Donderdag 19/05/2022

Review

Macklemore & Ryan Lewis (***): Volksmennerij deluxe

null Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts

Als Macklemore het rappen beu is, kan hij altijd nog pastoor worden. Wat een gepreek! Zeker in de eerste helft van zijn concert onderbrak hij de muziek voortdurend voor moraliserende boodschappen en liefdesverklaringen aan het publiek, genre "zonder jullie zou ik niet staan waar ik nu sta".

Pieter Coupé

Voor 'Otherside', met Red Hot Chili Peppers-sample, sprak hij openlijk en emotioneel over zijn vroegere alcoholmisbruik en vroeg hij iedereen het schermpje van z'n gsm omhoog te houden, als eerbetoon aan iedereen die we verloren aan verslaving. 'Same Love' noemde hij de belangrijkste song die hij ooit schreef, en hij breidde er een minutenlange uitleg aan vast over we allemaal anders zijn, dat juist dit ons uniek maakt als mensen - op de achtergrond werd een kerk (!) geprojecteerd. Ware woorden natuurlijk, en een mooie boodschap ook, maar wij dachten dat we voor een concert waren gekomen, en niet voor een tranerig Oprah Winfrey-achtig schouwspel.

Maar voor Macklemore was het spektakel duidelijk even belangrijk als de muziek. We schatten dat ruim de helft van zijn vijf kwartier durende show opging aan speeches, grapjes met het publiek, verkleedpartijen en doldwaze filmpjes met Macklemore als cowboy of als het liefdeskind van Lady Gaga en Samuel L. Jackson.

Naast priester zijn dus ook acteur en stand-upcomedian carrière-alternatieven voor Macklemore, al weten we niet of hij in die laatste hoedanigheid ook overeind blijft voor een kritischer publiek dan de Pukkelpop-wei, die steevast extatisch reageerde op alles wat Macklemore zei. Ook toen hij een stokpaard met roze glitters uit het publiek haalde en daar een reeks flauwe grappen over maakte, bleef het enthousiasme bij de toeschouwers pieken.

Volksmennerij deluxe was dan ook wat Macklemore serveerde. Drie schermen vuurden constant beelden af, slingers spoten over het publiek, rook- en confettikanonnen en vlammenwerpers pookten het vuur bij het publiek nog meer op, en uiteraard ging de rapper ook even het publiek in. Vermakelijk en uiterst effectief allemaal, maar toen tijdens 'Wing$' minutenlang het logo van Nike op het scherm te zien was, fronsten we toch even de wenkbrauwen. De grens tussen concert en Superbowl-reclame werd hier even hard uitgerekt als het witte onderlijfje van Macklemore.

Of er ook muziek was, horen we u intussen denken. Zeker, Macklemore had naast z'n maatje en deejay-producer Ryan Lewis en drie dansende dames (de Macklarettes) zelfs een uitgebreide liveband mee, die hij nog uitgebreider aan het publiek voorstelde. Die muzikanten kleurden de gigahits 'Thrift Shop' (al heel vroeg in de set) en 'Can't Hold Us' (dat twee keer passeerde) fijn bij, al vermoeden we dat er ook wel een computerprogrammaatje meeliep.

Jammer vonden we wel dat de zanglijntjes waarop die hits steunen al helemaal uit een doosje kwamen, maar we waren duidelijk de enigen die daarom maalden. Was het feestje van Deadmau5 op donderdag een beetje een duffe boel, dan heersten Macklemore & Ryan Lewis vrijdagavond over Kiewit. Hun poppy mix van hiphop en dance kiest dan ook steevast voor de weg van de minste weerstand. Tegen het eind werd het zo wild dat de security mensen bij bosjes over de dranghekken moest tillen.

Slotsom: een erg Amerikaans, bigger than life spektakel dat soms ronduit pathetisch was, en een enkele keer ontstellend flauw. Maar het zat zo strak en onderhoudend in elkaar dat feesten de enige optie was. Al houden we het liever bij deze ene keer: Pukkelpop moet geen tweede Las Vegas worden.

null Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
null Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
null Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
null Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
null Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234