Zaterdag 24/10/2020

DM ZaptFloortje Smit

Lolita’s zijn het, die al hebben geleerd dat het vrouwenlichaam een middel is om dingen voor elkaar te krijgen

Still uit de Netflix-serie 'Cuties'.Beeld K2 - Filmstill

Floortje Smit zet in DM Zapt de blik op oneindig. Vandaag: Cuties op Netflix.

Het is een nachtmerrie voor een beginnende filmmaker. Cuties, de film van de Frans-Senegalese Maïmouna Doucouré, was nog niet eens voor het grote publiek te zien, of de regisseur werd al beschuldigd van het vervaardigen van kinderporno. Zich verweren hielp niet. Ook na de release blijft het #cancelnetflix alleen maar luider klinken. 

De Cuties-ophef levert twee problemen op. De discussie is inmiddels zo hoog opgelopen dat tegenstanders automatisch in (extreem-)rechtse hoek worden geschoven, dat van complotdenkers die geloven dat er vanuit Hollywood een geheim pedofielennetwerk wordt gerund. Voorstanders worden zonder pardon pedofielen genoemd. Tweede probleem: blanco naar Cuties kijken kan niet meer. De dansscènes krijgen onevenredig veel aandacht.

Dat is doodzonde, want Cuties is een goed geacteerd, uiterst sterk debuut. Een fris coming-of-ageverhaal: terwijl de jonge Senegalese Amy in de moskee hoort dat schaarsgeklede vrouwen in de hel komen, ziet zij dat haar buurmeisje in haar naveltruitje een stuk vrijer in het leven staat dan haar gesluierde moeder, die plichtmatig een huwelijk organiseert voor haar echtgenoot en diens tweede, jonge vrouw. Door zich stiekem aan te sluiten bij het dansgroepje van het buurmeisje claimt Amy haar autonomie.

Aanvankelijk is er met die dansjes weinig aan de hand. De meisjes maken synchroon pasjes die je in de gemiddelde TikTok-video ook ziet. Het is Amy die het twerken en grinden introduceert – in de hoop op meer likes, meer aandacht, meer populariteit. Dat levert een tweetal scènes op die ronduit ongemakkelijk zijn, met 11-jarigen die worden gefilmd op kruishoogte, die seksbewegingen maken op de grond, die met vingers in hun mond uitdagend in de camera kijken, waarna die langs hun nog amper ontwikkelde lichaampjes glijden. Lolita’s zijn het, die nog niet weten hoe een condoom eruitziet, maar wel via sociale media hebben geleerd dat het vrouwenlichaam een middel is om dingen mee voor elkaar te krijgen.

Dat die scènes onprettig zijn om te zien, is de bedoeling. Doucouré bekritiseert met haar film het beeld dat onbegeleide pre-tieners via internet voorgeschoteld krijgen en kopiëren. Hun gedrag wordt in de film ook alleen maar afgekeurd. En Cuties omvat veel meer: het gaat over hoe vrouwen hun bewegingsruimte zoeken binnen de maatschappij en tussen twee verschillende culturen, en over je ontworstelen aan het beeld dat anderen op je plakken.

Desalniettemin is het wel zo dat Doucouré in die genuanceerde film een stel pre-tieners geseksualiseerd in beeld brengt. Kun je het erotiseren van jonge meisjes aanklagen door het zelf ook te doen? Had deze film, met deze boodschap, zonder die scènes gekund? Cuties had een veel interessantere, genuanceerdere discussie moeten aanslingeren dan dit simplistische welles-nietes dat inmiddels alles overschaduwt.

Cuties is nu te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234