Zaterdag 11/07/2020

REVIEW

'Lust For Life' van Lana Del Rey: Glimlachend de wanhoop in

'Lust for Life' van Lana Del ReyBeeld © Lana Del Rey

Op haar vierde plaat treurt Lana Del Rey wederom om vergane, destructieve liefdesrelaties en foute mannen. En om het verval van Amerika, zowaar. Maar kijkt, in haar schilderingen gloort zachtjes zonlicht door de kieren van het wolkendek.

"Life rocked me like Mötley / Grabbed me by the ribbons in my hair / Life rocked me ultra-softly / Like the heavy metal that you wear”, croont Lana Del Rey in het slaapdronken 'Heroin’, één van de songs op haar vierde plaat Lust for Life waarbij je minstens één wenkbrauw optrekt.

"I’m flying to the moon again / dreamin’ about heroin”, fluisterzingt ze een strofe later. Dat ranzige, ronduit geperverteerde kantje vonden we altijd fascinerend aan de glossy fantasie die Lana Del Rey heet. Het personage mag er dan uitzien als een tere, maagdelijke schoonheidskoningin uit de fifties, in de coulissen van haar vlekkeloze all American-leventje rommelt ze aan met vulgaire hardrockers à la Mötley Crüe, hangt ze aan de heroïnespuit en worstelt ze met loodzwaar nihilisme, zelfhaat en depressies.

Del Rey kan nog het best worden gezien als "een performance-artieste die haar carrière behandelt alsof het een levende kunstinstallatie is”, zoals een journalist van The Telegraph het onlangs treffend verwoordde. In haar broze, bij momenten karikaturaal romantische slepers vloeien autobiografie en theater op ingenieuze wijze door elkaar. Is de Lana die op Lust for Life minder getormenteerd en een tikkeltje hoopvoller dan weleer uit de hoek komt een waarachtige weerspiegeling van het emotionele leven van Lizzy Grant, de songschrijfster achter deze verrukkelijke fata morgana?

Lust For Life - néé, Iggy Pop heeft er niks mee te maken - mag dan de zwaarmoedige romantische bespiegelingen nu en dan counteren met vermakelijke tongue-in-cheek-spielereien, toch moet Del Rey oppassen dat ze haar personage niet té fel in de realiteit laat gronden. Zo betuigt ze in 'Tomorrow Never Came’ haar liefde voor The Beatles, John Lennon en Yoko Ono, bijgestaan door een olijke Sean Lennon. "And I could put on the radio to our favorite song /Lennon and Yoko, we would play all day long /'Isn't life crazy?', I said now that I'm singing with Sean”, zingt ze terwijl referenties naar Beatlesklassiekers je om de oren vliegen. Heel meta allemaal hoor, maar ook behoorlijk onnozel.

Trump en Stevie Nicks

Interessanter wordt het wanneer Del Rey in bedekte termen de huidige Amerikaanse politiek vervloekt. In de breedbeeld-triphop van 'When The World Was at War We Kept on Dancing’ kijkt ze meewarig naar haar vaderland en laat ze haar wanhoop de vrije loop: "Is it the end of an era? / Is it the end of America?” Met 'God Bless America - and All The Beautiful Women in It’ steekt ze de Amerikaanse vrouwenbeweging een hart onder de riem en trakteert ze de misogyne Donald Trump op een middelvinger. Het doet oprecht aan en bezoedelt geen moment het sprankelende showbizzverzinsel dat Del Rey in wezen is.

Stilistisch grijpt Lust for Life terug naar het met slome hiphopbeats doorspekte debuut Born to Die. Deze keer duikt zowaar een rapper op, A$AP Rocky, die wonderwel aardt in het trappy 'Summer Bummer’ en 'Groupie Love’. Ook Stevie Nicks van Fleetwood Mac nestelt zich in 'Beautiful People Beautiful Problems’ behaaglijk in Del Reys klankenuniversum, alsof het het hare is. Ronduit fantastisch.

An sich wijkt Lana Del Rey niet drastisch af van de formule waarmee ze beroemd werd. Als Lust for Life één ding bewijst, is dat ze een betere liedjesschrijfster is geworden die intelligenter omspringt met haar unieke sound. Ze voelt zich hoorbaar goed in haar vel deze keer. Er kan zelfs een stralende glimlach af op de albumhoes. Of neemt ze ons in de maling? 

Lust for Life is verschenen bij Polydor.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234