Donderdag 20/02/2020

Recensie

'Man of the Woods' van Justin Timberlake: ladies man in muf flanel

Justin TimberlakeBeeld rr

Kan Justin Timberlake zich nog staande houden te midden van het hedendaagse popgeweld? Op Man of the Woods, zijn vijfde album, blijkt van wel. Nog nét. Maar voor hoelang nog?

Wat verwacht u anno 2018 van Justin Timberlake? En wat verwacht Justin Timberlake nog van zichzelf? Voelt hij de artistieke en/of de commerciële druk om jonge r&b-wolven als Bruno Mars en The Weeknd het vuur aan de schenen te leggen? Het lijkt weinig waarschijnlijk. Op Man of the Woods slooft hij zich niet uit om het warm water opnieuw uit te vinden. Integendeel. Justin blijft er niet onelegant ter plaatse trappelen, ook al omdat zijn medestanders dezelfde zijn als altijd: The Neptunes (oftewel Pharrell Williams en Chad Hugo), Timbaland en diens rechterhand Danja. Jazeker, dat voelt soms aan alsof het weer 2003 is. De r&b-lichting van morgen hoeft dus weinig te vrezen van Timberlake. 

Geef toe, op basis van de albumtitel en de allereerste teaservideo’s had ook ú een soort back to basics-plaat verwacht die de countryroots van Timberlake blootlegt. Old Trousersnake groeide immers op in Memphis, Tennessee, alwaar de radiozenders nonstop country en folk uitbraken. Zulks kruipt in de kouwe kleren. Voeg daarbij J.T.’s nogal ridicule promoclipjes waarin hij als een soort Bon Iver-figuur door een winters naaldwoud trekt of door een bevroren veld host en je zou haast een Johnny Cash-achtige plaat verwachten.

Whiteness

Die hang naar een karikaturale oer-Amerikaanse ongereptheid werd door sommige critici gezien als een verlangen naar een mythische blanke popcultuur. Naar whiteness, om het even ongenuanceerd te stellen. Alsof Afro-Amerikaanse muziek geen authenticiteit kan herbergen. Verloochent Timberlake zijn liefde voor zwarte muziek op Man of the Woods? Wil hij vanaf nu alleen nog flanellen hemden dragen en akoestische americana spelen aan een kampvuur? 

Nou, dat valt goed mee. De Amerikaanse popzanger strooit ons hoe dan ook graag zand in de ogen. U en ik krijgen de illusie voorgeschoteld dat
Man of the Woods ten dele een gestripte, ruwe, door blues ingegeven plaat is waarop introspectie de boventoon voelt. Justin reinigt er zijn door de showbizz bevlekte zieltje, lonkend naar zijn americana-wortels. 

Man Of The Woods - Justin TimberlakeBeeld rv

Terloops houdt hij ons voor dat de cirkel rond is. Bijna letterlijk: In ‘Young Man’ richt hij zich tot zijn zoontje dat een hoop levenlessen krijgt voorgeschoteld. Wees niet bang voor je eigen emoties, bijvoorbeeld (“If you need to cry, you've got my permission / You can do anything in the world if you listen”). Alsook: wapen jezelf tegen het leven (“I said, young man, if you wanna make God smile / Make plans, you've got to be ready”). En: wees een beetje hoffelijk naar de dames toe (“If you want a woman this good, gotta clear your system”). In de staart van het liedje horen we vrouwlief Jessica Biel en zoon Silas een toneeltje opvoeren. Schattig, ja, maar ontegensprekelijk cheesy.

Terug naar de natuur

De ironie wil dat de liedjes die het felst country en folk aanhangen het meest tenenkrullend aandoen. Het mierzoete ‘Flannel’ (die titel alleen al!) bijvoorbeeld, of ‘Livin’ Off The Land’ (Tragikomisch!) of het met vederlichte akoestische gitaartjes dooraderde ‘Hard Stuff’, waar de ploppende Timbaland-percussie als een tang op een varken slaat. Helemaal bizar is ‘Wave’, dat een dun hiphopritme met een skagitaar probeert te verzoenen, niet gehinderd door Timberlakes strak getrokken zangharmonieën.

De boodschap? Justin is nog steeds een ladies man, maar wel eentje die in het reine is met de natuur: de basis van alles, de bron van zijn Chi. “You have to be comfortable with yourself because that's all there is”, klinkt het in ‘Livin’ Off The Land’, “There's you and nature / Soon as you think you got it all figured out, you know, the wilderness will figure some way to teach you a lesson / As I'm alone in the forest, I'm one with my surroundings and there's a lot of peace in that solitude / I'll be a mountain main 'til the day I die”. Euhm…mogen wij eens héél hard lachen, alsjeblieft?

Even potsierlijk is ‘Say Something’, een duet met countrypopzanger Chris Stapleton, dat fans van confectieblues à la Rag N Bone Man ongetwijfeld zal doen zwijmelen. Daarnaast doet El Thunderpants verwoede pogingen om zijn r&b-achterban te verleiden met een handvol middelmatige tracks (‘Supplies’, het fraai gezongen titelnummer of ‘Morning Light’, waarin Alicia Keys triomfeert).

Bringing sexy back

Maar het zijn de funky elektronummers die Man Of The Woods verteerbaar maken. Wie fan is van Timberlakes uitstekende debuut Justified of van zijn magnum opus Futuresexx/Lovesounds heeft een vette kluif aan ‘Midnight Summer Jam’, vlijmscherpe Neptunes-funk met een succulent Bee Gees-refreintje. Of de warmgonzende discopop van ‘Montana’ en de fantastisch gezongen soul van ‘Higher Higher’. We hebben ook een zwak voor de eerste single ‘Filthy’, een raar neefje van ‘Sexyback’, dat na een aantal beluisteringen tegen het trommelvlies blijft plakken, met dank aan de metalige dubstepklankjes van Timbaland en Danja.

Timberlake blijft een gewéldige zanger. In deze collectie liedjes huizen fenomenale zangharmonieën, zo feilloos en gesofisticeerd gebracht en geproduceerd dat je onverrichter zake aan Michael Jackson denkt, de koning van de vlekkeloze harmoniezang. De helft van Man Of The Woods bestaat bijgevolg uit genietbare tot zeer straffe high tech-pop. De andere helft, waar Timberlakes geforceerde roots-stijltje de plak zwaait, mag u skippen. Laat dat nu lekker makkelijk zijn in deze Spotifytijden! Verwachtingen alsnog ingelost.

'Man Of The Woods' is nu uit bij Sony

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234