Maandag 17/06/2019

Media

Media ‘op maat’ groeien fors

Beeld Photo News

Naar jaarlijkse traditie laat consultantbureau PwC zijn licht schijnen over de toekomst van de media- en entertainmentsector. Er is één duidelijke conclusie: mediagebruik wordt persoonlijker dan ooit.

De individualisering van mediagebruik is al langer een trend. Nieuwsberichten bijvoorbeeld komen bij steeds meer mensen via sociale media binnen. Daar krijg je dan een op maat gemaakt nieuwsoverzicht, samengesteld op basis van het soort berichten waar jijzelf of je vrienden in het verleden interesse voor toonden. Of neem nu televisie. Ook daar hebben mensen zich al lang losgemaakt van zendschema's allerhande om op eigen houtje hun televisieavond samen te stellen.

Een beweging die volgens de consultants van PricewaterhouseCoopers (PwC) enkel zal versnellen. Op basis van data uit 53 landen voorspellen ze bijvoorbeeld een sterke groei van het zogenoemde over the top (OTT) televisiekijken. Dat model waarbij kijkers niet langer genoegen nemen met de samengestelde televisiebundels van kabelmaatschappijen maar via streamingdiensten allerhande zelf een pakket samenstellen, maakt de komende jaren een spectaculaire groei door. Wereldwijd zijn OTT-diensten nu goed voor 34 miljard euro aan inkomsten. Een bedrag dat tegen 2023 bijna verdubbeld zal worden.

Dat laat zich ook in ons land voelen. In België werden de opbrengsten van OTT eind 2018 op 172 miljoen euro geschat. Tegen eind 2022 zou dat 210 miljoen moeten zijn.

Ondanks die stijging weten de kabelmaatschappijen de schade te beperken. Volgens het rapport vallen hun inkomsten uit traditionele televisieabonnementen amper terug. Van 1,269 miljard euro in 2018 tot 1,261 miljard eind 2022.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden