Woensdag 16/10/2019

Theaterrecensie

'Loopstation' van Ontroerend Goed: Balanceren tussen eentonigheid en verwondering

De tijd die nooit stilstaat, het nieuwe jaar dat nooit iets nieuws brengt. Beeld Mirjam Devriendt

Loopstation van theatergezelschap Ontroerend Goed is een meditatie over onze dagelijkse routines en het houvast van herhaling. Een sobere reflectie over monotonie, ingesleten patronen en de onverzettelijke voortgang van de tijd.

Negen personages verzamelen op een traag roterende schijf. Samen en toch afzonderlijk, allemaal opgesloten in hun eigen routines. Ze tonen datgene wat op scène haast nooit te zien is: de alledaagse sleur, de telkens opnieuw herhaalde patronen die ons leven bepalen. Handelingen die in geen enkel opzicht opzienbarend zijn, maar die de mens het grootste deel van zijn leven in hun greep houden. Koffie zetten, de tafel dekken, sleutels zoeken, op de bus wachten. Een man en een vrouw vertellen elkaar iedere ochtend bij het ontbijt wat ze die nacht gedroomd hebben. Een artieste sluit haar shows af met steeds dezelfde lege dankwoorden. Een man met verlatingsangst houdt het niet uit wanneer zijn geliefde even weg is.

Theatergezelschap Ontroerend Goed brengt met Loopstation een voorstelling die mediteert over de betekenis van onze dagelijkse rituelen. Hoewel het de gewoonte is om zich blind te staren op de grote, levensveranderende gebeurtenissen, wordt hier de blik gericht op de kleine, haast onzichtbare patronen van alledag. Het wachten en koffie drinken bij de bushalte, de monotonie van steeds dezelfde verkoopspraatjes en reclameboodschappen.

Wat zichtbaar wordt is de tijd die nooit stilstaat, het nieuwe jaar dat nooit iets nieuws brengt. En dan toch, plots, wurmt de dood zich naar binnen en lijkt de wereld even stil te staan. Verlies en rouw maken de bestaande orde onhoudbaar. Wat blijkt: de enige manier om met een radicale verandering om te gaan, is door nieuwe patronen te creëren. Ze bieden de noodzakelijke structuur om het leven draaglijk te maken. In sleur schuilt houvast en troost.

De blik wordt gericht op de kleine, haast onzichtbare patronen van alledag. Beeld Mirjam Devriendt

Riskant concept

Loopstation is een ingetogen voorstelling die zweeft tussen theater en installatie. Het podium blijft onverstoorbaar draaien, de tijd wentelt steeds verder. Op de scène herhaalt zich de banaliteit van het alledaagse leven. Het concept is niet zonder risico: hoe maak je interessant theater over de monotone ruis van het dagdagelijkse? Ontroerend Goed weet mooi te balanceren op de rand tussen eentonigheid en verwondering. Want terwijl alles zich steeds herhaalt, blijft niets ooit hetzelfde. Kleine verschuivingen leiden bijna onmerkbaar tot evolutie en verandering. Dat wordt prachtig geëvoceerd in de muziek van Joris Blanckaert, gebracht door de vier zangeressen van HYOID. In zijn compositie lijkt eenzelfde thema zich eindeloos te herhalen, en toch onthullen zich steeds nieuwe schakeringen en samenzangen.

Loopstation opent niet de meest wereldschokkende inzichten en blijft tot het einde rond dezelfde thema's heen cirkelen. Spannend kun je de kalmpjes voorbij glijdende scènes bezwaarlijk noemen. Maar laat in die serene, mediterende sfeer nu net de kracht van deze voorstelling schuilen.

Loopstation speelt op 16 en 17 maart in Vooruit (Gent) en op 27 en 28 maart in KVS (Brussel).