Vrijdag 05/06/2020

JAN IN CANNES

Met Jan in Cannes: De immigrante en de lesbienne

Marion Cotillard staat met stip genoteerd voor een vertolkingsprijs.Beeld GETTY

Zondagavond wordt in Cannes het Palme d'Or-palmares bekendgemaakt. De competitie bevindt zich dus in de fase van de eindsprint, met onder andere 'La Vie d'Adèle' en 'The Immigrant', twee films met zeer verschillende, maar wel opvallend sterke vrouwenrollen.

Voor de Amerikaanse scenarist-regisseur James Gray, bekend van onder meer 'Little Odessa' en 'The Yards', is 'The Immigrant' een heel persoonlijke film. Niet autobiografisch, want zijn eigen achtergrond is Russisch-Joods en het hoofdpersonage Ewa is hier Pools en katholiek. Maar wél persoonlijk door het thema van de immigratie, dat zich trouwens als een rode draad subtiel doorheen zijn etnisch gekleurde oeuvre slingert.

'The Immigrant' is een door Darius Khondji prachtig gefotografeerd en door James Gray zeer zorgvuldig geënsceneerd en klassiek verteld drama. En klassiek is hier wel degelijk als compliment bedoeld. Anno 1921 volgen we de perikelen van de Poolse immigrante Ewa Cybulski (prachtige vertolking van Marion Cotillard), die bij aankomst op Ellis Island gescheiden wordt van haar zieke zus Magda, omdat die in quarantaine moet blijven. Ewa staat er dus alleen voor, want de Poolse tante die haar zou opwachten, daagt niet op. Ze krijgt hulp van een ogenschijnlijk vriendelijke en bezorgde man, maar die Bruno (rol van Joaquin Phoenix, fetisjacteur van James Gray) blijkt eigenlijk een pooier die haar in de prostitutie dwingt. Voor Ewa is de Amerikaanse Droom al meteen een nachtmerrie geworden.

De film bevat veel Poolse dialogen, en daar heeft Marion Cotillard duidelijk werk van gemaakt. Tijdens het draaien vroeg regisseur Gray, kwestie van toch helemaal zeker te zijn, aan een Poolse actrice (die de rol van de tante speelt) wat zij van het Pools van Cotillard dacht. Dat bleek excellent te zijn, maar toch met een licht Duits accent. Toen hij dat aan Cotillard vertelde, knikte die bevestigend. Dat was bewust gedaan, want haar personage Ewa was volgens het scenario toch afkomstig uit Katowice, in Silezië. En die regio is een grensgebied tussen Polen en Duitsland. Van zoveel precisie en voorbereiding werd James Gray, zelf een notoire perfectionist als het op authentieke reconstructie aankomt, toch even sprakeloos.

Blauw
Marion Cotillard, die ook een bijrol speelt in het misdaaddrama 'Blood Ties' (buiten competitie) van haar man Guillaume Canet en die binnenkort aan de opnamen begint van de nieuwe film van de gebroeders Dardenne, staat hiermee met stip genoteerd voor een vertolkingsprijs. Maar ze moet wel rekening houden met stevige concurrentie in de persoon van een andere Franse actrice, namelijk de debuterende Adèle Exarchopoulos. Zij speelt de titelrol in 'La Vie d'Adèle - Chapitre 1 & 2' van de Franse regisseur (van Tunesische afkomst) Abdellatif Kechiche, onder meer bekend van 'La graine et le mulet'. Die liet zich voor dit lesbisch liefdesdrama inspireren door een stripverhaal van Julie Maroh, met de originele want verrassende titel 'Le Bleu est une couleur chaude'.

Blauw is inderdaad het kapsel van Emma (rol van Léa Seydoux), een kunststudente met wie de enkele jaren jongere Adèle een zeer passionele verhouding begint. De daarbij horende seksscènes zijn expliciet en nemen trouwens heel wat tijd in beslag. De hoofdstukken 1 & 2 uit de titel verwijzen op een speelse manier naar twee periodes in het jonge leven van Adèle, waarbij de breuk met Emma als cesuur functioneert.

Regisseur Kechiche neemt zijn tijd, want met een speelduur van 175 minuten is 'La Vie d'Adèle' de langste film in de competitie. De synopsis kan bijna niet anders dan banaal klinken: jong meisje ontdekt haar seksualiteit en zoekt zichzelf. Maar het is de werkelijk verbluffende en zeer overtuigende vertolking van Adèle Exarchopoulos die de hele film draagt en de kijker moeiteloos bij de les houdt. Een echte revelatie, die ongetwijfeld de doorbraak van deze jonge actrice zal betekenen.

Het competitieluik wordt vandaag afgesloten met 'La Venus à la fourrure/Venus in Fur' van Roman Polanski en het vampierendrama 'Only Lovers Left Alive' van Jim Jarmusch.

Beeld kos
Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux spelen in 'La Vie d'Adèle'.Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234