Dinsdag 10/12/2019

Canneseries

Met Tom Waes in Cannes: "We hebben hoe dan ook gewonnen"

Anna Drijver en Tom Waes, de hoofdrolspelers in 'Undercover', op de roze loper voor de slotceremonie van Canneseries. Beeld AFP

Tom Waes maakte deze week zijn opwachting in Cannes. Undercover, de fictiereeks die volgend jaar op antenne gaat en waarin hij de hoofdrol vertolkt, was genomineerd voor Canneseries, de televisietegenhanger van het filmfestival. Winnen zat er niet in, maar dat lieten Tom Waes en co. niet aan hun hart komen. "Die prijs was eigenlijk bijzaak."

Tom Waes zou Tom Waes niet zijn als hij op een normale manier naar Cannes was gekomen. Iets voor vijf uur geland in Marseille van een vakantie in Marokko, anderhalf uur later en 170 kilometer verder net op tijd klaar om mee de roze loper van het Palais des Festivals op te lopen. Zijn kostuum aantrekken deed hij in de auto. "Gelukkig is er niets gebeurd, want het zou wat raar geweest zijn zonder kleren aan."

De chauffeur van Waes had een goede reden om het gaspedaal wat dieper in te drukken. Undercover, de Vlaams-Nederlandse reeks waarin Tom Waes voor het eerst een hoofdrol speelt, was een van de tien genomineerden voor Canneseries, een festival voor tv-series dat hoopt even belangrijk te worden als het beroemde filmfestival. Die première – in Vlaanderen komt de reeks pas volgend jaar op het scherm – wou Waes dinsdagavond niet missen.

The Sopranos

"Ik ben soms jaloers op het theater", zegt Waes de volgende ochtend, vlak voor de persconferentie van Canneseries. "Daar krijg je direct respons. Bij tv mis ik dat. Mensen zeggen me een dag na de uitzending wel dat ze Reizen Waes goed vonden, maar voor mij is dat dan al iets van een jaar geleden. Daarom is zo'n vertoning leuk. Je voelt de reacties van het publiek: ze lachen op het juiste moment, zijn stil wanneer het moet. Dat is fijn om mee te maken."

Undercover gaat over een in Limburg wonende Nederlandse xtc-producent die tijdens de weekends en vakanties op een camping woont. Twee undercoveragenten – Waes en de Nederlandse Anna Drijver - moeten proberen zijn vertrouwen te winnen. 

Het publiek in de grote zaal reageerde positief, en ook op de persconferentie blijken de buitenlandse journalisten best geïnteresseerd. Vragen over de verhouding tussen Vlaanderen en Nederland, over Vlaamse series en of de makers ook vinden dat er 'a sense of The Sopranos' in Undercover zit. "We hebben inderdaad naar die goede balans tussen drama en comedy gezocht, net zoals je dat ook bij The Sopranos ziet", antwoordt regisseur Eshref Reybrouck.

"Speciaal om op een persconferentie vragen te krijgen van journalisten uit Canada en Frankrijk", zegt Waes achteraf. "Maar wij kijken ook naar Scandinavische reeksen, en die acteurs zouden we met evenveel respect behandelen. Ik denk dat onze Vlaamse bescheidenheid ons wat in de weg zit. Maar het is sowieso fantastisch om mee te maken." 

"Het is in ieder geval niet waar we aan dachten toen we hier drie jaar geleden aan begonnen", zegt Nico Moolenaar, bedenker en showrunner van Undercover.

Belgian noir

Dat Undercover in Cannes in competitie zit is een nieuw signaal dat de Vlaamse fictie het goed doet. Er waren al Beau Séjour en Tabula rasa op Netflix, Salamander dat goed verkoopt, Gevoel voor tumor dat nu ook internationaal gaat, De dag dat deze week over de tongen gaat op de televisiebeurs in Cannes... Wordt de Belgische fictie inderdaad de nieuwe Scandi-noir, zoals The Guardian zich onlangs afvroeg?

