Zondag 20/10/2019

Games Courtroom game

Macht wordt een spelletje in ‘We. The Revolution’

Uw rechtszaal in ‘We. The Revolution’. Beeld Klabater

In videogame We. The Revolution speelt u een rechter tijdens het Robespierre-schrikbewind vlak na de Franse Revolutie. En moet u rekening houden met machinaties die verder gaan dan gerechtigheid: geregeld krijgt u de suggestie om zaken in een bepaalde richting te doen uitvallen, en moet u uw hachje afwegen tegen uw geweten.

Voor u in uw rechtszaal staat een beklaagde die ervan wordt beschuldigd een jonge vrouw te hebben verkracht. Honderd procent zekerheid dat hij het heeft gedaan is er niet, maar de bewijzen - waaronder kneuzingen waarvan een wetsdokter aangaf dat ze consistent zijn met een seksueel vergrijp - wijzen sterk in het nadeel van de man. Alleen: dit is het Parijs van de late achttiende eeuw, u zit een van de eerste rechtbanken van vlak na de Franse Revolutie voor, en de beschuldigde is een held van die revolutie. Het land zit bovendien onder het juk van Robespierre en diens schrikbewind, dus wanneer u bepaalde partijen te zwaar tegen de kar rijdt kan u dat zelfs letterlijk uw kop kosten. Volgt u dus de weg van de gerechtigheid en die van uw eigen geweten, of houdt u rekening met de zware politieke druk die op uw schouders rust?

De verkrachting is maar één van de honderd potentiële rechtszaken die u moet behandelen in We. The Revolution, een videogame van Poolse makelij die deze week verscheen voor pc. Het is een zogeheten courtroom game, een nichegenre dat - met titels als de Phoenix Wright: Ace Attorney-reeks, Danganronpa en Aviary Attorney - toch een zekere bekendheid heeft onder gamers. Alleen spelen er in We. The Revolution ook dingen achter de schermen mee, en moet u het belang van de waarheid soms afwegen tegen uw eigen hachje, dat op zijn beurt afhankelijk is van de postrevolutionaire schaduwmachten.

Al uw beslissingen hebben onmiddellijke - en soms zware - consequenties. Beeld Klabater

Exploratie van macht

“Het is een game over macht, en hoe snel personen die ze hebben ze ook weer kunnen verliezen. Maar dan samen met hun hoofd”, zegt Dawid Cislak, game director van het spel bij de Poolse studio Polyslash. “Je kunt in essentie doen wat je wilt in de game, maar al je beslissingen zullen reële gevolgen hebben. De waarheid achterhalen is niet altijd de beste oplossing voor je problemen.”

De druk die op u rust in het interactieve verhaal van We. The Revolution is niet alleen politiek van aard. Bepaalde beslissingen kunnen bijvoorbeeld ook het volk kwaad maken, en wanneer u echt persona non grata wordt zult u eveneens worden uitgekotst door de revolutie. Bovendien ontstaat er enige pressie om steekpenningen aan te nemen vanuit uw falende huwelijk, en uw gezinsleden (twee kinderen plus een inwonende vader) die een hoge levensstandaard gewend zijn: aan het einde van iedere dag in We. The Revolution neemt u letterlijk de revolutie mee naar huis, en krijgt u aan het diner te horen wat ook zij tekort hebben.

Interessant is echter dat u ook zelf een forse schaduwmacht kunt worden in de game: in de avonduren kunt u een legertje van spionnen uitzetten over de Franse hoofdstad, dat u informatie bezorgt die uw eigen macht kan opkrikken. “We hebben We. The Revolution opgevat als een volwaardige interactieve exploratie van macht, in al haar facetten”, zegt Cislak. “Je basisdoel in de game is overleven. Maar je rechter kan dankzij de connecties die hij opbouwt ook macht vergaren.”

U speelt de hele game vanuit een afstandelijk perspectief, maar toch voelt de wereld van ‘We. The Revolution’ waarachtig aan. Beeld Klabater

Franse geschiedenis

We. The Revolution is een game waarin uw personage niet zelf rondloopt: alles gebeurt vanuit een afstandelijke blik op uw bureau, waar u documenten doorspeurt op zoek naar de best benaderbare versie van de waarheid, de dinertafel, en (voor het uitzetten van uw eigen stromannen) een kaart van Parijs. Maar de wereld die de makers voor u hebben uitgezet is tegelijkertijd rijk en gedetailleerd, en door de makers getoetst aan de kennis van historici aan de Jagiellonische Universiteit in Krakau, die meewerkten aan de game. “Achter de reacties van het volk zit bijvoorbeeld heel wat research”, zegt Cislak. “De waarden die de Franse Revolutie in Europa injecteerde, zoals de vandaag vanzelfsprekende scheiding der machten, waren in die tijd nog exponenten van een nieuwe, voor het volk tegennatuurlijke ideologie. Dat zul je ook merken in wat mensen roepen tijdens je rechtszaken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234