Zaterdag 21/05/2022

Film

'Mad Max: Fury Road': wonderlijke waanzin in de woestijn

null Beeld rv
Beeld rv

'Mad Max: Fury Road' is alles wat je van een actiefilm verwacht: een orgie van geweld, oneliners en absurd acrobatische stunts. En dat alles aan een razende rotvaart aan onze netvliezen voorbij flitsend.

LUC JORIS

Niet de iconische Mad Max alias Max Rockatansky - ooit de nom de plume van Jan Verheyen, maar dit terzijde - is de onbetwiste held van 'Mad Max: Fury Road', het geweldig spectaculaire en heerlijk extravagante vervolg op de invloedrijke Australische actietrilogie uit de jaren 80.

Deze keer moet de laconieke woestijnmacho (Tom Hardy, geknipt in zijn rol) veel van de schermtijd delen met de rebelse Imperator Furiosa, een kloeke vertolking van Charlize Theron. Een streep oliesmeer op de kortgeknipte kop (want op oorlogspad), een halve metalen arm waarmee ze de fanatieke snoodaards van zich afslaat, en voorts de voet op het gaspedaal ingedrukt achter het stuur van de War Rig, een vervaarlijke zwarte mastodont waarmee ze door het post-apocalyptische woestijnlandschap scheurt op zoek naar hoop en verlossing.

Met de introductie van de Queen of Rock Tina Turner in het minder gewelddadige derde deel kreeg de franchise al een oestrogeeninjectie. Die lijn wordt doorgetrokken en uitvergroot in deze door regisseur George Miller (70) opnieuw met waanzinnige actiebrio geregisseerde blockbuster, een film in tornadotempo die wel lijkt te zijn opgevat als een lange hommage aan de titel.

null Beeld rv
Beeld rv

Moeder Aarde

Water is het nieuwe zwarte goud in dit barbaarse niemandsland waar zwaarbewapende albinoachtige gangs elkaar bekampen. Al druppelt er via heiland Charlize Theron ook een andere kostbaarheid binnen in de razende rechttoe-rechtaanplot: een etnisch samengestelde groep van zwangere Vestaalse maagden die beschermd worden door Amazones met gelooide huid op motoren. Babes in the desert? Miller en zijn scenaristenduo gebruiken het subtiel om te knipogen naar het Moeder Aarde-thema en zelfs de martelaren van de islam. De moordzuchtige freaks onder leiding van wreedzinnige schurken wordt ook het Walhalla beloofd. Of is het toch maar onschuldig spelen met de Noorse mythologie?

"It was hard to know who was more crazy; me, or everyone else", zegt Max in het begin van dit dystopische catastrofespektakel. De epische overlevingsstrijd die volgt, is opgevat als een verbluffende én decadente illustratie van die opmerking: een film als een langgerekte non-stopachtervolging waarbij het konvooi van Furiosa en Mad Max voortdurend aangevallen wordt door krankzinnige woestelingen met kettingen die zo op het podium thuishoren bij metalbands als Behemoth.

De woestijn wordt op die manier omgetoverd tot een visionaire arena in fel oranje of diep maanblauw waarbij de met nitro opgefokte monster trucks, met polsstokken in de laadbakken, garant staan voor zelden gezien acrobatisch stuntwerk - opgezweept door de erg gevarieerde en magistrale soundtrack van de Nederlandse componist Tom Holkenborg aka Junkie XL. Voor wie dacht dat een maak-maar-brokken-franchise als Fast & Furious sensatie op wielen serveert: het is klein grut in vergelijking met de alles-of-niets-intensiteit van 'Mad Max: Fury Road': puur kinetisch vuurwerk met een demente directheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234