Donderdag 02/04/2020

Bizar reizen

Met de Jeugd van Tegenwoordig naar de 'Anale Driehoek'

De Jeugd van TegenwoordigBeeld ANP

Goed idee: we gaan op stap met De Jeugd naar de 'Anale Driehoek' in België: eerst naar Reet, dan naar Aartselaar, en dan Kontich. Gewoon, kijken wat er uitkomt.


Dit is een krankzinnig plan dat dus zomaar wordt uitgevoerd. Je zegt, we gaan het doen, dan zeggen zij van De Jeugd van Tegenwoordig: laten we het doen. Je kunt het domweg doen, ook op zondag, als je op maandag niet kan doen. We noemen het een uitje, met garnalenkroketten, zekerrr. Die gaan we sowieso doen.

Het scheelt altijd dat het mooi weer is.

Kunnen we niet met een hovercraft?

Op naar de Anale Driehoek in België, met Vjèze Fur en Willie Wartaal, en Marie maakt foto's. Maar niet als ze rijdt. Want Marie gaat rijden in de Renault Clio, wat wel heel erg NICE is. Heb je wel een rijbewijs, Marie? Vrouwww achter het stuurrr.

Weet je wat ze heel erg tof vinden? Dat Pep niet mee is. Dat scheelt een hoop gedoe. Pep = Pepijn (rapper Faberyayo) en staat op het punt vader te worden. Die blijft thuis.

Er moet muziek zijn, neeee geen radioooo. Freddy heeft niks bij zich. En Jezus, jullie hebben ook niks mee. Zeker omdat Willie een neger is, moet hij voor de muziek zorgen. Freddy gaat bellen. Willie neemt zijn iPod mee, en z'n boombox, en we moeten wel ergens stoppen, om te eten, misschien heel vaak.

Freddy komt van de Amsterdamse Zeedijk de Clio in. Willie uit een Haagse nieuwbouwwijk. Want een nieuwbouwwijk is zijn game.

Begroeting van Willie: hé, jij weer?

Ze zaten twee jaar geleden in een Ford Mustang en reden door Louisana. Willie reed omgerekend ongeveer 190 per uur. Kwam er politie aan. Zachter man, zei Freddy. Zet die hiphop af man. Doe dan man. En toen ging Willie met een heel vet Nederlandse accent uitleggen aan die cops dat-ie uit Nederland kwam, en de hele Amerikaanse experience dus wilde hebben, in een auto enzo, en daarom te hard reed. Ze mochten verder. Wat wel weer master was.

Op naar het midden van de anus, want daar is het episch centrum van de Anale Driehoek, zo ziet Freddy het voor zich. Dus je gaat van Reet naar Aartselaar en dan Kontich, of andersom, doe je de hele vettige driehoek weer anders. Of er een reet valt te beleven, dat zie je vanzelf. Sjef van Oekel kwam uit Reet, dus dan heb je al een bruggetje.

En het weer is goed, dat scheelt de helft.

Gluten intolerant

Zijn ze er wel eens geweest, in de Anale Driehoek? Ze zijn er weleens doorheen gereden - ja toch? Met gekke mensen zeker, of waren er toevallig diverse soorten drugs in het spel. Heeft iemand trouwens aspirines bij zich? Freddy heeft pijn in zijn schouder.

Willie heeft gedoken met een snorkel, vorige week. Freddy heeft al een duikbrevet, gewoon in Nederland gehaald. Gelukkig maar, want als je een duikbrevet in het buitenland haalt, stelt het niks voor. Willie had niet zo'n heel goed duikpak aan. Freddy is bezig met zijn rijbewijs.

Dit moet je zien, maar het duurt wel lang. Op zijn smartphone toont Freddy een filmpje met de titel How to be a gluten intolerant. Een jongen met lang rood haar en een groene haarband om met een nepbloem eraan bevestigd, legt uit hoe het niet eten van gluten je leven kan veranderen.

In de Clio wordt hard gelachen. Als de roodharige guy aan het einde van de film met de The New York Times in handen blijmoedig zit te kakken, haalt Willie zijn schouders op. Dat is nou jammer, zo'n eind. Dan trek je zo'n item naar beneden.

Leip - zo zijn ze in de game gekomen, met De Jeugd van Tegenwoordig. Willie is dan iemand die rapt en iets met drugs en vrouwen en Freddy is een soort clown. Willie denkt niet aan een imago omdat het niet hoeft, zo van dat is juist goed voor je imago. Hij hoeft zichzelf niet terug te zien in een praatprogramma als Pauw om te praten hoe het is als Nederlandse hiphopper om naar een televisieserie over Amerikaanse hiphoppers te kijken.

Freddy zegt: wat is Pauw?

