Maandag 24/01/2022

Melody Gardot op Gent Jazz: Op reis zonder te bewegen ***

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Ondanks het kwakkelweer was er zondagavond veel volk op de been voor Gent Jazz. Dat was in niet geringe mate toe te schrijven aan de komst van Melody Gardot, die al voor de derde keer op de affiche stond en intussen een echte ster is geworden.

Bart Steenhaut

Wat vooraf ging: op haar achttiende wordt een fietsende Melody Gardot van de baan gereden in de buurt van haar thuis in Philadelphia. Ze loopt ernstige kwetsuren op aan hoofd en ruggegraat, en moet uiteidenlijk meer dan een jaar in het ziekenhuis blijven. Op de koop toe worden haar ogen buitengewoon gevoelig aan licht - reden waarom ze tot vandaag een zonnenbril draagt- en heeft het ongeluk haar geheugen aangetast. Een arts stelt voor om muziek te beginnen spelen als therapie, en wat ze eerst uit medische noodzaak doet wordt al snel een hobby, dan een passie en uiteindelijk haar beroep. Op haar eerste -wereldwijd bejubelde- plaat versmelt ze blues en jazz tot een intimistisch geheel, maar wat haar uniek maakt is die prachtige, mijmerende stem waarmee ze je -ook live- op het puntje van je stoel krijgt.

Onlangs verscheen met The Absence haar derde cd die iets exotischer aandoet dan de vorige. Er schemeren Portugese, Braziliaanse en Zuidafrikaanse invloeden in door, en dat was zondagavond niet anders tijdens haar passage op Gent Jazz, waar ze het zittende publiek mee nam op een reis rond de wereld. Ze zag er met die donkere bril op de neus en het haar in een doek gewikkeld een beetje anoniem uit, maar die stem bleef uiteraard herkenbaar uit de duizenden. Gardot had naast twee achtergrondzangeressen ook een vijfkoppige band mee, die de plaatversies van haar nummers uitsluitend als uitgangspunt namen en vrijelijk mochten improviseren. Daar is op zich niets mis mee - improvisatie hoort bij jazz zoals Nicole bij Hugo- en 'The Rain' vaarde er wel bij. 't Was alsof er een nieuw kader rond de tekst werd gespannen, en ook het nieuwe 'Impossible Love' werd al meteen volledig herkneed.

Maar ter introductie van 'Les Etoilles' mocht haar saxofonist zo lang soleren dat je aandacht onherroepelijk begon af te dwalen, vooral omdat wat hij speelde los leek te staan van het nummer zélf. Ook het Braziliaans getinte 'Mira' sleepte was te lang aan om van begin tot eind te boeien, maar gelukkig waren die uitschuivers zeldzaam, en als Gardot zélf het voortouw nam was het volop genieten. Of ze nu zong of zich aan het scatten zette: dat warme, rokerige stemtimbre bleef om bij weg te smelten. En waar ze tijdens vorige concerten nog met een wandelstok het podium op moest, waagde ze zich nu zelfs af en toe aan een dansje. Ook achter de piano trok ze zich aardig uit de slag, maar het mooiste moment kwam pas toen ze - de jazzgitaar op schoot- het verstilde 'Baby I'm A Fool' inzette, tot nader order nog steeds haar beste nummer. Met het Zuidafrikaans getinte 'Iemanja' -waar het publiek zich in het vraag-antwoordspelletje even Ladysmith Black Mambazo waande- eindigde de set met een staande ovatie.

De bisronde mocht er -ondanks ook nu een veel te lange bassolo- ook zijn met een mash-up van 'Summertime' en 'Fever', twee classics die Gardot op heel eigen wijze naar haar hand zette. Een mooi slot voor een concert dat - ondanks die enkele uitschuivers- toch kon overtuigen, al zou de muziek er wel bij varen mocht ze haar bandleden wat strakker in het gareel houden.

Melody Gardot komt op 9 november naar het koninklijk Circus te Brussel. Info: www.proximusgoformusic.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234