Maandag 16/12/2019

Magazine 'redt' journalistiek door filmrechten artikels te verkopen

Beeld Epic Magazine

De filmindustrie zou zijn creativiteit verloren hebben en de journalistiek zou op sterven na dood zijn. En dus komt Epic Magazine, om het even op zijn 'actiefilms' te zeggen, to the rescue. Epic is een online literair platform dat journalisten zal subsidiëren om waargebeurde verhalen, die op termijn verfilmd kunnen worden, uit te werken. Dat staat te lezen in de Amerikaanse krant The New York Times.

Epic Magazine is een idee van Joshuah Bearman en Joshua Davis, wier reportage 'John McAfee's last Stand' onlangs gekocht werd door filmproducent Warner Bros. Volgens The New York Times werden al van achttien van hun artikels de filmrechten gekocht. In 2012 won 'Argo', gebaseerd een artikel van Bearman, trouwens een Oscar voor beste film.

In theorie zouden enkele succesverhalen (waarvan de filmrechten gekocht worden) alle andere verhalen op Epic Magazine kunnen subsidiëren. Davis en Bearman hebben in The New York Times gezegd dat ze de rechten op het werk van 'hun' journalisten niet automatisch zullen bezitten. Ze zullen wel assisteren als producers.

De verhalen van Epic Magazine zijn voorlopig nog gratis te lezen zijn op de website.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234