Voorlopig is Willie relevant, of in ieder geval nog tot oktober, want dan komt-ie op tv, en hebben ze met De Jeugd van Tegenwoordig hun majestueuze festivaltour, het 10-jarig bestaan, een jubileumboek en daarna de tour langs grote zalen, zoals Paradiso, vanwege de nieuwe plaat.

Er is genoeg, altijd, ja man.

Willie zou wel Zomergasten willen doen.

Hé Marie, ga jij nu echt inhalen?

Omdat je toch overal spijt van krijgt, is er een stop. Willie ontbijt met kip nuggets met toch echt wel gore barbecuesaus, neemt een hap van een te zoute McKroket, en zegt dat-ie tegenwoordig het zuur krijgt van de McDonald's. Maar hier is het hem allemaal om te doen, de McFlurry Lion, het ijs van de Mac, in een beker vol, en hij neemt triomfantelijk een hap. NICE.

Dit is echt next level.

Pepijn vindt altijd dat ze iets moeten doen, ergens bij moeten zijn. Pepijn zei: dit moeten we echt zien in Brussel. Zijn ze naar Stromae geweest. Echt huisvrouwenshit, vond Willie. Zo gestileerd ook die gast. Trancepop, of eigenlijk eurotrancepop. Zat hij dus gewoon naar trance te luisteren. Geloof je toch niet.

Zo, koffie binnen, lekker vroeg naar bed.

Vorig voorjaar waren ze in Brussel om de nieuwe plaat op te nemen. Zaten ze in een hotel op een heuvel, en daar tegenover was een monnie-gebouw met een Blade Runner-achtige vibe. Hadden ze allemaal kamertjes, om teksten te schrijven, voor de apparatuur, om een film te kijken. Michael Jackson heeft daar ook ooit een week geslapen.

Freddy had een boek van Baudelaire bij zich, De Bloemen van het Kwaad, en Rimbauds Een seizoen in de hel. In het Nederlands hè, had Pepijn 'm gegeven. Dat neem je toch mee in je beleving, in dat hotel. En er waren demonstraties bij dat monnie-gebouw. Die wrangheid en gestileerde lelijkheid die sluipt dan in de teksten, door die boeken, dusss.

Freddy zat op een ochtend met Bas Bron, de muziekmaker Neger des Heils, allebei in hun onderbroek, en keken vanuit het penthouse uit over Brussel. Had hij dus het gevoel dat je boven alles uit stak, het gepeupel en de grauwheid. Je voelde je erboven staan. That makes sense. Het krioelen van al die beestjes, de onzinnigheid van de dingen, het mens zijn. Ze gaan slecht met mensen om, daar in Brussel.

Eigenlijk was het iets kinderboekachtigs. Er waren eens een paar jongens die op een heuvel woonden in kamertjes, met muziekapparatuur en zo, en die vierden vakantie, met lekker eten en drinken. Ze waren ergens, maar waren toch gewoon buitenstaanders.

Spa rood en champagne

Willie kreeg in Brussel gevoelens, waar hij dingen mee ging doen.

Ken je Het Goede Doel?, wil Freddy weten. Die hebben een nummer en dat heet België, met van dat lege jarentachtigsynthesizergeluid, maar dan net alsof er een Nederlands filter overheen is gelegd. Daar denkt Freddy nu dusss aan.

Is er eigenlijk nog een voorkeur, in de Anale Driehoek? Freddy zou het een goed idee vinden als we van buiten naar binnen werken.

Maar eerst Reet. Ja, eerst Reet. Er is geen ontkomen aan.

Willie is blij dat ze het ook goed doen in België, met De Jeugd van Tegenwoordig. Want als ze het alleen van Nederland moeten hebben, dan zou-ie zijn polsen doorsnijden.

In Reet staat veel te koop. En dat vinden Freddy en Willie niet zo heel gek. Want iedereen wil natuurlijk weg uit Reet. Al die nieuwbouwvilla's zijn wel weer cool. Dat is echt Willie zijn shit, die blokken beton. Hij is thuis, laat hem maar uit de auto. NICE.

Kijk, een nagelstudio in Reet.

Marie pas je wel op, met al die fietsers.

Wielrennen vindt Willie echt iets voor blanken. Want het gaat er niet om dat je gewoon hard fietst en dan wint. Nee, er zijn veel regels, en je kunt truien winnen. Volgens Freddy is er wel één zwarte die heel goed op een binnenbaan kan fietsen.

Vertraag - voor het te laat is, leest Willie op een verkeersbord.

Een rondje maken om de Maria Magdalenakerk wordt gekozen als manier om poolshoogte te nemen, in dit dorp in de provincie Antwerpen, dat inmiddels is opgeslokt door de grotere gemeente Rumst. Hoe het dorp aan zijn naam komt, daarover is wetenschappelijk gezien nog geen doorbraak in zicht.

