Zondag 24/01/2021

AchtergrondLiteratuur

Luc Coorevits stopt als directeur Behoud de Begeerte: ‘Het plan was tot mijn 120ste door te gaan’

Luc Coorevits met zijn opvolgers Amber Maes (l.) en Leander Coorevits, zijn zoon.Beeld Dries Luyten

Bezieler Luc Coorevits geeft vanwege gezondheidsredenen nog dit jaar de fakkel door van zijn geesteskind Behoud de Begeerte. Zijn zoon Leander Coorevits en Amber Maes komen als artistiek duo aan het roer. 

Het einde van een tijdperk? Ronkende woorden. Maar in het geval van Luc Coorevits (62) zijn ze op hun plaats, nu hij onverwacht zijn directeursfunctie bij Behoud de Begeerte (BdB) nog voor eind 2020 neerlegt. Liefst 36 jaar leidde de uiterst gedreven Coorevits de organisatie die hij in februari 1984 oprichtte. “Het plan was natuurlijk, trouw aan de naam van ons geliefde kunstencentrum voor literatuur, om tot mijn 120ste door te gaan. Maar er kwam iets tussen”, zo klinkt het bij Coorevits over zijn verrassende demarche.

Gezondheidsproblemen zorgen ervoor dat Coorevits het estafettestokje vanaf januari 2021 doorgeeft aan zijn zoon Leander Coorevits (32), die al zeven jaar bij Behoud de Begeerte werkt en nu algemeen en zakelijk coördinator wordt. Hij zal in duo opereren met Amber Maes (25), sinds 2019 bij BdB aan de slag. Zij is aangeduid als artistiek coördinator. 

“De plannen om de leiding van Behoud de Begeerte drastisch te verjongen stonden al een poosje in de steigers”, vertelt Coorevits. “Maar toen ik eind vorig jaar de bevestiging kreeg van mijn ziekte, kwam het proces in een stroomversnelling. Wat bleek? Dat de mensen die mij konden opvolgen, al in eigen huis aanwezig waren. Na een grondige procedure trok onze raad van bestuur dezelfde conclusie.” Coorevits – die liever niet uitweidt over de aard van zijn gezondheidsperikelen – zegt dat hij met een gerust gemoed naar de toekomst van Behoud de Begeerte kijkt met de nieuwe leiding. “Ze fungeren uitdrukkelijk als leidinggevend duo. De som van beide is beter dan ikzelf.”

Saint-Amour

Coorevits riep Behoud de Begeerte in februari 1984 in het leven en liet met professioneel gemaakte literaire voorstellingen als het befaamde Saint-Amour, 8 Beaux-Forts, Geletterde Mensen of Koningsblauw een meer dan frisse wind waaien. “In totaal heb ik sinds die tijd ruim tweeduizend voorstellingen uitgedokterd, in binnen- en buitenland én met Nederlandstalige en internationale auteurs”, telt hij uit. 

“Hij was de man die de ruiker rozen en de obligate fles wijn als schrijversloon na een optreden eindelijk verving door een fatsoenlijk geldbedrag”, zo vatte Christophe Vekeman het ooit in deze krant samen. Connie Palmen noemt BdB “ongeëvenaard”, Ilja Leonard Pfeijffer prees Coorevits’ “doordachte visie op literair theater”. Niet alleen voor gevestigde auteurs zijn BdB en Saint-Amour een ankerpunt en geliefd biotoop. Aanstormend talent hengelde begerig naar een plek in de steeds scenografisch bijzondere voorstellingen. “Toen we begonnen, was het veld leeg. Nu liggen bij wijze van spreken alle akkers vol”, zo omschreef het Coorevits het ooit lapidair.

Luc Coorevits. ‘Mijn zoon Leander kan beter met mensen omgaan dan ik.’ (lacht)Beeld Dries Luyten

Coorevits geeft toe dat hij even overwoog Behoud de Begeerte op te doeken. “Maar dat zou ongelooflijk zonde zijn. Natuurlijk heb ik het gevoel dat ik nog een aantal zaken had moeten afwerken, een beetje zoals een schrijver die dat ene boek niet weet te voltooien”, zegt Coorevits. “Zo had ik heel graag 8 Beaux Forts nog eens in een nieuw kleedje gestoken. Er namen destijds amper vrouwen aan deel, dat was een stommiteit. Maar ik ga niet te pas en te onpas schoonmoederen. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat de opvolging gesmeerd verloopt. Mijn zoon Leander kan beter met mensen omgaan dan ik. (lacht) En dat is in zijn functie een pluspunt. Uiteraard zullen zij andere accenten leggen, maar kwaliteit blijft prioritair, met oog voor de brede samenleving.” 

Herbronnen

Dat door corona zoveel on hold staat, biedt een gelegenheid om te herbronnen, denkt Coorevits: “We gaan noodgedwongen wat lokaler werken, in bibliotheek Permeke, in plaatselijke bibliotheken en zetten tournees op een lager pitje. Ik denk dat pas in het seizoen 2022/2023 alles weer op volle stroomsterkte komt.” Er is ook een structurele verandering: na veertien jaar onder de hoede van het Kunstendecreet vervoegt BdB opnieuw de rangen van Literatuur Vlaanderen.

Leander Coorevits, sinds zeven jaar productieleider bij BdB, beseft ten volle welke immense erfenis hij in de schoot krijgt geworpen. “Ik val natuurlijk terug op een aanzienlijke expertise in huis. Ik vind het een goed idee dat de directeursbaan nu is opgesplitst. Dat verlicht de druk op de schouders toch enigszins”, denkt hij. Zijn filmopleiding én stevige productie-ervaring komt hem nu ook in coronatijden ferm van pas. “We kunnen niet anders dan ons digitaal aanpassen aan de nieuwe situatie. Toch moeten we steeds beseffen dat onze corebusiness bij literatuur op een podium ligt. Al denk ik wel dat BdB een cruciale rol kan spelen in het verder opbouwen van een visueel en auditief literair archief.” 

Opvolgers Leander Coorevits en Amber Maes. ‘We zijn complementair.’Beeld Dries Luyten

Amber Maes, de nieuwe artistieke coördinator, studeerde filosofie en theaterwetenschappen. Ze vindt de duobaan een prima optie: “We hebben voordien al heel goed samengewerkt. We zijn complementair: de zaken die ik niet kan, kan Leander en vice versa.” Maes wil wel nieuwe accenten leggen, met oog voor “solidariteit, gendergelijkheid, diversiteit en ecologie”. Al benadrukt ze vooral “literaire kwaliteit”. “Maar wat er in de wereld misloopt, toont zich wel zich steeds openlijker in de literatuur. Daar moet Behoud de Begeerte alert voor zijn.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234