Zondag 15/12/2019

Interview

Maaike Neuville: "Ik heb geen masterplan"

Neuville toont in Perfect Darkness hoe overweldigend de natuur kan zijn voor de minuscule mens. Beeld rv

Maaike Neuville is bekend als actrice, maar vindt alsmaar beter haar weg als regisseur. Dat bewijst ze met Perfect Darkness, waarmee ze morgen het Kortfilmfestival van Leuven mag openen.

Zaterdag gaat in Leuven voor de 22ste keer het Kortfilmfestival van Leuven van start. Met een uitgebreid internationaal luik, maar ook en vooral met de filmtalentenjacht voor de Vlaamse film. Al wie iets betekent als regisseur in Vlaanderen, heeft daar geschitterd. Onder meer Maaike Neuville, nog altijd beter bekend als actrice, maar sinds ze met Sonnet 81 de debuutprijs won en daar een wildcard bovenop kreeg, is het nog net geen wiskundige zekerheid dat ze ooit een langspeler regisseert. De hoge verwachtingen zullen alleen maar toenemen na Perfect Darkness, haar nieuwste film waarmee ze samen met nog enkele andere kortfilms het festival mag openen.

Winnaars van een wildcard krijgen van het Vlaams Audiovisueel Fonds 60.000 euro waarmee ze aan de slag kunnen. Soms zoeken ze nog extra budget, anderen - zoals Gust Van den Berghe en Adil el Arbi en Bilal Fallah gebruikten die centen als fundering voor een eerste langspeler. Neuville wist aanvankelijk niet wat ze wou gaan doen.

"Ik dacht: het zal wel op mijn pad komen. Ik wist dat ik ten opzichte van mijn vorige, Sonnet 81, minder mensen voor de camera wilde. Liefst slechts twee spelers. En ik had zin om de natuur in te trekken. Naar buiten te gaan. Waar in Sonnet 81 de spanningen slechts onderhuids aanwezig waren, wilde ik nu echt gaan voor een duidelijk emotioneel verhaal. Eigenlijk zocht ik vooral nieuwe uitdagingen als filmmaker. Vandaar ook dat ik uiteindelijk alles in één take gedraaid heb. Ik wist wat ik vormelijk en inhoudelijk wilde gaan doen, maar ik had nog niet echt een verhaal. Tot ik opeens op de muziek van 'Verklärte Nacht' van Arnold Schönberg stuitte. Die is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Richard Dehmel. Toen ik dat de eerste keer las, vond ik het niet per se goed, maar ik vond wel dat alle elementen erin zaten voor een kortfilm. Ten eerste was het kort genoeg (lacht), maar er was vooral de aanwezigheid van de machtige natuur. En een liefdesverhaal. Daarmee had ik meteen alles wat ik nodig had."

Maaike Neuville. Beeld Bas Bogaerts

Veel van het verhaal kan ze niet verklappen. Maar we maken kennis met een jonge vrouw die zwanger is en een man die haar partner blijkt te zijn. En dan doet ze hem een bekentenis en komen ze voor een enorm obstakel te staan. Dat het vrouwelijke personage zwanger is, wil niet zeggen dat het verhaal uit het leven gegrepen is.

"Nee, ik was zwanger toen ik aan de film werkte en misschien verklaart dat voor een deel de gevoeligheid die in het verhaal ligt, maar zoek er voor de rest niets persoonlijks achter. Behalve de liefde. Want wat ik zo mooi vond aan dat gedicht 'Verklärte Nacht' is dat het gaat over hoe de mens op bepaalde momenten op de ene of andere manier zichzelf, zijn eigen ego, overstijgt of uitwist. Dat zou je liefde kunnen noemen."

Perfect Darkness is eigenlijk een ode aan de liefde. Al lijkt de dreigende natuur waarin Neuville haar verhaal situeert niet meteen zo idyllisch: de rauwe rotsen, de meedogenloze grootsheid ervan, de hardheid. "Ik wilde laten voelen dat de mens maar is wat hij is. Met zijn verlangens, zijn hoop en zijn dromen. Zijn kapotte dromen vaak. Zet die mensen met hun twijfels, en de vreselijke emoties die daarmee gepaard gaan, in een omgeving waar de enorme kracht van de natuur voelbaar is en de mens wordt heel klein, heel kwetsbaar."

Beeld An van Dienderen

Perfect Darkness blijft een kortfilm. Maar een uit de kluiten gewassen kortfilm. Bij iedere kortfilm dringt de vraagt zich op: is dit nu een aanzet naar een lange film? In het geval van Maaike Neuville, zeker. "Ja, ja, ja." Ze zegt het drie keer opdat het duidelijk zou zijn. "Maar zoals ik er bij Sonnet 81 ook nog niet uit was wat de volgende stap zou zijn, ben ik er nu ook nog niet uit. Alhoewel ik intussen weer aan iets werk, maar dat is ook kort. Maar ik ben zeker ook van plan om aan een langspeler te werken. Dat wil niet zeggen dat er niet nog kortfilms kunnen komen. Door de relatief korte tijd waarop je een kortfilm kunt maken, als vingeroefening of als manier om bezig te blijven, vind ik dat een fantastisch medium."

Blijven acteren

Momenteel staat ze voor de camera's van Dries Vos (Biker Boys) en Gilles Coulier (Bevergem) voor de opnamen van De dag, de serie die gebaseerd is op het scenario van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu. En is ze dus weer volop actrice. Is ze nu actrice of regisseur? Of blijven beide pistes open?

"Beide pistes en duizend andere. Als ik een idee heb voor een documentaire of een performance en ik vind er de middelen voor, dan zal ik die wellicht ook maken." Neuville is gewoon een persoonlijkheid. Een dame met een stem. Een blondine om serieus te nemen. Bleek in oktober nog toen ze gevraagd werd om in de jury van het Film Fest Gent te zetelen, naast tal van internationale grootheden. "Ik was zelf verbaasd toen ze me vroegen om daar tussen die gereputeerde mensen over langspelers te oordelen terwijl ik zelf nog maar drie kortfilms gemaakt heb. Maar ik wil me niet te veel vragen stellen over hoe anderen mij zien. In mijn job krijg je nu eenmaal aandacht van de buitenwereld. Ik wil me daartegen beschermen door voor mezelf zo goed mogelijk na te denken over wat ik wil doen. Ik heb geen masterplan of zo. Maar als de ideeën komen, dan zoek ik er een passende vorm voor."

Kortfilmfestival Leuven, van 3 tot 10 december. Alle info: kortfilmfestival.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234