Vrijdag 21/02/2020

Recensie

#MeToo-film ‘Bombshell’: botox vs. losse handjes ★★★☆☆

Charlize Theron, Nicole Kidman en Margot Robbie in 'Bombshell'. Beeld rv

Nog voor Harvey Weinstein was er Roger Ailes: de voormalige baas van Fox News werd in 2016 ontmaskerd als seksueel roofdier. In het meeslepende Bombshell zien we hoe een onherkenbare Charlize Theron hem van zijn voetstuk duwt.

Kent u Megyn Kelly nog? Donald Trump zal haar alleszins nog niet vergeten zijn. In 2015, toen Trump nog gewoon presidentskandidaat was, legde Kelly hem het vuur aan de schenen door hem live op tv te confronteren met zijn meest vrouwonvriendelijke uitspraken. Dat had Trump niet zien aankomen, vooral niet van een schermgezicht van zijn favoriete zender Fox News. Op CNN suggereerde hij dat Kelly aan het menstrueren was: ‘She had blood coming out of her eyes. Or blood coming out of her whereever.’

Het schrok Kelly niet af om later de strijd aan te binden met nog een andere machtige pussygrabber: Roger Ailes, haar eigen baas bij Fox. In Bombshell reconstrueren regisseur Jay Roach en scenarist Charles Randolph (The Big Short) hoe Ailes ontmaskerd werd als seksueel roofdier. Op de redactie van Fox plaatsen ze bestaande figuren als Kelly (Charlize Theron, haast even onherkenbaar als in Monster) en haar collega Gretchen Carlson (rol van Nicole Kidman), maar ook het fictieve groentje Kayla Pospisil (Margot Robbie).

Geen good girls

Bombshell is een eigenaardige film: op papier zijn er geen “good guys” (of girls) om voor te supporteren. De makers steken niet onder stoelen of banken dat Fox News een verwerpelijke zender is die de Amerikaanse bevolking bewust misleidt – Kate McKinnon vat het in de film treffend samen: “Stel jezelf de vraag: wat maakt mijn oma bang en mijn opa woedend? Dat is een Fox-nieuwsverhaal.” Waarom zouden wij als publiek dan bijna twee uur van onze tijd verkwisten aan de artificieel strakgetrokken gezichten die jarenlang sterkhouders waren van dit kanaal?

En toch: in de strijd tegen losse handjes kunnen deze gebotoxte voorhoofden ons mee op sleeptouw nemen. Het ontbreekt de film aan een cinematografische visie en een coherent vertelstandpunt, maar Roach en Randolph leggen wel uitstekend bloot hoe dit soort #MeToo-toestanden zo lang onder de radar kunnen blijven, en hoe smerig de slachtoffers zich moeten voelen. De scène waar de camera het gluiperige standpunt van Ailes aanneemt terwijl hij een medewerkster verplicht om haar rok op te trekken, doet je ineenkrimpen in je stoel. Ongemakkelijk, maar wel doeltreffend.

‘Bombshell’ speelt vanaf 29/01 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234