Maandag 06/07/2020

Met Jan in Cannes: Hors La Loi

De cast en regisseur van 'Hors La Loi' samen op de rode loper in Cannes.Beeld UNKNOWN

Van de ene party via de andere receptie naar de volgende filmvoorstelling. De Morgen-filmjournalist Jan Temmerman volgt voor de 31e keer zonder onderbreking het Internationale Filmfestival van Cannes. Voor DeMorgen.be blogt hij 12 dagen lang vanuit Cannes waar hij zowel voor als achter de schermen films en filmsterren op de voet volgt, zowel de grote namen als de nobele onbekenden of de sterren van morgen. Lees mee met Jan in Cannes.

Officieel wordt deze 63ste editie van het Festival van Cannes pas morgenavond/zondag afgesloten met de bekendmaking van het Gouden Palm-palmares en nadien de projectie (uiteraard buiten competitie) van de slotfilm, namelijk 'The Tree' van de Franse cineaste Julie Bertuccelli, met Charlotte Gainsbourg in de hoofdrol. Maar zoals elk jaar is de leegloop nu al grotendeels begonnen, want alle competitiefilms zijn inmiddels vertoond en de Marché heeft letterlijk zijn deuren gesloten. Veel festivaliers hebben dus reeds hun koffers en hun katers ingepakt en zijn huiswaarts getrokken.

Maar Cannes en de Croisette zijn ook opnieuw volgelopen met vele honderden dagjesmensen, aangetrokken door het lange Pinksterweekend, het mooie weer - tja, de zon schijnt hier nog steeds volop - en de wellicht ijdele hoop om toch nog ergens een blik van een of andere filmster op te vangen. Die zullen zondagavond weliswaar in groten getale aanwezig zijn op de slotceremonie, maar de beste manier om hen de rode loper te zien oplopen en dan nog van heel dichtbij, blijft hoe dan ook de gelegenheidszender TV Festival, die elke avond de beroemde 'montée des marches' uitzendt. TV Festival heeft ook eigen interviewprogramma's, zendt de persconferenties integraal uit, herneemt 24/7 de hoogtepunten van de voorbije festivaldagen, enz. Lokaal worden de uitzendingen hier verspreid via de kabel en in de rest van Frankrijk en ook daarbuiten via enkele betaal- en satellietzenders. Als het niet zo was dat men zich voor de filmprojecties nog steeds naar de donkere zalen moet reppen, dan zou de gewone sterveling hier in Cannes dus niet eens zijn huis- of hotelkamer moeten verlaten om toch een goed overzicht te krijgen van hel hele festivalgebeuren.

Maar behalve voor de filmvertoningen, moeten de journalisten toch ook nog altijd de deur uit voor hun interviews. En wat dat betreft, heb ik mijn laatste werkdag hier in schoonheid kunnen afsluiten. Vanmorgen was er een gesprek met de Franse regisseur Rachid Bouchareb in verband met zijn controversiële film 'Hors la loi' over de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog. Die werd hier gisteren zelfs op een betoging getrakteerd, waarin borden werden meegedragen met slogans als 'Film propagande' of 'Non à l'argent français pour un film anti-français'. Of ook nog: 'HLL: Go home to Barbarie'. Dat de zenuwen gespannen stonden, was trouwens 's morgens al te merken bij de persvisie, waar de gebruikelijke controle van de badges en de tassen niet zomaar een beetje verscherpt, maar gewoon verdubbeld was. Alle frisdranken en andere waterflessen moesten bij voorbeeld ingeleverd worden. Het leek een beetje alsof we op een of andere luchthaven beland waren. Maar uiteindelijk is het allemaal redelijk rustig gebleven.

Ook de persconferentie verliep zonder noemenswaardige heisa. Eén van de hoofdrolspelers, de bekende Franse acteur/komiek Jamel Debbouze, slaagde er zelfs regelmatig in om de ernst en de nervositeit te doorbreken. Zo liet Jamel bij voorbeeld weten dat hij óók een belangrijke mededeling wou doen, namelijk dat hij indertijd als zestienjarige ook misbruikt was geworden door Polanski en dat men voor alle verdere details terecht kon bij zijn advocaat. Het interview met Bouchareb zal u uiteraard in de krant kunnen lezen wanneer 'Hors la loi' in september in de Belgische bioscopen in roulatie komt.

Maar als Ik het daarnet over eindigen in schoonheid had, dan bedoel ik het allerlaatste interview van deze Canneseditie 2010. En dat was met Charlotte Gainsbourg. Die had ik hier vorig jaar ook al ontmoet naar aanleiding van 'Antichrist' van Lars von Trier, waarvoor ze toen trouwens bekroond werd als beste actrice. Dit keer speelt ze opnieuw de hoofdrol in 'The Tree', een Engelstalige film die de Franse cineaste Julie Bertuccelli in Australië ging draaien en waarvoor ze haar scenario baseerde op de roman 'Our Father who art in the Tree' van Julie Pascoe. In deze film gaat het ook over rouw en natuur, maar "daar stopt dan ook elke vergelijking met de film 'Antichrist' van vorig jaar", merkte Charlotte Gainsbourg glimlachend op.

De samenwerking met Lars von Trier is haar hoe dan ook uitstekend bevallen, want deze zomer begint ze, samen met o.m. Kirsten Dunst, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, John Hurt en Stellan Skarsgard aan 'Melancholia', de nieuwe film van het Deense 'enfant terrible'. Afspraak in Cannes 2011? (Jan Temmerman)

Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234