Vrijdag 23/04/2021

AchtergrondThe Social House

Mea culpa van influencer Flo Windey: oprechte excuses of slimme stunt?

Flo Windey stapte uit het omstreden socialmediaexperiment The Social House. Beeld VTM2
Flo Windey stapte uit het omstreden socialmediaexperiment The Social House.Beeld VTM2

Influencer Flo Windey sloeg na haar exit uit socialmedia-experiment The Social House publiekelijk mea culpa. Door vriend en vijand werd ze daarvoor gecomplimenteerd. Maar hoe oprecht zijn haar excuses? En waarom slaagt zij wel waar haar huisgenoten falen?

“Ik heb besloten The Social House te verlaten.” Daarmee begint het statement dat Flo Windey, bekend van radio, tv en internet, de wereld in stuurde. Om vier paragrafen en 290 woorden later te eindigen met: “Sorry aan alle mensen die ik heb teleurgesteld of gekwetst. Ik beloof om nog harder mijn best te doen. Tot snel en stay safe!” Meteen daarna wordt ze overspoeld door een golf van sympathie. Bijna dertigduizend hartjes op Instagram vallen haar te beurt, en zelfs op een van cynisme doordrenkt medium als Twitter zijn het gros van de reacties op haar exit positief.

Maar eerst een woordje uitleg voor wie het nu in Keulen hoort donderen. The Social House is een media-experiment waarbij acht influencers – mensen met een paar honderdduizend volgers op socialmediaplatformen allerhande – twee weken in hetzelfde huis worden ondergebracht. In de hoop dat die gedwongen cohabitatie leidt tot een explosie van creativiteit en een resem onvergetelijke filmpjes op YouTube, Instagram of TikTok.

Een win-win voor alle partijen, zo toonden voorbeelden uit het buitenland. Sponsors als Burger King, KBC en Het Laatste Nieuws zouden contact kunnen leggen met de moeilijk bereikbare jongere doelgroepen, en de influencers in kwestie zagen naast hun bankrekening ook hun legertje volgers aantikken. Maar van bij het begin liep het grondig fout. Dat de bewoners van The Social House zich ook zonder prikje van vaccinatieprivileges bedienen, schoot bij de doelgroep in het verkeerde keelgat. Ook de wel erg witte teint van de acht influencers – geen van hen heeft een andere etnische achtergrond – kon op weinig begrip rekenen.

Leidersfiguur

Het leverde het project al dagen bakken kritiek op, waarbij ook de influencers vol in de wind kwamen te staan. Al blies die bij de ene al wat harder dan bij de andere. “De kritiek op bijvoorbeeld Flo was bij momenten heel persoonlijk”, zegt socialmedia-expert Thomas Smolders, die het project van nabij volgde. Echt verrassend is dat volgens Smolders niet. Windey profileert zich als een voorvechter voor diversiteit en gelijkheid. Dat net zij haar schouders zette onder een discutabel project als The Social House viel slecht bij haar uitgebreide schare volgers. Het leidde uiteindelijk tot een digitale mea culpa en een vroegtijdig vertrek.

Wat ons meteen bij een eerste verklaring brengt voor de lofbetuigingen die haar meteen na die exit te beurt vielen. “Het komt er als leidersfiguur, wat je als influencer toch bent, op aan de voeling met je achterban niet te verliezen”, vertelt Jesse Segers, expert in leiderschap en rector van het Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde. “Dat is bij Flo duidelijk niet het geval. Ze voelde aan dat haar achterban The Social House maar niks vond en is eruit gestapt.”

Dat deed ze bovendien op een doordachte manier, zegt Segers. “Ze geeft in haar boodschap haar fouten toe, legt uit wat ze ervan geleerd heeft en vraagt om een tweede kans. Communicatie volgens het boekje.” Dat in schril contrast met de knullige pogingen van een paar andere bewoners om de kritiek te pareren. “In die filmpjes vielen iets te vaak dezelfde termen om nog spontaan te zijn”, vindt Smolders. “Ze werden ook allemaal ongeveer op hetzelfde moment gepost, wat nog meer een achterliggende strategie doet vermoeden. Met dat soort georchestreerde filmpjes kom je bij de digitale generatie echt niet meer weg. Die prikken daar zo doorheen.”

Uitgekiende strategie

Maar ook bij de spontaniteit van Windeys publieke schuldbekentenis rijzen vragen. Is de hele exit geen onderdeel van een vooraf uitgetekende strategie? Windey had op voorhand toch in kunnen schatten dat The Social House niks voor haar was? Bovendien bevestigen meerdere bronnen dat Windey sowieso slechts een week in The Social House zou verblijven. Waarom dan in het zicht van de eindmeet kiezen voor een dramatische ontknoping? Op socialmediavlak blijft het effect alvast niet uit. De afgelopen week zag Windey haar Instagram-volgers met 6.400 exemplaren aantikken. De snelste groei van de afgelopen zes maanden. “Een deel van haar volgers zal inderdaad met vragen blijven zitten”, denkt ook Segers. “Om hun vertrouwen terug te winnen zal Flo door haar toekomstige keuzes moeten laten zien dat ze wel degelijk uit deze hele toestand heeft geleerd.”

Blijft de vraag hoe het nu verder moet met The Social House. Het hele project dood verklaren hoeft volgens Smolders niet. “De snoeiharde kritiek van de eerste dagen is al een beetje gaan liggen.” Dat de andere bewoners door de als moedig ervaren exit van Windey in een slecht daglicht komen te staan klopt ook niet, vindt hij. “Het hangt ervan af wie je doelgroep is. Stien Edlund en Sarah Bossuwe bijvoorbeeld hebben een veel jonger publiek dan Flo. Die liggen minder wakker van de kritiek op The Social House.”

Wünderbaar, het productiehuis achter het project, volgde donderdag alvast het voorbeeld van Windey in een poging zoveel mogelijk brokken te lijmen. In een persmededeling sloegen ze mea culpa en beloofden ze beter te doen. Voorlopig is er op de verschillende kanalen van het experiment even niets nieuws meer te zien. Vanaf zaterdag komt er nieuwe content, waarin diversiteit en corona wel een item zouden moeten zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234