Zondag 08/12/2019

video

Maak kennis met de nieuwe Belgische muziekbelofte Ivy Falls

Ivy Falls Beeld Ivy Falls

De eerlijkste versie van zichzelf. Zo noemt Fien Deman haar nieuwe groep Ivy Falls. Na een blitzstart met I Will, I Swear maakt de songschrijfster een doorstart met het bitterzoete pastelpopnummer ‘Twelve’ en een melancholische cover van Empire of the Sun. In avant-première stellen we beide voor, in de tuin van Villa Gaverzicht.

Het zou ons verbazen dat een trouwe lezer van De Morgen Ivy Falls nog niet zou kennen. Hun eerste single ‘Silver’ hoorde u vast al wel eens passeren - de weemoedige popsong sierde onze reportagereeks Drifters, met Laurent James, Samira Saleh en Siel Verhanneman.

Daarnaast kent u Ivy Falls mogelijk ook van de tweede single ‘Twelve’. Wie zou twijfelen: hieronder speelt de groep het nummer live in een elegante, dromerige versie tijdens hun eigen garden sessions.

“It’s good till eleven… but be gone by twelve,” zingt Fien Deman. De ogen gesloten, het hart op een kiertje. Haar zijdezachte, bijna etherische stem doet je eigen hartkleppen klapperen als saloondeurtjes, maar de boodschap komt niet minder hard aan. In onze oren klinkt het als de onverbloemde hint aan een liefje, dat er die nacht niéts meer tussen de lakens zal gebeuren. 

“Is dat wat je uit die tekst hebt gehaald?”, vraagt Deman met enige verbazing. “Ik heb die song zelfs niet in een persoonlijke relatiecontext geschreven. Eerder vanuit het standpunt dat je je gevangen voelt door je omgeving, of door een situatie die steeds ongezonder wordt. Je gaat weg tot elf uur, en om twaalf uur blijf je voorgoed weg na een laatste ruzie. Door de bank genomen vind ik dat dus een positieve gedachte: je beslist om definitief uit een wringend keurslijf te breken. Het moment dat je beseft dat je relatie een shit show wordt, zoals Noisey schreef, dat verwoordt eigenlijk perfect wat ik met die song in gedachten had.”

In ‘Twelve’ zingt ze ook “this song gives me shivers”. Heeft ze het dan over haar eigen werk? “Eigenlijk wel. Ik improviseer mijn teksten boven de muziek, die ik altijd eerst maak. Terwijl ik de songtekst aan het bedenken was, kreeg ik plots een helder inzicht: ik moest wég uit de situatie waarin ik was beland en gestrand. Dat besef gaf me een eureka-gevoel én koude rillingen.”

Wankele balans

Het decor waarin Deman haar nieuwe groep Ivy Falls voorstelt, is een okergele art deco-woning uit 1937. Ergens verscholen in het zuid-oosten van West-Vlaanderen. De zachte kleuren sluiten naadloos aan bij de sound van haar zelfverklaarde pastelpop. 

“Die villa is een verborgen parel,” zegt ze. “Villa Gaverzicht in Waregem, waarvan ik afkomstig ben. Die woning is overigens ook bekend om zijn badkamer, waar ooit de albumhoes van Jonge Helden van Arbeid Adelt! werd gemaakt. Indertijd was het de eigendom van de vrouw van de architect, maar nu heeft een Fransman dat huis opgekocht en gerestaureerd. Voor mij was het de perfecte locatie: het kleurenpalet past perfect bij de muziek die we maken. De vibe die we met deze sessie beoogden, was er één van een tuinfeest. Maar dan een feest dat niet zo geslaagd is. Het mocht dus een beetje bewolkt zijn, in letterlijke en figuurlijke zin. Willen, maar niet kunnen. Zoiets.”

Beeld Ivy Falls

“Die wankele balans zit ook in mijn songs: zelden beginnen ze met een optimistische insteek, maar er moet altijd een beetje zon door priemen. Dat ben ik ten voeten uit: een geboren positivo met een onvermijdelijk neerslachtig kantje. Dat paradoxale hoor je daarom terug in mijn songs. Die gaan over nieuwe ontmoetingen, dromen en energie, maar ook over stukgelopen relaties en vriendschappen. De mensen die betrokken worden in mijn teksten, voelen zich voorlopig gelukkig nog niet aangesproken. Nu ja, ik heb alleszins nog geen haatmail gekregen.” (lacht)

Taart en hypocrisie

Dat het tuinfeest niet helemààl geslaagd mocht zijn, hoefde Deman trouwens niet eens te spelen. "De taart die in het begin wordt aangesneden, heb ik stomweg laten vallen. We hadden gelukkig een reservetaart. Ik had dan ook voorspeld dat er minstens iéts moest mislopen. (lacht) De hele band prijsde zich gelukkig dat ik de kluns was die ze liet vallen, want als één van hen dat had gedaan, was ik waarschijnlijk boos geworden. Een beetje hypocriet van me. Ik wéét het.”

We willen meteen ook weten of er een symbolische reden is waarom de taart in vier gelijke stukken gesneden wordt. In I Will, I Swear had ze immers een min of meer evenredig aandeel in de groep, maar Ivy Falls blijft op de keper beschouwd een solovehikel. “Ik heb daar nooit zo over nagedacht, maar het klopt wel wat je zegt: Ivy Falls is mijn soloproject. Maar Ivy Falls is tegelijk ook een band. De andere drie muzikanten - Trui Amerlinck (bekend van Tsar B), Simon Raman (Steiger) en Xavier De Clercq (Sleepers’ Reign) - zijn superbelangrijk voor me. Daarom namen we deze sessie ook op: als kijker moet je eigenlijk het gevoel krijgen dat wij tezamen in die villa wonen, en toevallig ook samen muziek maken.”

De tweede song die ze tijdens de tuinsessie inblikte, heet ’We Are the People’. Een rêverie-versie van het origineel dat Empire of the Sun jaren geleden wereldwijd succes bracht. “Ik vind dat eigenlijk een veel negatievere song dan ’Twelve’, ondanks het euforische arrangement”, gelooft Deman. “Maar belangrijker nog: die donkere lyrics vielen me eerst helemaal niet op, toen ik de oorspronkelijke versie beluisterde. Geef toe: eigenlijk is dat toch een verschrikkelijk triestige zin? “I think you’re gonna leave me now” … Maar tegelijk zijn het misschien wel twee songs die samen in éénzelfde verhaal kunnen passen. Dat vind ik sowieso belangrijk, als ik een song cover: de tekst moet kloppen voor mij. Als een song betekenisloos is, en gewoon bedoeld om te dansen, interesseert het me al niet meer.”

Dit najaar verschijnt de EP Mean Girls van Ivy Falls bij Unday / N.E.W.S.

Op 10/9 is Villa Gaverzicht uitzonderlijk bezoeken tijdens Open Monumentendag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234