Woensdag 22/01/2020

Filmblog Berlinale

Martha uit 'Black' mag eventjes zweven in Berlijn

Kirsten Dunst, Joel Edgerton, Michael Shannon, Jaeden Lieberher en Jeff Nichols wonen de première van 'Midnight Special' op het 66e Filmfestival van Berlijn bij. Beeld Getty Images

Filmjournalist Kurt Vandemaele volgt het filmfestival van Berlijn ter plaatse op en blogt elke dag zijn ongezouten mening.

Is de wereld overbevolkt, met de filmwereld is het nog erger gesteld. De gigantische zalen van de Berlinale zijn één na één volgepakt. Alsof ze blikjes zijn en wij tonijn. Aan de 1000 gratis tickets voor de vluchtelingen zal het niet liggen. Het filmfestival van Berlijn is ook voor het publiek bestemd en dat voel je. Het aantal bezoekers gaat in de richting van een half miljoen. En dan vindt dat feestje nog plaats in de buurt van de Potstdammerplatz, na de val van de muur met vele miljoenen euro's tot het hart van het bruisende Berlijn gemaakt. Tracht daar maar eens een tafel en een stoel te vinden om je gedachten in woorden om te zetten. Er is een persruimte voorzien, maar al kon je de journalisten in rijen van drie stapelen, je kreeg nog niet iedereen geplaatst.

Dan maar een poging gezeten op de trappen van een hotel in de buurt. Is dat filmaanbod van de Berlinale zo fenomenaal goed? Laten we zeggen dat ze voor 'anders' gaan. En dat is goed, maar niet altijd beter.

Er hadden tussen de bijna 450 geselecteerde films best een paar Vlaamse kunnen zitten om het niveau nog wat meer op te krikken. Klinkt onbescheiden. So what? De tijd dat we zelf nog geloofden dat we ons klein moesten maken omdat we dachten dat we beter met beide benen stevig op dat kleine lapje grond van ons bleven staan, in plaats van te gaan zweven, is intussen verleden tijd. Op de filmmarkt, in het Martin Gropius Bau, waar alle filmhandelaars ter wereld hun waren aanbieden, is het al Vlaams wat de klok slaat. Vlaamse filmaffiches, spandoeken en advertenties domineren het gebouw dat een dorp lijkt. Flanders Image, het internationale promo-orgaan weet festival na festival de beste promoruimtes te versieren. Zegt Christian De Schutter : 'Als je zelf niet laat blijken dat je in je product gelooft, hoe zouden anderen er dan in geloven?'

Martha Canga Antonio en Aboubakr Bensaihi, de hoofdrolspelers uit Black op de première van die film. Beeld belga

Overal waar je kijkt lacht Martha Canga Antonio je toe, het meisje uit 'Black'. Ze staat zelfs op de cover van de officiële catalogus van The European Film Market. Ze is één van de shooting stars. Jong talent dat door Europa en de Berlinale in de etalage wordt gezet. Nog geen garantie dat je het maakt als even als een ster de lucht wordt ingeschoten, maar heel even kijkt al wie met film bezig is wel naar je op. En de 'Belgica'- affiche die in onze stations niet gewenst is, omdat ze kinderen en treinen zou kunnen laten ontsporen, hangt hier in haar volle glorie.

De Duitsers staan dan wel niet toe dat er drank geschonken wordt aan de stand van Flanders Image, maar de bierviltjes waarop het affichebeeld met het damhert dat de neushoorn penetreert, zijn hier gegeerd wild. Er is een heel setje van die viltjes, met tal van afgeleiden: op het ene prijkt een gorilla met het Vrijheidsbeeld in zijn kont, op het andere is Elvis van plan om een eend met een fles te bewerken.

Vuile manieren, die Belgen. Maar je moet iets doen om opgemerkt te geraken tussen die massa. En intussen laat de producent van de film weten dat straks kinderen vanaf 12 naar 'Belgica' mogen gaan kijken. Belgische toestanden die je in Berlijn niet uitgelegd krijgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234