Maandag 18/11/2019

‘Martin Eden’: de held is niet de enige die teleurgesteld achterblijft ★★☆☆☆

Martin Eden Beeld RV

Een verliefde matroos schrijft zich de sociale ladder op in Martin Eden, maar zijn klim eindigt in bittere teleurstelling. Net als de onze trouwens, want ondanks de jongensachtige charme van hoofdrolspeler Luca Marinelli kan deze Jack London-verfilming maar matig begeesteren.

Voordat hij begin 20ste eeuw een gevierd auteur werd, was Jack London arbeider in een conservenfabriek, oestervisser, zeehondenjager en goudzoeker. Inspiratie genoeg dus voor een resem ruige, sociaal-realistische romans. Met zijn scherpe pen schreef hij zich uit de armoede, maar de erkenning en de beroemdheid maakten hem niet noodzakelijk gelukkiger. Die ervaring verwerkte London in het semi-autobiografische Martin Eden (1909), en 110 jaar later verplaatst de Italiaanse regisseur Pietro Marcello het verhaal naar Napels.

Het hoofdpersonage is in zijn verfilming nog steeds de eenvoudige matroos Martin (rol van Luca Marinelli). Hij wordt verliefd op de verfijnde Elena (Jessica Cressy). Om bij haar (en haar rijke familie) een schijn van kans te maken, duikt Martin in de boeken. Hij kijkt de toekomst hoopvol tegemoet: zichzelf bijscholen, de sociale ladder opklimmen, zijn brood verdienen als schrijver en met Elena trouwen. Zo ziet het paradijs eruit volgens Martin Eden. Maar de weg daarheen ligt bezaaid met obstakels. Kan je je klasse wel echt ontstijgen? En wat wacht er dan, bovenaan die sociale ladder? In het geval van Martin, enkel grove desillusie.

Weinig inkijk

Als kijker bleven wij helaas met dezelfde teleurstelling achter. De warmte die regisseur Marcello in de prachtig gekleurde 16mm-fotografie legt, is ver te zoeken in het scenario. We krijgen bitter weinig inkijk in Martins gedachten, wat vooral problematisch wordt wanneer de film de maatschappelijk-filosofische toer op gaat. Tegen die vage karakterinvulling kan zelfs de jongensachtige charme van acteur Luca Marinelli niet op. Zeker wanneer die in de derde act dan ook nog eens een radicale en al te abrupte transformatie ondergaat, raakten wij onze interesse in Martin Eden definitief kwijt.

Vanaf 6/11 in de bioscoop.