Dinsdag 07/04/2020

Column

Mediawatcher Bert Kruismans: De lustige kapoentjes

Beeld UNKNOWN

Ja, wij hebben het helemaal bekeken! 't Is maar dat u het weet. Niet het prinselijke huwelijk natuurlijk want, laten we eerlijk zijn, behalve het corrigerend ondergoed van Pippa viel er weinig te bewonderen. Die kus gezien? Jongens toch, bij ons in Aalst wordt er aan de bushalte om halfacht 's morgens al steviger gemuild dan op zo'n balkon in Londen. Zeker als de plaatselijke senioren een uitstap maken naar de tulpenbollen van het Nederlandse Keukenhof. Armoe troef daar in Engeland. Gelukkig mochten we ons nog verlustigen in prinses Mathilde, die met haar hoofddeksel de straalverbinding met Brussel verzorgde en die daar in Londen, althans volgens de vakpers, nog eens bevrucht werd ook. Door wie is niet helemaal duidelijk, maar ik gok op prins Philip, de Britse, niet de Belgische.

Neen, waarde lezer, onze belangstelling ging de afgelopen dagen vooral naar het grote mediadebat van Canvas. Groot dat dat was! De studio dan toch. U kent de aanleiding. De lustige kapoentjes van Woestijnvis mochten de afgelopen jaren zo veel aan de VRT factureren dat de kans bestond dat ze wel eens belastingen zouden moeten betalen. En wat doet een kleine zelfstandige dan? Investeren, kopen! Een restaurant had Wouter al, dus werd het deze keer een eigen tv-zender. En die aankoop vond de VRT dan weer een goeie aanleiding voor een groot mediadebat. Correctie, een lang mediadebat: 64 minuten en 21 seconden om precies te zijn. Zonder Wouter en met een halve Hollander, maar dat mocht de pret niet drukken. En wij hebben dat debat helemaal voor u uitgekeken. Wij lijden dan ook aan slapeloosheid en zijn principieel tegen de consumptie van psychofarmaca.

Hét hoogtepunt van de avond werd meteen in het begin van het programma geserveerd. Na welgeteld 25 seconden liep er al een VRT-medewerkster stoemelings in beeld. Moest de juffrouw dringend naar het toilet? Besefte ze plots dat thuis de patatten nog op het vuur stonden? We zullen het nooit weten. In elk geval, daarmee was het vet wel van de soep. De grote baas van de VRT mocht nog een uur lang uitentreuren vertellen hoeveel creativiteit er in de VRT zelf wel niet verstopt zat en wat die mensen allemaal wel niet vermochten, spijtig genoeg hadden ze al die creativiteit niet losgelaten op hun eigen grote mediadebat. Zelfs het publiek in de studio vond het na een halfuur echt wel welletjes. Er werd gewiebeld, gekreund, gezucht en in kruizen gekrabd dat het niet mooi meer was. Logisch, dat studiopubliek was dan ook samengesteld uit jonge mensen. Zo'n bus bejaarden is al tevreden als ze in De zevende dag eens aan Ivan De Vadder mogen voelen, maar deze Facebookgeneratie bleef op haar honger zitten. Waar bleven de leuke filmpjes, de links, de interactiviteit? Dit is de 21ste eeuw!! Zo'n tracker in beeld waarop mensen reacties mogen posten (Dei coiffuur vn Ingried Liete vin nek wel graaf), hoeveel kan dat nu kosten? Of wat commentaar van Philippe Geubels op Canvas plus. "Amai kekt na is, twie ouw wijven oan toafel. Doavan komt menne sjarel ni recht." De mensen zien dat graag.

Dan horen wij Phara in dat debat plompweg verkondigen: "Er is onrust op de sportredactie, heb ik gelezen." Hoort u dat goed? 'Heb ik gelezen!' Een VRT-journaliste moet uit de kranten vernemen dat haar eigen collega's van twee deuren verder een beetje malcontent zijn. Sterke onderzoeksjournalistiek is me dat! Ik wil die onrust van de sportredactie horen, voelen. Laat die mannen daar in die studio binnenvallen met hun koersmotoren terwijl 'Born to Be Wild' door de boxen knalt. Moet ik hier nu alles zelf doen?

Of gooi er Vic Van Aelst nog 's in! Altijd lachen. Vraag maar aan de redactie van Reyers laat. Vallen de andere gasten van hun eigen saaiheid van hun stoel, is Herr Seele bezet en Jeff Hoeyberghs ergens in vrouwen aan het kerven, dan is het Supervic die de redding brengt. De Vic die met het schuim op zijn lippen nog 's komt vertellen dat in de Vlaamse media tegenwoordig ook al Walen opduiken, wat zeg ik, negers!! En dat die Jeroen Meus moet stoppen over vol-au-vent en chateaubriand. Dat het verdorie windvlucht is en stralend kasteel. Of heeft de Vic misschien in 1914 voor niks zijn nestel zitten afdraaien in de tranchees. Dat hadden we moeten zien. En nu we het toch over minderheden hebben. De VRT wil die toch zo graag bereiken? Waarom werd met hen dan geen rekening gehouden in het debat? Met homo's, met allochtonen? Wat zeg ik, met allochtone homo's! Als er één bevolkingsgroep is in onze gouw die het overgrote deel van zijn leven nog steeds in de kast doorbrengt, dan zijn zij het wel. En in die kast hebben ze dan ruim de tijd om naar een televisieschermpje te zitten loeren. Waarom konden zij niet twitteren over de styling van de dames die rond de tafel zaten? Of een sms'je ontvangen met leuke shoppingadresjes waar je die modieuze bril van Peter Vandermeersch op de kop kan tikken? Daar is vraag naar. Als de VRT het niet doet, dan springen anderen natuurlijk wel in het... Wordt de leemte door anderen wel opgevuld, zoals OUTTV, naar eigen zeggen de eerste digitale televisiezender speciaal gericht op de belevingswereld van de homoman. Trots wisten die te vertellen dat ze na maandenlang brainstormen tot de conclusie waren gekomen dat ze best Brokeback Mountain en de Amerikaanse holebireeks Queer as Folk kunnen uitzenden. Ge moet er toch maar op komen! Daar zit een visie achter, een strategie die aan de Reyerslaan schromelijk ontbreekt. Van pure miserie beginnen ze daar over vier maanden na het journaal met heruitzendingen van Kwislijn. Weet u nog, met Ben Crabbé die bovenop een telefoon zat? Let maar op.

 Is Herr Seele bezet en Jeff Hoeyberghs ergens in vrouwen aan het kerven, dan is het Supervic die de redding brengt  
Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234