Dinsdag 15/10/2019

Kunst

Logeer eens in een kunstwerk

Beeld Bob Van Mol

Het is geen B&B en het is geen galerie of tentoonstelling. Slapen met de ogen open is een kunstwerk waarin je kunt logeren. "Hier kom je maar één keer, alsof je naar een concert gaat." 

Het is al donker als we bij kunstenaarsduo Sofie Lachaert en Luc Dhanis aankomen. In de ruime ontvangstruimte met hoge plafonds brandt de open haard en is de tafel uitnodigend gedekt. We komen ogen tekort: een hoge kast die in de muur lijkt te kruipen, opeengestapelde tafels met daarop een versneden Chinese vaas met bloemen, kandelaars gemaakt van oude munten, een 3D-geprinte stoel, aan de muur een reusachtig schilderspalet dat bij nadere inspectie gemaakt blijkt uit wol en zijde.

Hier, in deze veelvuldig gerenoveerde scheepswerf in Tielrode bij Temse, wonen en werken Lachaert en Dhanis al sinds eind de jaren 80. Ze hebben hier een galerie gehad, een bed and breakfast en sinds kort een nieuw concept: Slapen met de ogen open. Of: even verblijven op een plek waar schoonheid en verwondering je overvallen.

Wie hier komt logeren, heeft bijna het hele pand voor zich en kan zich er een tijdje verliezen in de stilte en afzondering, maar vooral in de kunstobjecten die er ten overvloede aanwezig zijn. "Het idee is dat je hier maar één keer komt, alsof je naar een concert gaat. Dat je zintuigen op scherp worden gesteld", vertelt Dhanis.

Beeld Bob Van Mol

Tussen design en beeldende kunst

Lachaert heeft een verleden als edelsmid, Dhanis als schilder. Samen maken ze ontwerpen op het snijpunt van design en beeldende kunst. "Ons werk wordt niet als beeldende kunst gezien, evenmin horen we bij design", stelt Dhanis en hij wijst naar een sculptuur van twee aan elkaar bevestigde stoelen in brons. "We vallen letterlijk tussen twee stoelen." In de zoektocht naar een nieuwe manier om hun werk te presenteren, kwamen ze op dit idee. 

De ontvangstruimte met lange eettafel en zetel is al een bijzondere plek, maar de echte verrassing komt pas als de grote houten deur open gaat. Via een trap belanden we in een enorme ruimte onder de nok van het dak. In de hoek: alweer een haardvuur met daarrond drie futuristisch ogende fauteuils. En voorts overal sokkels met werken van dit koppel, maar ook van bevriende kunstenaars zoals keramiste Anne Marie Laureys.

Als we verder de kamers doorlopen, wordt de sfeer steeds intiemer, tot we uitkomen bij een slaapkamer en badkamer. Daartussen: een warme kamer met vooral houten meubels waarin gasten zich kunnen terugtrekken, en een ruimte die ze 'efemere kamer' noemen. De witte tafel, stoelen en kast: hier lijkt alles in de muur te verdwijnen. "We spelen met het verglijden van de tijd en het vergroeien van de dingen", legt Lachaert uit. "Alles gaat voorbij, ook de kunstenaar."   

Beeld Bob Van Mol

Op het bed ligt een deken met een zelfontworpen hoeslaken, waarin met zilverdraad de typische golvende lijnen van bankbiljetten verweven zijn. Slapend rijk worden, is hier het idee. "Wat is waarde? Dat vragen we ons vaak af", licht Lachaert toe. Vandaar ook de kandelaars van oude munten, of de ogenschijnlijk oude houten krukjes: pas als je goed kijkt zie je dat ze zijn ingelegd met edelsteentjes. "Met arbeid geven we objecten opnieuw waarde." 

Sergio Herman

Hoogtepunt van het verblijf is hier het ontbijt, aangepast aan de gelegenheid. Zit er een huwelijksaanzoek aan te komen of wordt hier een speciale verjaardag gevierd? Lachaert toont foto's van een een reusachtig eetbaar schilderij van tapenades, of eetbare wolken die met touwtjes aan het plafond bevestigd zijn. "Dat ontbijt is de climax waar we naartoe werken. Alles wat we serveren heeft betekenis." 

Eindeloos kijken kun je hier, en dat willen ze ook. Dat je als logé even uit de wereld en in deze cocon stapt. "Net daarom is het niet de bedoeling dat je hier elk weekend komt logeren. Een van de mooiste complimenten die we hier al kregen, was van een man die schreef dat hij na zijn bezoek weer hoop had gekregen." 

Luc Dhanis en Sofie Lachaert. Beeld Bob Van Mol

Het duo creëert ook scenografie voor theater, en ook dat voel je hier. Ze spelen veelvuldig met sfeer, met trompe-l'oeil – het bodempje vuil water in een emmer blijkt een edelsteen – op een tafel liggen stukken van een oud servies, voorzichtig gepolijst. "Die zijn van het restaurant van de vader van Sergio Herman", klinkt het. Duur maar uit de mode, en of ze daar iets mee konden aanvangen, had de chef gevraagd. "Toen hij kwam kijken, hadden we het goed in scène gezet door de stukken op een zwart doek te presenteren."

Herman schrok even, maar heeft die stukken wel gebruikt in Oud Sluis om hapjes op te serveren. "Dan zag je de gasten ook even opschrikken. Dat ene moment, waarop mensen even verrast worden, daarover gaat het hier ook", vertelt Lachaert. "Maar dan een hele avond, waarop mensen van de ene verwondering in de ander stappen." 

atelierlachaertdhanis.com/in-bed-with-the-artists

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234