Dinsdag 12/11/2019

Klassiek

Markus Stockhausen, zoon van Karlheinz, op B-Classic: ‘Ik hou van spontane creativiteit’

Markus Stockhausen. Beeld RV/Juergen Bindrim

Zijn vader was van een van de invloedrijkste componisten uit de tweede helft van de vorige eeuw. En dit weekend zal de Duitse trompettist Markus - zoon van Karlheinz - Stockhausen (61) enkele soundscapes creëren voor B-Classic in Tongeren.

Het is wat vreemd om een gesprek te beginnen over het werk van iemands vader. Maar in het geval van Markus Stockhausen kunnen we er moeilijk om heen. Als zoon van de legendarische Karlheinz Stockhausen klinkt zijn naam als een klok in de hedendaagse klassieke muziek. En als rechtstreekse erfgenaam zet hij dat werk vandaag voort.

“Het geeft niet”, zegt Stockhausen. “Dat overkomt me overal in de wereld, dat mensen meteen over mijn vader beginnen. Terecht ook. Ik ben trots op mijn geschiedenis en de 25 jaar die we samengewerkt hebben, terwijl hij me naar voren schoof als zijn vertrouweling. Hij heeft me vertrouwd gemaakt met het geluid dat hij heeft gecreëerd. Dat is een privilege, toch?”

Maar vergis u niet. Waar het werk van vader Stockhausen vaak werd omschreven als ‘moeilijke’ muziek, hoopt zoon Stockhausen een breder publiek aan te spreken. “Ik ben op zijn minst melodischer”, legt hij uit. “Als trompettist gebruik ik elektronische versterking van mijn instrument, iets waar mijn vader ook mee experimenteerde. En ook ik improviseer op het podium, omdat ik hou van spontane creativiteit. Wat dat betreft heb ik de term ‘instant composing’ van mijn vader voortgezet.”

Markus Stockhausen Beeld RV/Gerhard Richter

Droomwereld

Dat is precies wat hij dit weekend zal doen tijdens B-Classic in Tongeren. Op vrijdagavond zal hij zelfgemaakte soundscapes brengen in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek, in een unieke improvisatie met andere muzikanten. Zaterdag speelt hij zijn stuk ‘Miniature of a Soul’s Journey’, aangevuld met twaalf cello’s in het Gallo-Romeins Museum. Bijzondere plekken voor bijzondere muziek. 

“In die soundscapes creëer ik elektronische effecten die toch aangenaam zijn om naar te luisteren”, zegt hij. “Als ik verschillende reverbs of echo’s gebruik, lijken de klanken de ruimte te openen: als in een landschap, waar je plots veel verder kan kijken. Dat uitstrekken hoop ik auditief te bereiken, alsof het publiek in het gras ligt en naar de hemel kijkt. Het wordt een droomwereld, opgewekt door elektronica. Ik geloof dat er een innerlijke wereld is die we niet zien, maar waarin we wel allemaal samen participeren. Muziek heeft een suggestieve kracht, waarin ik mezelf zie als medium tijdens dat moment.”

Wat hem op dat moment inspireert, kan hij niet onder woorden brengen. “Ik sluit mijn ogen en begin. Op dat moment ontrolt er zich instant een reis, waarbij ik telkens zelf moet luisteren naar de volgende noot. Het heeft een innerlijke logica, het maakt niet uit waar ik begin, zolang ik maar begin. Onze geest is een open medium, dat inspiratie uit verschillende bronnen absorbeert. Die kan van het publiek komen, maar ook van de ruimte. En die is elke keer helemaal anders. Het is mysterieus, maar dat geldt voor iedereen die creatief is. Waar komen ideeën vandaan? Kun je überhaupt een idee claimen? Misschien komt alles wel uit een soort collectief onderbewustzijn.”

5G-netwerk

“We leven nu, alleen het nu bestaat”, denkt Stockhausen. “Zelfs nadenken over het verleden of de toekomst, dat doen we in het nu. En vanuit dat perspectief is tijd een illusie, alles wat we ooit zullen doen, is in het nu. Daarom vind ik mijn manier van muziek maken heel erg logisch. Wat niet wil zeggen dat de toekomst me niet bezighoudt.”

Want als er iets is wat de muzikant/componist vandaag nauw aan het hart ligt, is het de toekomst van onze kinderen. Zo trekt hij mee aan de kar van de beweging tegen experimenten met het 5G-telefoonnetwerk. “Ik hoop dat veel Duitse steden nee zullen zeggen, omdat de stralingen veel té sterk zijn. Wanneer 5G er komt, zal het zijn alsof we rondlopen in een gigantische microgolfoven. Dan ontsnapt niemand er nog aan.”

B-Classic, nog tot 5/5 in Genk en Tongeren. b-classic.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234