Zondag 16/05/2021

TheaterrecensieThe Courage to Be Disliked

Mensjes kijken vanuit een witte ivoren toren: De KOE scheert hoge toppen met monoloog over privilege ★★★★☆

Natali Broods. Beeld De KOE
Natali Broods.Beeld De KOE

Hoe zorg je ervoor dat een onlineproductie geen flauw afkooksel wordt van een echte voorstelling met livepubliek? Door het nieuwe medium alle aandacht te geven, zo bewijst De KOE met The Courage to Be Disliked.

Een steenrijke vrouw uit New York beschrijft vanuit een witte televisiestudio in detail de junks en daklozen waarmee ze haar stad deelt. De camera zoomt ongenadig op haar in als ze aangeeft dat ze bewust niet wegkijkt van wat ze consequent ‘de andere kant’ noemt. Deze vrouw reflecteert over haar positie, alleen is het dedain overduidelijk. Hoe meer ze zich afvraagt wat de minder gefortuneerden beneden op straat denken, hoe meer ze enkel over haarzelf praat. Privilege is ook de blinde vlek voor wat anderen doormaken.

Het is niet alleen de intelligente monoloog van Willem de Wolf die van The Courage to Be Disliked een straffe productie maakt. De KOE zou De KOE niet zijn mocht er voor de enscenering zelf geen glansrol zijn weggelegd. Elke avond voorziet het gezelschap een livestream vanuit hun repetitieruimte, afgewisseld met vooraf opgenomen beelden. Die combinatie laat niet alleen toe de kijker op het verkeerde been te zetten rond wat echt is of onecht. Mede dankzij het spel met de camera ontwikkelen ze een boeiende rode draad rond de filosofie van het kijken.

Zo wordt de rijke erfgename – overigens knap geacteerd door Natali Broods – een stuk brozer wanneer ze denkt dat de camera niet draait. De halftransparante witte doeken rondom haar versluieren dan weer letterlijk de omgeving en maken van de studio bij momenten een onherkenbaar doolhof. Ook de kunsten krijgen hun plek binnen het thema ‘kijken’. Zo zien we Broods in de white cube van een museum terwijl ze selfies maakt met het kunstwerk achter haar: Peter Van den Eede en Willem De Wolf die halfnaakt smekend op de grond liggen. Niet toevallig blijkt er een foto van het tafereel in de studio te hangen wanneer Broods vertelt dat ze betaalt voor kunst om het geweld uit haar buurt te houden.

Weinig makers slagen erin om op zo’n doordachte manier een onlinevoorstelling te maken. Wel blijft de vraag hangen waarom ze voor het privilege van de één procent kozen in plaats van dat van de middenklasser. Mogelijk blijft de denkoefening voor menig kijker op deze manier toch nog ver van het eigen bed.

Nog tot eind mei op tournee. Dekoe.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234