Woensdag 16/10/2019

Review

Melanie De Biasio slaapverwekkend mooi in Flagey

Beeld Alex Vanhee

Op Blackened Cities houdt Melanie De Biasio de post-industriële stad tegen het licht. Nu ja, wat heet "licht"? Op plaat schijnt een eenzame straatlantaarn over uitgewoonde scharminkels als Charleroi. Haar voorstelling in Flagey kreeg dan weer vorm onder het schijnsel van een nachtlichtje.

"Is dit nog jazz?" fluistert iemand vertwijfeld, vlak voor de zaallichten na anderhalf uur terug aanfloepen. Kan iemand dat vandaag nog een beet schelen, vragen we ons verbaasd af. Melanie De Biasio groeit en bloeit immers al jaren in een vruchtbaar niemandsland waar jazz overvloeit in post-rock, elektronica en soulvolle pop. In een afgeschermde enclave zou ze zich allicht nooit nog thuisvoelen.

Tien jaar geleden won de Italiaanse parel in Brussel de Django d'Or als "beste jonge talent". Groots waren de verwachtingen toen, loodzwaar was de stilte die ze liet vallen. Pas drie jaar geleden kwam haar carrière in een stroomversnelling terecht, nadat No Deal de oversteek maakte van jazzmiddens naar de mainstream. Haast twintig jaar na Zap Mama zou ze de tweede Belgische artieste worden, die over de vloer kwam bij Jools Holland in diens onvolprezen programma Later Live. Het onbereikbare buitenland bleek ineens een stuk minder ver en ontoegankelijk.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Wonderlijk en ongrijpbaar

Dat haar stem, die neigt naar Nina Simone, schatplichtig is aan dat succes, staat buiten kijf. Maar ook het minimalistische spel, de enigmatische sfeer en de avontuurlijke improvisatie tijdens haar concerten zorgen dat er gul met sterren en superlatieven gestrooid wordt. De wereldvermaarde dj en platenfreak Gilles Peterson bleek zelfs zo onder de indruk dat hij No Deal liet remixen door EELS en The Cinematic Orchestra. Lonkt de wereldfaam daarmee? Moeilijk te voorspellen. De chanteuse uit Charleroi lijkt dat eerdere succes immers alweer op de helling te zetten met het wonderlijke maar risicovolle Blackened Cities: een plaat met slechts één song, maar dan wel één van bijna 25 minuten. De kans dat de song ooit integraal op de radio gespeeld wordt, is vrijwel onbestaande. Jazzy ritmes, de bloedstollende bluesy stem én dwarsfluit van De Biasio blijven dan wel de belangrijkste verkoopstroeven, maar ze wijkt ook al eens uit naar psychedelica en minimalistische post-rock. Ongrijpbaar klinkt Blackened Cities daarmee.

Beeld Alex Vanhee

Waar rook is, is sfeer

Op het podium werd die improvisatie zowaar uitgerekt tot een kloeke veertig minuten. Zaterdag bleek de mysterieuze chanteuse dan ook in haar element: in een intieme, warme omgeving als Flagey komt de zinnelijke groove van haar concerten meestal beter tot hun recht. Alléén: de versie van Blackened Cities die ze speelde in Elsene, kwam ons net iets te proper en gemaniëreerd voor de dag. Te loom ook, om aan gepaste dreiging te winnen. De Biasio zette genereuzer in op rookgordijnen en sfeerschepping dan op de zoektocht naar de kern van haar plaat. De scherpe contrasten van de industriële stad die Stephan Vanfleteren zo knap had gevat op het zwart-witbeeld dat op de backdrop passeerde, vonden hun weg dan ook niet naar de set. In het harde, zwartgeblakerde en verkommerde landschap van Charleroi vond Vanfleteren licht en schoonheid, maar De Biasio en band opteerden om je veiligheidshalve in te duffelen onder een warm dekentje. Slaapverwekkend mooi, zo klonk het bij momenten.

Pas in de tweede helft van het concert, met 'I'm Gonna Leave You' trad de groep in een hogere versnelling. Voordien waren er nog fraaie één-tweetjes geweest met haar contrabassist of gitarist, met wie ze in kleermakerszit duetteerde. Die intimistische intermezzo's getuigden van een wonderlijke schoonheid.

Maar net zo goed hoopte je voortdurend dat het concert net één keer meer uit zijn behaaglijke cocon zou barsten.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234