Dinsdag 06/12/2022

Concertverslag

Marble Sounds in de Vooruit: met een fleecedeken rond het hart weer naar buiten

Peter Van Dessel van Marble Sounds.  Beeld Christophe Ketels / BELGIAN FREE
Peter Van Dessel van Marble Sounds.Beeld Christophe Ketels / BELGIAN FREE

Ontsnappen aan de ratrace doe je het best met de kleine, gelaagde popliedjes van Marble Sounds. Terwijl feestende studenten buiten dronken op straat lagen, werd de Vooruit voor een uurtje haardvuurwarm. Al mocht het ook wat losser zijn.

Ira Stevaert

Marble Sounds. In Japan zijn ze er zot van. Alleen in de winkelrekken van het land van de rijzende zon ligt hun verzamelde werk A Collection. Niet dat Pieter Van Dessel en zijn not so merry gang u vergeten zijn. Vorige week verscheen in ons Belgenlandje namelijk hun vierde plaat The Advice to Travel Light: een koerswijziging in de zin dat er élf nummers in plaats van de gewoonlijke tien op staan. Verder blijft Marble Sounds kleine, gelaagde en haardvuurwarme popliedjes maken.

De herfst was dit jaar pas écht begonnen toen de twee violisten met vallende, verkleurde bladeren leken te strooien in ‘Fire in the Lake’, een nieuwtje die de set in de Vooruit met verve opende. Mogen ook in de setlist blijven: ‘Keep Repeating’, dankzij die heuse postrockfinale met – waarlijk! – een gitaarsolo; en ‘Anyhow (Even Now)’, een hitje op Radio 1 en het dichtst dat Marble Sounds al bij een anthem is gekomen. Terneergeslagen maar opzwepende strofes, een refrein om met open armen mee te zingen: Chris Martin nam een buiging.

Kinderstemmetje

Ook het koddige ‘Speeches’ bleek een keeper: na Van Dessels oudste dochter (‘Leave a Light on’) kreeg nu ook zijn jongste een liedje aan haar gewijd. Hij zingt er over haar levenstraject van zeepbubbelmachine tot een kleine entertainer en concludeert: ‘I don’t believe in intelligent design/ But somehow she is divine.’ Een slidegitaar, zachtjes gezongen tututu’s en een lachend kinderstemmetje op tape maakten het geheel af.

Elke song in de set was mooi: voor minder doet Marble Sounds het niet. Al mocht het in de Vooruit allemaal wat losser. Pieter Van Dessel, voor de gelegenheid vermomd als uw boekhouder, kwam soms gekunsteld over. De stiltes tussen de nummers waren vaak ongemakkelijk. Het kleine bisliedje ‘About You’, alleen Van Dessel en zijn akoestische gitaar in de stijl van Mister E, had veel intiemer geweest als hij zijn ogen niet om de zoveel tijd op zijn tekstblad had. Natuurlijk was dit een van de eerste shows met hun nieuwe plaat: tegen de festivalzomer is de groep weer in bloedvorm.

Maar ah, het was sowieso fijn om eens aan de ratrace te ontsnappen. Tijdens een optreden van Marble Sounds tikt de klok iets trager en frustreert het u opeens minder dat uw lief de vaatwasmachine alwéér niet geleegd had. Met dat aandoenlijke Frans en die verdwaalde koperblazer in ‘Tout et partout’ stuurde Marble Sounds ons met een fleecedeken rond het hart de frisse straten van Gent in.

Nice is good, zo weten we sinds Marble Sounds’ debuut. Nice.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234