Zondag 05/04/2020

CD van de week

'Love Streams' van Tim Hecker: mystiek futurisme onder stroom

De hoes van 'Love Streams'.Beeld rv

Voor de opnames van zijn nieuwste plaat trok Tim Hecker naar Reykjavik. De natuurkracht van geisers en sluimerende vulkanen waarmee het IJslandse decor vergroeid lijkt, vond ook zijn weg naar deze langspeler.

Maar wat had Tim Hecker in godsnaam te zoeken in IJsland? De elektronische geluidsarchitect slaat zijn kamp naar eigen zeggen liefst op in Los Angeles en Montreal. En muzikaal kiest hij gewoonlijk ook voor een overdaad die je eerder met een nachtelijke metropool of het voorportaal en de negen kringen van de hel zou verbinden. De maagdelijke titel van zijn vorige langspeler Virgins stond bijvoorbeeld in schril contrast met de door dreiging bezwangerde geluidscollages, die intimiderende songtitels meekregen als 'Incense at Abu Ghraib' en 'Stigmata'.

Maar wie zei dat elke ontmaagding zo pijnlijk hoeft te zijn? Wie vandaag pas inpikt met Love Streams, wordt door een - toegegeven: excentrieke - gentleman opgewacht. Zo opent de plaat bijvoorbeeld met een lichtere toets dan je zou verwachten. Zachte houtblazers stuwen opener 'Obsidian Counterpoint' vanaf drie minuten in de richting van naderend onheil. Maar zelfs zonder euforie te willen nastreven, kom je niet onder een warme tinteling uit. Zo kennen we onze Hecker niet.

'Castrati Stack' neigt zelfs zowaar naar Vangelis, zij het in begrafenismodus. Zoals het post-apocalyptische landschap van IJsland je met verstilling en verstomming slaat, weet je humeur ook hier niet altijd welke richting het uit moet: is Love Streams een triomfantelijke ode aan natuurlijke schoonheid of exploreert ze de grootsheid van de verschroeide aarde? Het één lijkt het ander niet uit te sluiten.

Muzikaal blijkt Hecker wel nog steeds schatplichtig aan de minimal van Philip Glass en Steve Reich, of de sacrale muziek van Arvo Pärt. Al luisterde hij naar eigen zeggen ook veel naar de 15de-eeuwse componist Josquin des Prez. Op eenzelfde manier probeert hij op Love Streams vocale mystiek aan te boren.

Daarvoor schreef hij componist Jóhann Jóhannsson aan, die een IJslands koor onder zijn hoede nam. Bij 'Music of the Air' hoor je deze enkel onbestemde lettergrepen uitstoten, maar bij eerdergenoemd 'Castrati Stack' mag het koor ongenadig schitteren.

Tim Hecker trok naar IJsland voor de opnames van zijn nieuwte worp.Beeld rv

Angstdromen

In het verleden zocht Hecker meestal verduisterde ambient en gammele noise op, waarbij hij zijn weerhaken uitsloeg naar het stukje hersenen waar 's nachts de zwaarste angstdromen kiemen. Ook nu maakt hij je het liefst niet al te gerieflijk, maar met de mystieke vocale pracht van dit koor, overrompelt hij je eerder met natuurpracht dan inktzwarte visioenen.

Het tweeluik 'Violet Monumental I & II' lijkt daarbij het genereus kloppende hart van de plaat te vormen. Deel I neemt een aantal stemmen op een loop, waardoor je lijkt te luisteren naar onbegrijpelijke bezweringen, terwijl deel II zich baseert op zijn voorganger en een keyboard verrassend melodieus uit de hoek komt. Dit is muziek die je tot diep tegen je buikwand voelt bonken, maar zich ook roert in hart en hersenen.

Met Love Streams toont Hecker waar hij het meest bedreven in is: vertrouwde, zelfs traditioneel klinkende muziekelementen in een buitenaardse slowcooker gieten. Zijn composities met piano, ruisende stoorzenders en verschillende lagen elektronica klinken dan ook afwisselend bekend en bevreemdend in de oren. Dit is het soort futurisme dat zich niet laat vatten na één, vijf of tien beluisteringen.

Maar vroeg of laat, en zéker sneller dan de poolkap ter hoogte van IJsland zal verdwijnen, zul je de komende weken smelten bij Love Streams.

Love Streams verschijnt morgen bij 4AD.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234