Maandag 09/12/2019

Review

'Maryland': Schoenaerts ontploft weer

Matthias Schoenaerts als getraumatiseerde soldaat: blij dat hij nog eens zijn brute kracht kan tonen. Beeld rv

Hollywood mag dan aan zijn voeten liggen, wil je Matthias Schoenaerts echt zien ontploffen, dan bekijk je hem het best in zijn Franse films. Zoals in 'De rouille et d'os' en nu weer in 'Maryland'. Het project is hem dan ook letterlijk op het lijf geschreven.

Hollywood toont hem graag als een romantische held en benadrukt zijn zachtheid, zijn tederheid. De meest begeerlijke leading ladies mochten al aanschuiven om zich tegen zijn indrukwekkende lichaam aan te schurken: Kate Winslet, Michelle Williams en Carey Mulligan. Maar zijn duistere kant, het gevaar waarmee zijn verschijning gepaard gaat, wordt er te weinig getoond. Het is dus begrijpelijk dat Schoenaerts de rol van Vincent in 'Maryland' dan ook per se wou aannemen.

Schoenaerts speelt een soldaat die na een tour of duty in Afghanistan geplaagd wordt door posttraumatische stress, symptomen die vaak blijken voor te komen bij soldaten die aan het front gevochten hebben. In afwachting van een volledig herstel gaat hij aan de slag bij een bewakingsfirma. Dat hij aan slapeloosheid lijdt, prikkelbaar is, paranoïde trekjes vertoont en af en toe hallucineert, is daarbij blijkbaar geen belemmernis.

De rol van Vincent is Schoenaerts op het lijf geschreven, simpelweg omdat ze ook geschreven is met zijn lijf, zijn hoofd, zijn opgekropte woede, en de daarop volgende explosies in gedachten. Vreemd genoeg is de film geschreven en geregisseerd door een vrouw. Vreemd, en ook niet. Want eigenlijk is het hoofdpersonage een verpersoonlijking van het romantische ideaal: de redder in nood, de ridder op het witte paard.

Brute kracht

Alice Winocour wist Schoenaerts te strikken via bemiddeling van Jacques Audiard. Hoewel de dame zelf nog maar één film geregisseerd had, die bovendien geen potten had gebroken, is het duidelijk waarom Schoenaerts deze kans niet kon en wou laten schieten. Niet alleen mag hij zich hier fysiek helemaal uitleven, het is van 'Rundskop' geleden dat hij nog in zijn eentje een film droeg. In 'Maryland' staat de vrouwelijke ster, ook al is het een klassedame als Diane Kruger (bekend van kaskraker en award-slokop 'Inglourious Basterds'), helemaal in zijn schaduw. Zij is de damsel in distress.

Kruger speelt de vrouw des huizes van het landgoed dat hij moet bewaken. Haar man is een Libanese zakenman die met schijnbaar duistere zaken bezig is. Als blijkt dat Vincent zich in het enorme huis terecht belaagd voelt, en de dame beseft dat de ruwe bonk die ze in huis heeft, niet zozeer een bedreiging is als wel haar redder, slaat de film om van een psychologisch drama in een home invasion-thriller, waarbij opeens een loopje genomen wordt met de regels van de geloofwaardigheid.

Maar onze Matthias Schoenaerts sleept je met zijn brute kracht moeiteloos mee over de vele kraters in het script. Het kan nu echt niet lang meer duren of ook Hollywood gaat hem inzetten voor het intelligentere actiewerk.

Diane Kruger. Beeld rv

Regie: Alice Winocour
Met: Matthias Schoenaerts, Diane Kruger
Duur: 101 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234