Maandag 17/06/2019

New York Times

Met een eigen tv-programma wil The New York Times in tijden van fake news het geloof in de journalistiek herstellen

The Weekly

De Amerikaanse krant hoopt dankzij The Weekly een breder publiek te bereiken.

“Ik kreeg een 10 voor Chinees, terwijl ik in mijn hele leven nooit een les Chinees heb gevolgd”’ In beeld vertelt een jongen over zijn ervaringen met T.M. Landry College Preparatory, een privéschool in Louisiana waarvan opmerkelijk veel studenten op Amerikaanse topuniversiteiten belandden. Dit dankzij vervalste rapporten die de school – zonder medeweten van de leerlingen – naar die universiteiten opstuurde, zo onthulde The New York Times vorig jaar.

En dankzij verzonnen verhalen over de overwegend Afro-Amerikaanse studenten, die bijvoorbeeld mishandeld zouden zijn door hun ouders. In werkelijkheid werden veel leerlingen fysiek en emotioneel misbruikt door het schoolhoofd. Het spraakmakende voorpaginaverhaal van de NYT kreeg dit weekeinde een tweede leven: als minidocumentaire. Afgelopen zondag begon de Amerikaanse krant met het uitzenden van het wekelijkse tv-programma The Weekly, via het tv-kanaal FX. Een dag na de uitzending op zondag is het programma ook te zien op de streamingsite Hulu.

The New York Times hoopt met het eigen tv-programma een breder publiek te bereiken: mensen die geen NYT (of helemaal geen krant) lezen. Maar de krant zet The Weekly vooral in als wapen in de strijd om de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de journalistiek te ondersteunen, in tijden van fake news en van openlijke kritiek van president Trump op de media.

“Kwaliteitsjournalistiek, een fundament van onze democratie, ligt meer dan ooit onder vuur’, schrijft de krant als uitleg voor het nieuwe initiatief. ‘Meer dan ooit moeten we opkomen voor de journalistiek. De beste manier om dat te doen, is door transparant te zijn. Op televisie kun je zien hoeveel moeite wij doen om een verhaal te maken en rond te krijgen.”

The Weekly concentreert zich daartoe vooral op de menselijke kant van de journalistiek – en dus ook op de emoties. In de eerste aflevering legt de onderwijsverslaggever nogal nadrukkelijk haar hoofd in haar handen, nadat ze heeft verzucht: “Ik weet niet of ik dit kan doen. Ik ben bang dat dit verhaal de leerlingen meer zal schaden dan de daders.”

In de afleveringen, die elk een half uur duren, wordt steeds een andere NYT-journalist gevolgd bij de totstandkoming van een (onderzoeks)verhaal, dat veelal maanden werk heeft gekost. De krant zet in The Weekly zijn pareltjes in de etalage: spraakmakende verhalen die in gedrukte versie soms meerdere pagina’s besloegen, of een uitgebreide webversie kregen.

De eerste aflevering van The Weekly eindigt met beelden van voormalige leerlingen van T.M. Landry die geëmotioneerd en trots de krant bekijken waarin hun verhaal op de voorpagina staat.

Zo zal een van de komende afleveringen gaan over kinderen van illegaal overstekende gezinnen die bij de grens met Mexico van hun ouders worden gescheiden, zoals ‘baby Constantin’, die de eerste tien maanden van zijn leven grotendeels zonder vader of moeder moest doorbrengen. Ook wordt Rukmini Callimachi gevolgd, die voor The New York Times wereldwijd terrorisme verslaat, terwijl ze de moord op twee Amerikaanse toeristen in Tadzjikistan onderzoekt.

Naast de reeds geplande uitzendingen zegt The New York Times met The Weekly “waar mogelijk” ook te willen inspelen op belangrijk nieuws.

The Weekly is geïnspireerd door het succes van The Daily, de podcast die The New York Times in februari 2017 begon en waarvoor verslaggever Michael Barbaro dagelijks in twintig minuten een nieuwsonderwerp belicht. De podcast bereikt volgens de krant maandelijks 5 miljoen unieke luisteraars.

Van The Weekly zijn vooralsnog dertig afleveringen gepland. Tv-zender FX staat niet bekend om zijn nieuwsvoorziening (evenmin als streamingdienst Hulu), de programmering richt zich vooral op entertainment. Maar volgens Sam Dolnick, assistent-hoofdredacteur bij The New York Times en het brein achter vernieuwingen als The Daily en The Weekly, had FX goede ideeën over de manier waarop het programma kon worden aangepakt.

Er is gekozen voor een ‘nieuwe visuele taal’ die niet gebruikelijk is voor nieuwsformules op tv, stelt Dolnick op de website Broadcasting & Cable. “We willen dat het cinematografisch voelt, dat het weelderig en intiem aanvoelt.” Dat uit zich in de eerste aflevering vooral in een hoop extreme close-ups: van de verslaggevers, van de geïnterviewden, van een hand die aantekeningen maakt in een notitieboekje, of van een mobiele telefoon die overgaat.

De aflevering eindigt met beelden van voormalige leerlingen van T.M. Landry die geëmotioneerd en trots de krant bekijken waarin hun verhaal op de voorpagina staat. “Dankzij jouw stem en jouw kracht zal hij (het schoolhoofd, red.) ten val komen”, zegt een moeder tegen haar zoon. The New York Times als bestrijder van sociaal onrecht: zo ziet The Weekly het kennelijk graag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden