Dinsdag 06/12/2022

DM ZaptRonald Meeus

Met ‘The Sandman’ leert eindelijk een breder publiek Neil Gaiman kennen

Scène uit 'The Sandman'. Beeld Netflix
Scène uit 'The Sandman'.Beeld Netflix

Ronald Meeus zet de blik op oneindig. Vandaag: The Sandman.

Ronald Meeus

Er zit lieflijkheid én lelijkheid in Netflix-serie The Sandman. Harry Potter-eske taferelen uit de high fantasy, met fladderende draakjes en monumentale bouwsels, worden bij momenten – en soms nogal letterlijk – doorprikt met scènes van hardvochtige horror. Die mix tussen de twee genres, met een soms snelle overslag van het ene naar het andere, de nietsontziende vastberadenheid van alle personages en de botsingen daartussen, die geheime wereld vol ondraaglijke waarheden die onder het oppervlak van onze geordende maatschappij schuilt: ze vormen allemaal het handelsmerk van de Britse schrijver Neil Gaiman, die met The Sandman eindelijk achter een product zit (hij schreef actief mee aan de reeks) dat een breder publiek raakt.

The Sandman is gebaseerd op een reeks strips die Gaiman sinds de vroege jaren 90 schreef voor DC Comics, de Amerikaanse stal van Batman en Superman. Maar u zou de schrijver eigenlijk ook moeten kennen van American Gods, een epische fabel die magie en mythologie mengt met americana, en de InterWorld-trilogie van slimme sciencefictionromans, vol referenties aan parallelle universums en hogere wiskunde. Of misschien kent u wél Coraline, Gaimans duistere kinderverhaal, van de animatiefilm uit 2009, maar niet noodzakelijk de auteur van het boek.

Twintig jaar geleden, toen Peter Jacksons filmtrilogie in de bioscoopzalen landde, had geen hond – wees even eerlijk: ook u niet – een Lord of the Rings-boek gelezen. En toch weet een breed publiek vandaag wie J.R.R. Tolkien is, de Britse schrijver wiens WO I-frontervaringen aan de Somme, samen met een fascinatie voor Keltische, Germaanse en Noorse mythologie, tot The Hobbit en later het omvangrijkere werk hebben geleid. Hetzelfde viel George R.R. Martin voor dankzij Game of Thrones: een fantasyschrijver met een bescheiden cultpubliek in de late jaren 90, een household name dankzij de serie. Het verheugt ondergetekende dat diezelfde opstap naar ruimere faam nu ook Gaiman kan beschoren zijn.

Wanneer u The Sandman hebt uitgekeken, en u bent een beetje streaming-omnivoor, klik dan meteen even uw Amazon Prime Video-app open, en gooi uzelf meteen op de tv-adaptatie van Gaimans American Gods die die Netflix-concurrent een vijftal jaar geleden lanceerde. U zult er dezelfde handelsmerken van de man in ontdekken: hij doorspekt beide verhalen bijvoorbeeld met goden en demonen van metaforische aard. Zoals Dream (Tom Sturridge), de incarnatie van de wereld der dromen, in The Sandman, of Technical Boy (Bruce Langley), de god der techniek, in American Gods. Gaiman toont zich verder als een intelligente observator van de condition humaine, wat uit iedere pagina van zijn proza blijkt, en ook doorschemert in de dialogen van beide reeksen.

The Sandman is te bekijken via Netflix.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234