Willie tegen een bejaarde wandelaar: heeft u weleens aan modellenwerk gedacht?

Freddy terwijl hij de nog gesloten Reetse kermis oploopt: het is te mooi weer voor een koude kermis.

Willie over een uitgelaten vrouwelijke kermisklant: soms denk je dat ze oud zijn, maar dan zijn ze gewoon krokant.

Op het terras van café Belle Vue is het tijd voor bier. Willie houdt niet van bier, maar hij probeert toch een Leffe Royale, van de tap. Bier ruikt in zijn optiek altijd naar iets bedorvens, en dat is ook niet zo vreemd. Want bier komt uit de middeleeuwen, en het is natuurlijk behoorlijk sick dat we die bende nog steeds drinken.

Als je zo lang met elkaar bent, weet je precies wat iedereen lekker vindt. Freddy weet dat Willie eigenlijk niet van bier houdt, en ook niet van rode en witte wijn. Alles dat naar alcohol smaakt wil hij niet, geef hem daarom maar wodka met spa rood en champagne.

Willie zegt hij dat hij van bier gaat huilen.

Wat wel weer gek is, dat hij Franse kaas lekker vindt, dat toch ook behoorlijk kan stinken. Toen ze in Brussel waren kochten ze anderhalve kilo kaas. Op de Franse MTV kwamen allemaal r&b-klassiekers uit de jaren negentig voorbij, en stoppen met kijken was dus niet oké. Gingen ze een jonko roken, kregen ze een vreetkick en ging die hele toren Franse kaas eraan.

In Aartselaar, dat op Reet lijkt, maar groter is, wonen Aartselarenaren. De kerk waar we omheen moeten heet de Sint-Leonarduskerk - maar we gaan naar binnen. Bij het altaar is een doopceremonie gaande en heel toevallig was Willie laatst ook bij een doopceremonie. Freddy wil nog wel weten of er dope was, bij de doopceremonie.

Je kan voorts van Aartselaar zeggen dat er een Hong Kong-restaurant is, waar je gerechten kunt meenemen die de boys niet willen meenemen. Freddy wil namelijk slagroomgebak, en ook iets met chocola. Dat bij de gebakjeswinkel een Turkse hem bedient met een gebotoxte bovenlip, noemt hij iets dat je cadeau krijgt.

En het scheelt gewoon dat het mooi weer is, het scheelt misschien wel de helft.

Freddy zegt, niet over iets in het bijzonder, maar wel opgetekend in Aartselaar: dat is mooi, dat is geil spul. Katergeil.

Willie zegt over de stand van de hiphop, wereldwijd, dat hij niet zo van die conscious-shit is, van die kijk-mij-eens-bezig-zijn-met-de-wereld-shit, want dat is quasi-intelligentie-shit en dan zit je dus al snel op Kendrick Lamar-shit. Man man. Zo'n jongen, jonger dan Willie, die hem gaat skoolen over de wereld. Fok dat.

Als-ie bij Willie voor de deur staat, laat-ie 'm niet binnen.

Lekker hè Marie, die chocola.

Blij dat Pepijn er niet bij is.

Willie! Willie! Uit een huis klinkt geschreeuw. Een magere man stormt zijn huis uit. En Willie geeft hem een hand - hoe gaat het met je? De magere man heeft een zooitje gemaakt van zijn leven, luidt zijn antwoord. Hij is nu werkeloos, en liep achter te veel verkeerde vrouwen aan.

Moet je ook niet doen man, achter verkeerde vrouwen aan gaan, adviseert Willie. Nog een hand, en klaar. Of ze hem kenden? Nou nee, maar die guy heeft vast ook een keer drugs gebruikt, maar niet met hen.

Gestoofde billetjes

De Anale Driehoek moet worden volbracht, dus de Clio gaat naar Kontich. Ooit stond een reus op een kerk in Antwerpen met zijn ene voet en met de andere voet stond hij op een kerk in Mechelen. Ter hoogte van zijn achterwerk ligt nu Kont-ich, de kont van de ik, de reus dus.

Het blijft al met al een heel tof thema en Anale Driehoek zijnde moeten ze er eigenlijk mee aan de slag. Freddy bedoelt ermee te zeggen dat ze in de Anale Driehoek een wapen zouden moeten hebben. Of een anaal pretpark met leuke anale attracties bijvoorbeeld, of speciaal bier en speciale gerechten.

Freddy: gestoofde billetjes!

Willie: kikkerbillen met pindasaus!

In Kontich worden ze op hun wenken bediend, want het lokale café serveert een Contje, een ijskoud blond bier, in een welgevormd glas. Niet voor Willie, Willie drinkt wodka met Spa, met nog een flesje Spa ernaast. Er moet wel weer gegeten worden, vindt Willie, maar niet per se iets smerigs.

