Zondag 16/06/2019

Recensie

‘Love, Death & Robots’: ambitieus, knettergek en ab-so-luut niet voor kinderen

Love, Death & Robots. Beeld Netflix

Een minibeschaving in je diepvries, weerwolfsoldaten en een Schotse huurling die Dracula’s geslachtsdeel eraf knalt met een tweeloop. Geen bloemlezing van je nachtmerries, maar wel een greep uit Netflix’ nieuwste en vreemdste project: Love, Death & Robots.

“Ik ben zo fucking blij dat het creatieve landschap eindelijk zo is veranderd dat animatie voor volwassenen deel kan uitmaken van de culturele conversatie.” Met die poëtische woorden kondigde Tim ‘Deadpool’ Miller een tijd terug zijn gestoorde animatieserie aan, die hij samen met David Fincher (Se7en, Gone Girl, The Social Network) producete. Love, Death & Robots bestaat uit achttien afleveringen die volledig losstaan van elkaar en op volledige verschillende wijzen geanimeerd zijn. Voor het ambitieuze project riepen de makers de hulp in van animatiestudio’s over de hele wereld: van Spanje, Polen, Zuid-Korea en Denemarken tot Millers eigen Blur Studio.

(Lees verder onder de video)

Zes dode Hitlers 

Streamingreus Netflix toont zich opnieuw van zijn meest experimentele kant met Love, Death & Robots. Er loopt een futuristische rode draad doorheen de afleveringen, maar daar stoppen de inhoudelijke gelijkenissen. De geanimeerde anthologiereeks laat vaste genres achterwege en kaatst voortdurend heen en weer tussen horror, actie, komedie en erotiek. En de afgeknalde vampierpenis in de intro gaf het misschien al weg, maar Millers passieproject is ab-so-luut niet geschikt voor kinderen. Nee, serieus. Zelfs de afleveringen die gedumpt lijken door Disney Channel, zullen je overvallen met afgehakte lichaamsdelen en een onnodige hoeveelheid aan genitaliën.

Love, Death & Robots. Beeld Netflix

Het is wellicht die preutsheid tegenover volwassen animatie waar de makers komaf mee willen maken. Want onder het shockerende jasje schuilt dikwijls een boeiende, maatschappijkritische blik op de nabije tot verre toekomst, die je even vaak doet lachen als denken. Als kers op de taart trakteert de voorlaatste aflevering je op zes verschillende, gruwelijk inventieve manieren waarop een jonge Hitler sterft. 

Love, Death & Robots is niet de best geschreven, of zelfs best geanimeerde, serie op Netflix. Maar het is wel een gedurfde liefdesbrief aan volwassen animatie en genre-tv die de deuren opent voor meer en beter.

Nu op Netflix.

Love, Death & Robots. Beeld Netflix
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden