie 'alternative'. Die groepen zijn toch niet alternatief? Een groep als Amenra, die internationaal heel goed bezig is, vind je nergens. Bij de MIA's winnen de populairste groepen. Dat mag, maar doe dan niet alsof je muziekawards uitreikt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden