Donderdag 04/06/2020

Review

Lost Frequencies in AB: af en toe leek je verzeild op een chirofuif

Beeld Alex Vanhee

De zomerhit 'Are you with me' bezorgde Felix De Laet alias Lost Frequencies in één klap wereldfaam. Tijdens zijn eerste volwaardige zaalshow bleef het voor de piepjonge artiest dan ook soms zoeken en aftasten. Ondanks een mega-productie die verblindde en verblufte, vatte hij het idee van growing up in public letterlijk op. Voor je ogen zag je de dj doorheen de set groeien als artiest en volksmenner.

Terwijl Stromae vorig jaar niet weg te denken was uit de Belgische media, reed Lost Frequencies in de luwte een bijna even spectaculair parcours. Met zijn remix van Easton Corbins 'Are You With Me' stootte de 22-jarige student economie vorig jaar in een hels tempo op naar de internationale top. Méér nog: De Laet werd de eerste Belg die op één belandde in Groot-Brittannië, en zijn remix viel eind vorig jaar maar nipt buiten de top 20 van wereldwijd meest gestreamde songs op Spotify.

Op die streamingsite zet hij de ongenaakbare Stromae trouwens nog steeds in de schaduw. Met zes en een half miljoen luisteraars per maand krijgt hij momenteel bijna vier keer méér volk over de vloer dan de ster achter 'Alors on Danse' en 'Formidable'.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Dat wereldwijde succes vertaalde zich inmiddels naar dj-sets op befaamde festivals als Coachella, en zijn gloednieuwe single 'Beautiful Life' - in de AB opgespaard tot de bisronde - werd onlangs zelfs gebruikt in de officiële aftermovie van Tomorrowland Brasil.

Zaterdag beleefde De Laet evenwel pas zijn vuurdoop met een volwaardige zaalshow. Die oogde verrassend genoeg meteen spectaculair. Zelden zo'n megalomane productie in de Brusselse boîte gezien! Met CO2-kanonnen die onvermoeibaar brulden, stoom die uit de nok van de zaal neerdaalde over de hoofden van het publiek, een lichtshow die tijdelijke blindheid dan wel een epileptische aanval kon garanderen en een backdrop die het begrip spitstechnologie nog wat meer uitrekte, leek zijn aanwezigheid in de dj-booth haast bijkomstig.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Muzikaal maakte de dj dan weer een redelijk verwarrende indruk tijdens het eerste half uur. Zo liep een fletse Britney-cover 'Hit Me' van Lika Morgan hopeloos verloren tussen de zomerse deep house van 'Sunday' en De Laets eigen 'Sleep, For The Weak', waarbij zangeres Lea Rue even soezerig kwam heupwiegen op het podium. Van een coherente opbouw of finesse was ook amper sprake. Zo haalde De Laet al eens weinig elegant de vaart uit de set door een flard 'The Circle of Life' - yep, de Disneysong uit The Lion King! - in de mix te proppen, of 'Bongo Bong' van Manu Chao de weg te laten plaveien voor de hitsige house van Michael Calfan ('Breaking the Doors') en David Zowies 'House Every Weekend'.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Af en toe leek je zelfs verzeild geraakt op een chirofuif, waar makkelijke meezingers van Coldplay, Daft Punk, Bomfunk MC's en Haddaway het vuur moesten oppoken. Toegegeven: het wérkte wel. Dat merkte je bijvoorbeeld aan de enthousiaste meisjeskoren in de zaal. Maar het getuigde niet bepaald van grote artistieke moed.

Méér durf etaleerde hij door Emma Bale - nog zo'n jong talent! - op het podium te roepen om live 'Run' te zingen. De zestienjarige zangeres stond met zo'n grote vanzelfsprekendheid op het podium dat het leek alsof ze nooit iets anders had gedaan. Faut le faire. Voordien kreeg De Laet ons ook in een uitstekende hum door plots het heerlijk tegendraadse en spastische 'Bappedekkel' van Kölsch in de mix te draaien. Hey, dan schuwde Lost Frequencies het avontuur dus toch niet helemaal!

Beeld Alex Vanhee

Toch zou zijn back2back dj-set met The Magician uiteindelijk nog de meeste gensters slaan. Volstrekt onmogelijk om niét te weerstaan aan de zonovergoten grooves en funky house van Stephen "Magician" Fasano: diens singles 'Shy', 'Sunlight' en 'Together' lieten het zomerzot met een zwoele bries binnenwaaien in de zaal. En met 'Opus' van Erik Prydz in de grandioze Four Tet-remix verzekerden beiden zich en passant ook nog van het meest monumentale ogenblik in de show. Met een arpeggio-synth die trance-matig bleef opbouwen tot je jezelf een kathedraal waande, dreven de twee platenruiters de spanning zinderend op. Een collectieve sitdown in de zaal, waarbij iedereen terug rechtveerde wanneer de beat opnieuw inviel, zorgde daarbij voor een memorabele climax.

Beeld Alex Vanhee

Al kon de collectieve euforie tijdens 'Are You With Me' natuurlijk net zo goed tellen: naast de onvermijdelijke hey-hoooo-koortjes, zagen we jonge meisjes met tranen in de ogen meezingen, terwijl anderen de dansvloer enthousiast verkenden nadat de oorspronkelijke versie van Easton Corbin overvloeide in de wereldberoemde remix.

Met zo'n stomende apotheose wilde je ook wel vergeven dat de show met een valse noot was begonnen. "Ne me quitte pas," hoorden we Jacques Brel tijdens de intro verzuchten, terwijl hij levensgroot geprojecteerd werd op de immense backdrop. "Il faut oublier". Dat die wonderlijke tristesse bot doorkliefd werd door een lompe four to the floor-beat, in een knullige remix, was bepaald wraakroepend. In een handomdraai werd Brel gedegradeerd tot brol. Akkoord: de boodschap die De Laet via Brel wilde meegeven ("J'aime les Belges," klonk het midweg, "D'abord je suis Belge") getuigde van oprechte intenties. Maar we beoordelen natuurlijk geen intenties.

Speelde Lost Frequencies de show van zijn leven in de AB? Wél als je je ogen voornamelijk de kost gaf. Of als je het zou vragen aan één van de talloze tienermeisjes in de zaal. Of als je alleen de tweede, redelijk indrukwekkende helft van zijn set in rekening nam.

Benieuwd wat dat straks zal geven op Rock Werchter.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234