Maandag 03/08/2020

Vier vragenPeter Swaelens

Meer Belgische muziek op de radio onder de hashtag #playlocal: ‘Dit gaat om meer dan enkel extra airplay’

De nieuwe digitale radiozender Joe – Best of Belgium draait enkel lokale muziek, zoals Angèle. Beeld AFP

Op de nieuwe digitale radiozender Joe – Best of Belgium hoor je vanaf vandaag enkel Belgische muziek. Ook andere radiozenders als Studio Brussel, NRJ en Radio 1 draaien onder de hashtag #playlocal meer muziek van eigen bodem in deze coronatijden. ‘De ideale manier om de Belgische muziekindustrie te ondersteunen’, zegt Pieter Swaelens, manager van de Belgian Entertainment Association die de actie en bijhorende hashtag in het leven riep.

Er wordt dan wel meer Belgische muziek gedraaid, maar voelen de Belgische muzikanten dat ook in hun portemonnee?

“Telkens wanneer één van hun nummers wordt gedraaid krijgen de artiesten in kwestie daarvoor een bepaald bedrag aan auteursrechten uitgekeerd. Het is heel moeilijk om daar een exact cijfer op te kleven, maar we beseffen wel dat het niet over gigantische bedragen gaat. Als je de totale inkomsten bekijkt, zullen die rechten daar slechts een klein onderdeel van uitmaken. Dat er nu meer Belgische muziek gedraaid wordt zal alleszins het inkomstenverlies dat veel artiesten nu lijden niet compenseren.” 

Het is dus niet meer dan een druppel op een hete plaat?

“Je moet het wat breder bekijken. Het gaat om meer dan enkel die airplay. Wanneer een nummer vaker op de radio wordt gedraaid zal het ook vaker gestreamd worden en ook daar hangen inkomsten aan vast. Een band die vaak gedraaid wordt zal ook meer muziek verkopen en vaker geboekt worden voor optredens. Die verhoging van de airplay heeft een effect op het hele ecosysteem. In die zin kan #playlocal wel degelijk een verschil maken. De actie is ook politiek opgevallen en kreeg de steun van Vlaams mediaminister Benjamin Dalle (CD&V). Ook dat is belangrijk met het oog op eventuele steunmaatregelen.”

Pieter SwaelensBeeld Pieter Swaelens

Moeten die er komen?

“Als BEA vertegenwoordigen wij de platenmaatschappijen en vanuit onze leden is die vraag naar steun er nog niet gekomen. We weten ook nog niet hoe groot de impact van de coronacrisis precies zal zijn. We wachten nog op exacte cijfers. Uit het buitenland krijgen we ondertussen gemengde signalen. Een aantal landen zag de digitale verkoop van muziek stijgen, maar in Spanje bijvoorbeeld loopt die net achteruit. Feit is alleszins dat door de sluiting van platenzaken de fysieke verkoop een forse dreun zal krijgen. En die was vorig jaar toch nog steeds goed voor 32 procent van de totale inkomsten voor de Belgische muziekindustrie. Bovendien weten we dat die fysieke verkoop vooral belangrijk is voor lokale platenfirma’s. En laat het net die zijn die het gros van de Belgische artiesten onder contract  hebben.” 

Vandaag beslist de Nationale Veiligheidsraad hoogstwaarschijnlijk over de Belgische zomerfestivals. Hoe groot is de schade als die niet door kunnen gaan?

“Optredens en concerten vormen voor de meeste artiesten de hoofdbrok van hun inkomsten. Als daar in geschrapt wordt, heeft dat uiteraard een impact. Het is aan de overheid om te beslissen, maar je voelt aan alles dat grote evenementen waar veel volk op afkomt de komende maanden een moeilijke zaak worden. Ook daarom is #playlocal belangrijk. Het is een manier om de Belgische artiesten in de aandacht te houden, zodat we – van zodra het kan – opnieuw massaal naar hen gaan kijken.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234