Zaterdag 27/02/2021

AchtergrondGames

‘Medal of Honor’ maakt na 13 jaar comeback in virtual reality: alsof je midden in de oorlog zit

null Beeld screenshot
Beeld screenshot

De videogameklassieker Medal of Honor keert na dertien jaar stilte terug, op een gameplatform waar hij volgens zijn makers meer dan ooit thuis zal zijn: in virtual reality. Meer dan ooit wordt de realiteit van de oorlog van dichtbij getoond, maar ook de schietpret niet wordt geschuwd.

Wanneer Hollywoodregisseur Steven Spielberg in 1998 de kantoren van zijn productiemaatschappij Dreamworks verliet, maakte hij niet zelden nog een laatste tussenstop op weg naar huis: verderop in de straat was namelijk ook Dreamworks Interactive gevestigd, een gamestudio waar men aan de door hem geproducete videogame Medal of Honor aan het sleutelen was. De game moest een Wereldoorlog II-verhaal vertellen met de mechanieken van de first person shooter (zoals de toen al bekende games Doom en Quake), en op die manier naast twee andere, bekendere WO II-producties van Spielberg komen te staan: de film Saving Private Ryan (1998) en de tv-reeks Band of Brothers (2001). Het was de bedoeling om met die drie producten een zo ruim mogelijk publiek, waaronder jongeren, bij te spijkeren over WO II, via een entertainmentmedium dat hen het beste raakte.

Dankzij VR beland je recht in de bomkraters van Omaha Beach. Beeld Electronic Arts
Dankzij VR beland je recht in de bomkraters van Omaha Beach.Beeld Electronic Arts

Niet alleen werd Medal of Honor een grote hit, het was ook de ouverture voor een inmiddels door videogamebedrijf EA overgenomen reeks van veertien games, tussen 1999 en 2007, die verschillende decors van WOII lieten zien: de strijd van het Franse gewapende verzet in Medal of Honor: Underground (2000), de bestorming van Normandië in Allied Assault, Amerikaanse mariniers in de Stille Oceaan-campagne in Rising Sun (2003), of de paracommando’s die vlak voor D-Day in de Europese velden landden in Airborne (2007).

Grote kraters

Dertien jaar later verschijnt deze week Medal of Honor: Above & Beyond, een nieuwe shooter die heel wat taferelen uit de klassieke spellenreeks terugbrengt, maar dan naar virtual reality. In VR-brillen als de Oculus Rift of de HTC Vive voelt de bestorming van Omaha Beach bijvoorbeeld alsof u als speler midden in het oorlogsgeweld zit. 

“Dat is de kracht van VR: het gooit je, boots on the ground, in de actie”, zegt Peter Hirschmann, game director van het spel. “De pin uit een granaat trekken? Dat kan nu bijvoorbeeld ook zogezegd met je tanden, door je controller tegen je mond te houden. Ook de ruimtelijke verhoudingen zullen spelers met verstomming slaan. Toen we op studiebezoek naar Omaha Beach gingen, kregen we meteen door dat we de D-Day-bestorming groter moesten aanpakken. De kraters, de rotsbunkers: je zult een compleet nieuwe appreciatie krijgen van de enorme obstakels waarvoor zij die de échte strijd vochten destijds kwamen te staan.”

De schietacties staat in schril contrast tot de ernst van de VR-minidocumentaires met WO II-veteranen. Maar de twee componenten staan los van elkaar. Beeld Electronic Arts
De schietacties staat in schril contrast tot de ernst van de VR-minidocumentaires met WO II-veteranen. Maar de twee componenten staan los van elkaar.Beeld Electronic Arts

Pret én ernst

Electronic Arts, het videogamebedrijf achter de reeks, ziet Medal of Honor: Above & Beyond eerder als een prestigeproject dan als een nieuwe monsterhit in wording: voor dat laatste is het aantal gamers die een – nog steeds al gauw 1.500 euro kostende – VR-installatie in huis hebben te beperkt. Dat prestige-element schuilt ook in een ‘galerie’ van met een 360-gradencamera opgenomen minidocumentaires waarin een paar van de allerlaatste overlevende WO II-veteranen aan het woord komen, een documentaireaanpak die ook werd gebezigd in de allereerste game, en in de tv-reeks Band of Brothers.

En toch: niet alleen is Medal of Honor een shooter, een videogamegenre waarin frequent doden gewoon een conventie is, het verhaal van de game doet ook nog eens eerder denken aan frivolere films in een WO II-setting, zoals The Dirty Dozen en Inglourious Basterds. Niet het ernstigere oorlogswerk dus, zoals Spielbergs Saving Private Ryan. “Maar we trivialiseren niets”, zegt Hirschmann. “Ja, de actie van de game draait om het neermaaien van nazi’s, en het is onze bedoeling dat dat plezierig wordt. Maar alles is tegelijkertijd historisch authentiek, en we hebben een Chinese muur opgetrokken tussen de gebeurtenissen waarover de veteranen vertellen in de docu’s en wat er gebeurt in de game. Maar samen doen die twee aparte componenten opnieuw wat ook de allereerste Medal of Honor al deed: spelers via entertainment bewust maken over Wereldoorlog II.”

Het verhaal van de game heeft eerder een actiefilmvibe, zoals in 'The Dirty Dozen'. Beeld Electronic Arts
Het verhaal van de game heeft eerder een actiefilmvibe, zoals in 'The Dirty Dozen'.Beeld Electronic Arts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234