Zaterdag 10/12/2022

Medialaan

Medialaan investeert in interne producties

null Beeld rv Medialaan
Beeld rv Medialaan

Medialaan, het moederbedrijf boven onder andere VTM, Qmusic en Q2, start met een nieuw intern productiehuis. Inge Kluft, in het verleden hoofd interne productie bij de VRT, moet het project in goede banen leiden.

Pieter Dumon

Het nieuwe productiehuis, dat onder de naam PIT. opereert, maakt voortaan een hele reeks programma's die ze bij Medialaan graag in eigen huis willen houden. Een programma als At the festivals bijvoorbeeld, dat nu al op Q2 te zien is. Maar ook het nieuwe dagelijkse kookprogramma van Sandra Bekkari (in coproductie met Borgerhoff & Lamberigts) of nieuwe seizoenen van Blind Getrouwd en Beste Kijkers worden voortaan door PIT. ingeblikt. Om dat allemaal in goede banen te leiden, haalden ze bij Medialaan Inge Kluft binnen. Zij stond tot twee jaar geleden aan het hoofd van het interne productiehuis van de openbare omroep. Daarna ging ze als freelance project manager aan de slag en kwam zo bij Medialaan terecht waar ze onder andere aan de Rode Neuzen Dag werkte.

Inge Kluft. Beeld Bob Van Mol
Inge Kluft.Beeld Bob Van Mol

En Kluft is niet de enige nieuwkomer. In het lanceringsfilmpje dat PIT. op Facebook gooide, duikt bijvoorbeeld ook Leen Lombaert op die bij Woestijnvis de voorbije twee seizoenen van De Mol produceerde. Eind vorig jaar haalde Medialaan ook al het creatief team achter het succesprogramma Sorry voor Alles bij de VRT weg. Zij vormen voortaan een creatieve cel, die onder de noemer FC Panache, ideeën bedenkt voor TV, radio of marketingdoeleinden. Onder andere de actie Beken kleur tegen terreur die Qmusic na de aanslagen in Manchester opstartte, ontstond in de schoot van FC Panache. Ook de eindverantwoordelijkheid voor die creatieve cel ligt bij Inge Kluft.

TVBastards

Dat Medialaan in interne productiecapaciteit investeert is niet nieuw. Vijf jaar geleden al richtte het bedrijf TVBastards op, een productiehuis dat, net als PIT. nu, een aantal programma's binnenshuis zou maken. Dat leverde programma's op als Wauters vs. Waes, K3 zoekt K3 en Operatie K. Maar na het vertrek van sterkhouders als Jan Segers en Eddie Gregoor raakte TVBastards in creatieve ademnood. De komst van PIT. en FC Panache moet dat nu verhelpen. TVBastards blijft wel bestaan, maar maakt voortaan enkel nog fictiereeksen. De investeringen in interne productie betekenen niet dat ze bij Medialaan nu plots veel meer programma's in eigen huis gaan maken. "Dankzij de oprichting van PIT. en FC Panache kunnen we creatief talent binnenhalen en aan ons binden", klinkt het.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234