"Vlaamse fictie zit zeker in de lift", zegt producent Pieter Van Huyck van De Mensen, het productiehuis dat Undercover maakt. "We mogen trots zijn op wat we maken, maar we moeten ons ook bescheiden opstellen. Het is niet zo dat alle Vlaamse fictie hoge ogen gooit in het buitenland, en ik kom soms ook mensen tegen uit Scandinavië die geen enkele titel van bij ons kennen."

De ruime aandacht creëert bovendien een misverstand, geeft Van Huyck aan: het wekt de indruk dat de Vlaamse tv-makers er flink wat geld aan verdienen. "En dat is helemaal niet zo. Een reeks maken blijft erg risicovol. Wij maken geen schoenen of worsten, he. Je investeert in misschien twintig ideeën, waarvan er eentje in productie gaat. Dat kost allemaal veel geld."

Frank Lammers en Tom Waes in 'Undercover'. Beeld vrt

Daarom ook is Van Huyck in Cannes: om te praten met de grote internationale spelers die ooit misschien zullen meestappen in nieuwe reeksen. Zoals dat gebeurde met Undercover: behalve de VRT en Proximus betaalden ook Netflix (als Nederlandse coproducent), het Duitse ZDF en het Franse Federation Entertainment mee.

"Maar denk niet dat het budget daarom veel hoger ligt. Het buitenlandse geld maakte het mogelijk het budget rond te krijgen. Dat van Undercover ligt misschien wat hoger dan dat van Beau Séjour, maar het zal zeker niet meer zijn dan dat van De dag of Tabula rasa. Het is zelfs minder dan dat van Salamander."

Carrièreswitch

Undercover past niet in het rijtje van de andere Belgische reeksen die goed scoren: minder donker, klassieker van opbouw ook. Een bewuste keuze, zegt Nico Moolenaar. "Dat Belgian noir-idee, waarbij alles donker en met een blauwfilter moet, interesseert me niet. Ik wil een goed verhaal vertellen en dat op een kleurrijke manier brengen. Je kunt toch ook je vakmanschap tonen door een klassieke vertelling op een goede manier te brengen?" 

"Je moet niet zo bescheiden zijn, Nico. Het is simpel, maar goed verteld. Als ik er niet in zou zitten, zou ik ook kijken", lacht Waes.

Zonder Waes was Undercover nooit gemaakt. Nadat hij enkele jaren geleden had aangegeven dat hij na Tomtesterom, Wauters vs. Waes en Reizen Waes graag nog eens zou acteren, trok De Mensen Nico Molenaar aan. Zijn opdracht: een reeks bedenken die Waes op het lijf geschreven is. "Ik denk dat hij een goede undercoveragent zou zijn", zegt Moolenaar. "Net zoals echte undercoveragenten heeft hij dat competitieve in zich."

Al is het ook geen vanzelfsprekende carrièreswitch, beseft Waes zelf. "Ik weet dat iedereen klaarstaat om een oordeel over mij als acteur te vellen, maar het is heel leuk dat men daar hier niet mee bezig is. Na de première zeiden twee Fransen me spontaan hoe goed ze het vonden. Voor mij is dat heel belangrijk. Als ze zouden weten dat dit de eerste keer is dat ik een hoofdrol speel… Ik durf dat hier niet te zeggen. (lacht)"

Noblesse oblige

Waes moet ervandoor. Een persoonlijke assistente van Canneserie begeleidt hem naar een klaarstaande taxi, die hem naar het hotel en de aansluitende lunch brengt. Noblesse oblige voor een hoofdrolspeler, die zich daarna klaarmaakt om nog een laatste keer over de doorregende roze loper te stappen en voor de fotografen te poseren voor de slotceremonie begint. 

Dat Undercover daar even later niet in de prijzen valt - de Israëlische reeks When Heroes Fly won de prijs voor beste serie - kan de pret niet drukken. "Die prijs was eigenlijk bijzaak", reageert Waes. "Een internationale jury heeft ons samen met negen andere reeksen uit 150 kandidaten gekozen. Dan heb je toch al gewonnen?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234