Donderdag 17/10/2019

Reportage

"Mannen mogen nog altijd niet kwetsbaar zijn"

Gorges Ocloo en Haider Al Timimi van Studio Shehrazade. Beeld Wouter Van Vooren

Een woedende dictator met een kinderwagen, een homo-erotische scène en een grote transgenderhaan. Het is allemaal te zien in Studio Shehrazade van Haider Al Timimi en Gorges Ocloo, een voorstelling die het dominante manbeeld op zijn kop zet.

"Waar is mijn hemd? Ik vind hier niets terug. Volgens mij is er een rekwisietendief in de weer." Theatermaker Haider Al Timimi krabt zich lachend in het haar terwijl hij de tribunes in de repetitiezaal overschouwt. De eerste rij is bezaaid met rekwisieten en kostuums. 

Samen met Gorges Ocloo onderzoekt hij waarom homoseksualiteit en mannelijkheid die niet aan de norm beantwoordt wereldwijd vaak als problematisch worden ervaren. Ze bespreken de situatie in hun geboortelanden Irak en Ghana, maar wijzen evengoed het Westen met de vinger. "We denken al te makkelijk dat alles in België al lang oké is", zegt Ocloo. "Alleen vergeten we dan dat de jonge homo Ihsane Jarfi in Luik werd vermoord", vult Al Timimi aan. "En denk aan de twee mannen die recent nog in Gent in elkaar werden geslagen. Of het machismo en de 'al-wie-dat-niet-springt-mentaliteit' bij veel jonge mensen vandaag."

Toen Al Timimi beelden zag van homoseksuele mannen die in Irak en Syrië door IS van gebouwen worden geduwd, besloot hij een voorstelling te maken rond deze thematiek. "Ik wilde weten hoe de islam echt tegenover homoseksualiteit staat. Al snel bleek dat seksualiteit vroeger binnen de islam helemaal geen taboe was. Grote moefti's en Arabische dichters schreven over anale seks of legden uit hoe je een vrouw moet bevredigen."

"In Ghana zijn veel mensen gebrainwasht door de kolonisatie", vertelt Ocloo. "Sommige Afrikanen beweren dat de blanken homoseksualiteit hebben geïntroduceerd. Maar die was er natuurlijk al. Wat de missionarissen wél hebben geïntroduceerd, is homofobie. Het katholicisme is er nog veel te dominant."

Gorges Ocloo en Haider Al Timimi. Beeld Wouter Van Vooren

Khadaffi

De vraagstelling van de twee makers leverde een veelheid aan perspectieven op. In hoog tempo bespreken ze een foto van de queeractivistes Marsha P. Johnson en Sylvia Rivera die ze willen projecteren. Vervolgens schalt Antony and the Johnsons uit de boxen en speelt Al Timimi de Libische dictator Khadaffi die achter een kinderwagen loopt.

"Alles wat niet in woorden past, verwerken we via dans of muziek", vertelt Ocloo. Al Timimi benadrukt dat ze vorm willen geven aan de complexiteit van het thema. "Homoseksualiteit wordt om zo veel verschillende factoren als problematisch gezien. We willen het niet enkel over religie hebben of over één bepaalde regio. Overal ter wereld worden jongens van alle geaardheden in posities gedwongen waarin ze niet kwetsbaar mogen zijn."

Hoewel er stevig wordt doorgewerkt, is er ook tijd om te prutsen. Als Al Timimi zijn hand op Ocloos bil legt, schieten beiden in de lach. Als de fotograaf wat foto's wil nemen, passeert het ene na het andere mopje de revue. "Is je diafragma wel groot genoeg om mij te trekken?", knipoogt Ocloo. 

"We spelen met seksualiteit en stereotypes", vertelt Ocloo even later. "Maar we spelen homo's niet na." Al Timimi: "We hebben overwogen om een liefdesverhaal te creëren, maar dat liet niet toe om een theatrale vorm van protest te ontwikkelen."

Nochtans is dat precies waar ze naartoe willen. "We vertrekken van boosheid en verontwaardiging", legt Al Timimi uit. "Al worden we niet pamflettistisch. We zijn twee hetero's die vanuit een urgentie willen duidelijk maken hoe diep vooroordelen rond mannelijkheid zijn ingesleten."

"Al kan het natuurlijk dat we na deze voorstelling toch voor elkaar kiezen, nietwaar Gorges?", grinnikt hij. "Ik heb Gorges voor het eerst zien spelen op hoge hakken en in een string. Ik wist meteen dat ik met hem wilde samenwerken." "Vervolgens zijn we getrouwd en hebben we een lening genomen", zegt Ocloo met een uitgestreken gezicht. Al Timimi: "En onze hond heet Leopold II.
(hilariteit)"

Studio Shehrazade, van 13/10 t.e.m. 20/10 in ARSENAAL/LAZARUS, daarna op tournee. Arsenaallazarus.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234