Maandag 18/11/2019

Maleficent maakt er een zielloze rommelboel van ★☆☆☆☆

Angelina Jolie in ‘Maleficent: Mistress of Evil Beeld Photo News

Of ze nu een boze tovenares is of een fairy godmother, Maleficent is er nog altijd niet uit wie ze nu wil zijn. Ondertussen weten de makers ook niet wat hun film wil zijn: de tweede Maleficent is een rommeltje dat met geen tovertruc valt op te kuisen.

Angelina Jolie en Michelle Pfeiffer in dezelfde film: dat moet wel vuurwerk opleveren, toch? Nou, nee. Op één scène na dan: een diner waarop Maleficent (Jolie) op het paleis van koningin Ingrith (Pfeiffer) wordt uitgenodigd om het aanstaande huwelijk van Maleficents petekind Aurora (Elle Fanning) en Ingriths zoon Phillip (Harris Dickinson) te vieren. In die scène, waarin als complimenten vermomde dreigementen over tafel heen en weer worden geslingerd, knettert er iets. En krijg je, zowaar, een glimp van echte personages te zien. Maar dat zijn slechts vijf minuten in een film van 118 minuten.

De andere 113 zijn een zootje. Maleficent: Mistress of Evil, het vervolg op het alweer vijf jaar oude Maleficent, draait rond het huwelijk tussen de bekende Sleeping Beauty en haar prins Phillip. Op die manier willen ze zijn koninkrijk Ulstead en haar sprookjesland, The Moors, vreedzaam laten samenleven, tot ergernis van de op oorlog beluste Ingrith. Die moraal – alles is beter in harmonie! – is bijzonder clichématige, maar regisseur Joachim Ronning (Pirates of the Carribean: Salazar’s Revenge en Kon-Tiki) lengt dat aan met uit The Lord of the Rings afgekeken scènes van ondergrondse gewelven, sprekende bomen en elfen. Daarnaast doorspekt hij de film met schijnbaar spectaculaire scènes van Maleficents soortgenoten die als een stereotiepe indianenstam in harmonie leven met de natuur. En tussendoor moet sidekick Diaval (Sam Riley) voor de komische noot zorgen.

Deze film wil alles tegelijk zijn. Een klassiek sprookje, een postmoderne fantasy-film, een met special effects doorspekte actiefilm én bijwijlen ook een lichtvoetige komedie. Maar uiteindelijk is de film vooral een onooglijke rommelboel geworden. Overgoten in een digitale saus van lelijke CGI en super-slowmotion, is Maleficent: Mistress of Evil zo een zielloos en stijlloos monster van een film geworden.

Vanaf 16 oktober in de bioscoop.