De ober is nukkig en heeft dikke wallen onder zijn ogen. Dat moet hij zelf weten zegt Willie, maar je hoeft je natuurlijk niet te gedragen als een slachtoffer van fokking Italië.

Het gesprek gaat over de Amerikaanse acteur Morgan Freeman, dat-ie altijd denkt dat-ie een heel leuk en belangrijk iemand moet spelen. Freddy mag 'm niet, met zijn rollen als god of die ene vriend die goed luistert. Hij adviseert Morgan Freeman om een keer een blanke racist te spelen.

Wat zou Pepijn nu aan het doen zijn?

Willie: er gebeuren kutdingen in het leven, en ineens is er iets leuks, zoals nu met Pepijn. Met die baby.

Die kutdingen betreffen de dood van hun vriend Tim Nieburg, ook wel DJ Tim Nieburg. Hij zat in de MH17 en verongelukte samen met zijn vriendin. Het huis van Tim in de Stormsteeg in Amsterdam was de plek waar Pepijn Willie ontmoette. Nieburg had veel platen en draaitafels, en bij hem kon je goed hangen.

Nu gaan we niet meer over kutdingen praten, er moet ook worden geproost. Voor je het weet gaat iemand zeggen, het leven is hard. Dat moet je voor zijn.

Freddy: hoe zal Pepijn worden, denk jij?

Willie: ja, hoe zal-ie worden?

Dat ze dus nog steeds vrienden zijn, is heel cool, na al die jaren. Vier getalenteerde jongens en een goeie manager. Ze zoeken elkaar, en dan loopt het lekker, en ze hebben allemaal leuke vriendinnen, toevallig ja, maar toch logisch.

Vroeger hebben ze wel vooral flexe sletjes gebeept.

Ze halen het beste in elkaar naar boven, ja toch, als Jeugd. Je kan wel zeggen: ik ben beter als die andere gasten er niet bij zijn, en dat je dan naar jezelf gaat zitten kijken van, hé ik ben beter. Maar je bent niet beter, wij zijn beter, wij zijn de beste, wij hebben aan iedereen poep.

Freddy zou helemaal geen muziek maken als hij Willie, die hij Ollie noemt, nooit had ontmoet. Of Bas - Bas maakt goeie shit. Bas maakt hele goeie toffe shit.

Willie kan zich eigenlijk slecht vermaken als hij helemaal niks is, dus zonder drank of drugs. Nuchter is saai. Freddy houdt ook van drugs, vooral als-ie er goed op gaat. Want je kunt op drugs ook níét goed gaan. Op ketamine gaat Freddy eigenlijk altijd slecht, maar je weet niet van tevoren dat je er slecht op gaat, nou eigenlijk wel. Maar als je eenmaal denkt, misschien moet ik het nu niet doen, dan kan Freddy ook wel weer moeilijk nee zeggen.

Marie, heb jij weleens ketamine gebruikt?

Willie ging een keer zo slecht op ketamine dat-ie dacht dat-ie gek aan het worden was. Hij dacht dat-ie iets moest doen zodat-ie zeker wist dat-ie niet gek aan het worden was. Dus ging hij heel dicht met zijn gezicht bij een muur staan, echt met zijn neus ertegenaan, omdat-ie dat echt wilde. Oké, en toen wist Willie dat-ie zijn brains toch nog kon sturen.

Als je in België worst bestelt, krijg je vaak cervelaatworst.

Denzel Washington speelt ook wel vaak zo'n hele goeie. Die moet oppassen dat-ie niet net als Morgan Freeman wordt.

Willie denkt dat de diversiteit op alle fronten de kracht is van de Jeugd. Echt levelen dusss. Met de beats. De teksten. En alles bij elkaar is het goed. Dat zij het zijn, is al onderscheidend. Je maakt je shit en al het andere is ballast. Het klopt gewoon, het is gewoon coca-cola.

Freddy denkt dat hij van die Contjes dronken aan het worden is. Willie vult 'm aan, hij denkt ook dat-ie dronken gaat worden. Er moet echt heel snel gegeten worden, en niet dat je gaat zitten met elkaar, maar je gaat zeker niet staan. Als ze maar garnalenkroketten hebben, zekerrr. Frituur 't Patatje gaat het worden - en we worden door Lei en Fen geholpen.

Grote friet (3x), samurai (3x), stoofvlees (3x), garnalenkroket (4x).

Freddy zit voorin de Clio en drinkt een blikje Jupiler, en Willie zit achterin met een blikje cola. We rijden de Anale Driehoek uit, het zit erop. Nu kan de muziek wel weer aan.

Gaat-ie lekker Marie?

Het scheelde echt de helft dat het mooi weer was.

Pepijn had niet eens in de auto gekund.

Wat we nu wel weten is dat die Anale Driehoek niet gelijkbenig is aan alle zijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234