Zaterdag 28/11/2020

MuziekUitgezongen

‘Malibu’ van Hole: tussen utopia en woestenij

Courtney Love, schijnbaar zelfverzekerd ondanks de vele haters, in 1998.Beeld Alamy Stock Photo

Met ‘Malibu’ van Hole drukte Courtney Love een pleister op haar vele wondes. En passant herdacht ze haar overleden man, Kurt Cobain.

Courtney Love was in 1998 een van de meest controversiële vrouwen in de rock-’n-roll. Haar haters staken een tandje bij na de dood van Kurt Cobain, de tragisch ten val gekomen grungemessias die met Nirvana het poplandschap had hertekend. Tot overmaat van ramp gooide documentairemaker Nick Broomfield olie op het vuur met zijn niet van sensatie gespeende film Kurt & Courtney, waarin de zangeres een groot deel van de verantwoordelijkheid voor Cobains dood in de schoenen kreeg geschoven.

Alsof de toorn van het universum haar worst zou wezen, stortte Love zich in de wereld van de showbizz en profileerde ze zich in interviews als een ongeleid projectiel. Ze kreeg een rol te pakken in de film The People vs. Larry Flynt, naast Woody Harrelson, en frequenteerde vervolgens gretig de hotste Hollywoodfeestjes. Op de VMA-ceremonie van MTV in ’95 schoffeerde ze Madonna. Toen haar band Hole aan het rondreizende festival Lollapalooza werd toegevoegd, zou ze backstage Kathleen Hanna van Bikini Kill recht in het gezicht hebben gemept. Zelfs wie Hole prees voor zijn woeste magnum opus Live Through This en in Love een alternatief feministisch icoon zag, moest even slikken.

Achter al die mediagenieke fratsen huisde vooral pijn en onzekerheid. Na de release van het voornoemde album overleed bassiste Kristen Pfaff aan een overdosis heroïne. Hole-drummer Patty Schemel hing eveneens aan het spul, tot wanhoop van de andere groepsleden. Net in die periode werd Love aan flarden gereten door de tabloids. Gevolg? Ruzies, paranoïa en een writer’s block.

Ze revancheerde zich door Billy Corgan van Smashing Pumpkins – een ex van haar – als schrijfpartner uit te nodigen. Samen componeerden ze een resem ijzersterke gitaarpopsongs die tot Celebrity Skin zou leiden, de plaat waarop Hole zichzelf heruitvond als een powerpopband die zowaar hitparadesucces zou scoren. Het uitgangspunt van Celebrity Skin? Een plaat over Los Angeles: een stad waar de renaissance en de zelfverloochening hand in hand gaan. Evenveel utopia als woestenij. “L.A. is een metafoor voor de Amerikaanse droom”, zo meende Love in die tijd. ‘Malibu’ was een van die razendslimme popsongs die voortvloeide uit de collab met Corgan.

“Toen ik zwanger was, droomden Kurt en ik er altijd van om het schimmige kelderappartement waar we woonden vaarwel te zeggen, weg van de drugdealers in het gebouw, naar Malibu waar we een nieuw leven zouden beginnen”, dixit Courtney Love. ‘Hey, hey / you know what to do / Oh baby, drive away / to Malibu’, zingt ze dan ook over weeë grunge light-gitaren, met in de achtergrond de engelenzang van bassiste Melissa Auf der Maur.

Cobain was niet de enige man die Love aan Malibu bond. In de jaren 90 woonde ze er even samen met ene Jeff Mann, haar eerste lief, die haar mee naar feestjes nam waar filmsterren zoals Sean Penn, Charlie Sheen en Rob Lowe deel van het meubilair waren. Ze kreeg er de smaak voor glamour te pakken. Maar de relatie met Mann strandde. “De break-up was verschrikkelijk”, bekende Love ooit. “Ik probeerde mezelf van kant te maken door walgelijk veel astmapillen te slikken. Ze moesten mijn maag leegpompen en brachten me naar rehab.”

Die mix van nostalgie en hartzeer tekent ‘Malibu’, een song die Love oorspronkelijk schreef voor Stevie Nicks maar uiteindelijk voor zichzelf hield. “Ik had ‘m bijna weggegeven, maar ik werd er verliefd op. Stel je voor dat ik een van mijn beste songs had opgeofferd!” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234