Dinsdag 22/06/2021

AchtergrondMarvel

‘Marvel Cinematic Universe’ gaat nieuwe fase in: meer helden op meer schermen

Elizabeth Olsen en Paul Bettany in 'WandaVision' Beeld Marvel
Elizabeth Olsen en Paul Bettany in 'WandaVision'Beeld Marvel

Een nieuwe fase in Disneys Marvel-universum gaat vandaag van start. Niet met een film, maar met de tv-reeks WandaVision op streamingdienst Disney+. En dat is tekenend voor de ambitieuze toekomstplannen die de superheldenfabriek koestert.

U had nu toch écht niet gedacht dat Avengers: Endgame (2019), ondanks de nogal definitieve toon van de titel, het allerlaatste exploot uit de Marvel-filmreeks zou worden? Het leek allemaal misschien heel climactisch, met grote baddie Thanos (Josh Brolin) die na een lange schaduwdreiging het onderspit moest delven. Maar de 23 films van het Marvel Cinematic Universe (MCU) brachten Disney samen 18,5 miljard euro op aan bioscooptickets alleen. De kans dat ze dat gouden kalf ongemoeid zouden laten was natuurlijk nihil.

Het zal dus geen verrassing heten dat Disney dat succesrecept gewoon voortzet. Deze keer op meerdere schermen zelfs: naast de filmreeks die aan een nieuwe fase begint in – hopelijk snel! – de bioscoop, komt er ook een hele barrage aan tv-reeksen op eigen streamingdienst Disney+. Meestal draaien ze rond helden uit de voorgaande films die elk hun eigen reeks krijgen, en lopen de series hun verhaallijnen over naar de andere feuilletons en nieuwe films die op stapel staan.

WandaVision wordt een, euh, sitcom? Beeld Marvel
WandaVision wordt een, euh, sitcom?Beeld Marvel

Eerst series, dan films

De nieuwe fase begint zelfs met een Disney+-reeks. In WandaVision zal Avengers-koppel Wanda ‘Scarlet Witch’ Maximoff (Elizabeth Olsen) en Vision (Paul Bettany) te zien zijn in iets wat, gelet op de marketingbeelden die Marvel tot nu toe loste, op een fifties-sitcom lijkt. Dat lijkt bevreemdend, maar in de koker van creatief hoofd Kevin Feige zijn ook de verschillende films altijd al oefeningen in genres geweest. Thor: Ragnarok was bijvoorbeeld een komedie, en de eerste helft van Endgame was een soort Ocean’s Eleven. “WandaVision is daar gewoon een extreme versie van”, zei Feige tegen Deadline.

Hoe dan ook zal WandaVision nieuwe gebeurtenissen en verhaallijnen introduceren die verder zullen resoneren in toekomstige Disney+-series en films. Maar de series komen eerst: verspreid over dit jaar en de volgende komen er nog meer reeksen waarin vooral de helden die in de voorgaande fases van de Marvel-films de dienst uitmaakten solo gaan. Zoals The Falcon and the Winter Soldier (19 maart), Loki (mei) en Hawkeye (2022). Ook War Machine (Don Cheadle), zeg maar de B-Iron Man, krijgt zijn eigen reeks met Armor Wars, net als Nick Fury (Samuel L. Jackson), die de ruimte ingaat in Secret Invasion. Evengoed komen er ook nieuwe Marvel-figuren naar het kleine scherm, met eind dit jaar Ms. Marvel (minstens één aflevering komt onder regie van Adil El Arbi en Bilall Fallah).

'Falcon And The Winter Soldier' Beeld Marvel
'Falcon And The Winter Soldier'Beeld Marvel

Hopelijk in de cinema

Marvel maakt hier niet bepaald zijn tv-debuut mee. Het afgelopen decennium had de superheldenstal al reeksen Agents of S.H.I.E.L.D. en Agent Carter lopen voor Disneys commerciële tv-zender ABC, en op Netflix waren er wat rauwere series rond de working class-Marvel-helden, zoals Luke Cage, Jessica Jones en The Punisher. De aanstormende Disney+-reeksen zijn samen met de films een speerpunt in het verdienmodel rond het MCU. De nieuwe Marvel-reeksen moeten nog meer abonnees naar Disney+ trekken, dat ondertussen 74 miljoen betalende kijkers trekt – ongeveer een derde van Netflix, maar niettemin verdienstelijk gezien het feit dat er buiten Star Wars-reeks The Mandalorian en National Geographic-serie The Right Stuff nog maar weinig nieuws op verscheen.

En de films? Die komen vanaf 7 mei terug met Black Widow, een prequel rond Scarlett Johanssons personage die de brug moet bouwen rond de vorige cyclus en de pas ingezette nieuwe fase. Daarna volgen ook hier films rond nieuwe figuren, met een duidelijker accent op mystiek, sf en fantasy. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (9 juli) wordt de eerste Marvel-film met een Aziatische superheld, terwijl The Eternals (5 november) over een groep kosmische superwezens gaat.

Zeker voor de eerste films is het maar de vraag of Covid-19 ze wel een bioscoopcarrière zal gunnen. “Ons langetermijnplan was om verhalen te weven tussen wekelijkse episodische wendingen op Disney+ en wendingen in de bioscoopzalen”, zei Feige. “Het is mijn vurige hoop dat we dat kunnen doorzetten.”

Scarlett Johansson in 'Black Widow'. Beeld AP
Scarlett Johansson in 'Black Widow'.Beeld AP

Parallelle universums

Misschien wel het meest intrigerende aan de volgende MCU-etappe is wat Marvel van plan is met de figuren waarvan het ooit uit financiële noodzaak de filmrechten verkocht, en die nu terug thuis zijn. Zoals Spider-Man na een deal met rechtenhouder Sony, en X-Men en Fantastic Four nadat Disney twee jaar geleden eigenaar 20th Century Fox overnam. Marvel-nerds gaan al eventjes online uit hun plaat over speculaties dat Marvel van plan is om de ‘oude’ Sony- en Fox-iteraties van die helden gewoon op te nemen in de canon door ze te beschouwen als parallelle universums, een vaak gebruikte verhaaltechniek in sciencefiction.

De beste indicatie daarvoor schuilt in een nog ongetitelde derde Spider-Man-film (bioscooprelease 17 december), waarin Jamie Foxx terugkeert als booswicht Electro (uit The Amazing Spider-Man 2 (2014), een Sony-film met Andrew Garfield als Spider-Man, voordat canonieke reboot Spider-Man: Homecoming (2017) er kwam. Kan dat, plus het feit dat de X-Men-films gewoon onder de Marvel-vlag op Disney+ staan, toeval zijn? Heel wat Marvel-connaisseurs denken van niet, en speculeren dat Feige in stilte naar een verfilming van het epische ensemble-stripevent Secret Wars (2015) toe aan het werken is, waarin ook al de strijd tussen parallelle werelden centraal stond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234