Zaterdag 06/03/2021
Veerle Baetens speelt in de eerste Lockdown-kortfilm een vrouw die een zuur op haar gezicht gegooid kreeg.

InterviewFilm

‘Lockdown’: 12 kortfilms van Vlaams talent in première op Eén

Veerle Baetens speelt in de eerste Lockdown-kortfilm een vrouw die een zuur op haar gezicht gegooid kreeg.Beeld VRT

Een handvol Vlaamse filmtalenten, een gevangenisdecor en een stuk plexiglas. Veel meer was niet nodig om in volle coronapandemie Lockdown te maken, een reeks van twaalf kortfilms die deze week op Eén wordt uitgezonden. Gilles Coulier zette het project mee op poten, Robin Pront verzamelde met Matthias Schoenaerts en Veerle Baetens de beroemdste cast.

Na nauwelijks twee weken lockdown in maart hadden Gilles Coulier (De Dag) en Maarten Moerkerke (De bende van Jan de Lichte) er al genoeg van. Het duo klopte toen al bij de VRT en het VAF aan met het idee om twaalf kortfilms te draaien in een 100 procent covid-veilige omgeving. “We ergerden ons aan de open brieven vol zelfbeklag die in die periode vanuit onze sector werden geschreven”, vertelt Coulier. “Op een dag belde Maarten me: ‘Zouden we in plaats van te zeuren niet gewoon iets maken? In een gevangenis, met een stuk glas tussen de acteurs’. Geniaal idee, want dat is een veilige setting, waarin veel toffe verhalen kunnen ontstaan.”

Het resultaat: vier afleveringen van telkens drie kortfilms, die ondanks de gelijkaardige setting toch de meest verschillende richtingen uitgaan. Zo regisseerde Coulier met A plus jamais een spannende auditieve ontsnappingsthriller zonder acteurs. Regisseur Robin Pront, die de reeks maandagavond aftrapt met Zuur, koos dan weer voor een donker wraakdrama met Matthias Schoenaerts als veroordeelde zuurgooier en Veerle Baetens als zijn zwaar verminkte slachtoffer.

Jullie vroegen dertig regisseur een idee op papier te zetten. Hoe werd bepaald welke van de dertig inzendingen uiteindelijk gemaakt mochten worden?

Coulier: “Dat was een moeilijke puzzel. Soms waren er bijvoorbeeld twee makers die met dezelfde cast wilden werken. Dan moest er een van hen sneuvelen. Zo kwamen Jan Eelen (regisseur van ‘Het Eiland’, ‘De Ronde’ enz., LT) en Wannes Destoop (regisseur van ‘Albatros’, LT) tegen mekaar uit. Uiteindelijk hebben we voor het idee van Jakke gekozen: niet omdat dat van Wannes minder goed was, maar omdat Jakke meer richting comedy ging, en dat zorgde voor meer variatie. Wannes is een van mijn beste maten, dus het was heel heftig om hem te moeten weigeren. Het is een paar dagen moeilijk geweest tussen ons. Maar uiteindelijk is dat volledig uitgepraat.”

Opvallend: de helft van de regisseurs zijn vrouwen. Een bewuste keuze?

Coulier: “Ja. Ik ben ook voorzitter van de Unie van regisseurs, en in die functie ben ik continu bezig met inclusiviteit en diversiteit. Dan zou het niet logisch zijn om daar bij een project als Lockdown geen rekening mee te houden. Maar er is sowieso meer gelijkheid aan het komen in het Vlaamse filmlandschap: vorig jaar zijn er meer films van vrouwen dan van mannen goedgekeurd bij het VAF.”

Pront: “Ik zat vorig jaar in de jury van Kortfilmfestival Leuven, en de makers die we bekroond hebben, waren bijna allemaal vrouwen. Niet omdat we een statement wilden maken, maar gewoon omdat ze er bovenuit staken. Dat evenwicht is er dus sowieso op een organische manier aan het komen.”

Veel etnische diversiteit zit er dan weer niet in Lockdown, voor of achter de camera.

Coulier: “Dat is inderdaad een kwestie waar we mee worstelden. Door de context van een gevangenis was het nogal delicaat om gekleurde personages op te voeren. Als die zuurwerper in Robins film bijvoorbeeld een zwarte man was geweest, zou dat stigmatiserend kunnen overkomen. Als de maker zelf gekleurd is, ligt dat anders. We hadden ook Adil El Arbi en Bilall Fallah gevraagd om mee te doen, maar die waren hun tv-serie Grond aan het draaien.”

Is het eigenlijk wel leuk om te filmen met alle veiligheidsprotocollen die momenteel van kracht zijn?

Pront: “Ik vond het wel eens cool om te doen, maar echt leuk is het toch niet. Ik ben nogal een impulsief karakter. Soms stond ik iets uit te leggen en kreeg ik plots rare blikken. ‘Shit, ik kom te dicht’, besefte ik dan. De opnames van mijn langspeelfilm Zillion hadden normaal gezien in maart vorig jaar moeten beginnen, maar ik wil hem pas draaien als heel dit gedoe achter ons ligt. Je wil op een set eigenlijk toch alleen maar bezig zijn met wat er op de monitor gebeurt, niet met allerhande regeltjes.”

Matthias Schoenaerts had eigenlijk de hoofdrol moeten spelen in je eerste langspeelfilm D’Ardennen, maar liet uiteindelijk verstek gaan. Is alles weer koek en ei tussen jullie, nu hij in Zuur heeft meegespeeld?

Pront: “Ik heb in D’Ardennen een fantastisch alternatief gekregen met Kevin Janssens, maar natuurlijk was het klote toen Matthias uit het project stapte. Tijdens de lockdown zat hij voor het eerst sinds lang nog eens gewoon in Antwerpen, en zo zijn we weer aan de praat geraakt. Hij zou dit nooit een Wiedergutmachung noemen, maar misschien was het dat toch wel. (lacht) En het was voor hem ook gewoon plezant om na zoveel anderstalige rollen nog eens volle bak zijn Seefhoek-kant naar boven te laten komen.”

Is het concept van Lockdown ook na corona voor herhaling vatbaar?

Coulier: “Misschien wel. Maar dan niet meer in een gevangenis, zodat de teneur wat minder donker is. Ik heb met Jan Eelen afgesproken dat alle regisseurs de volgende keer een film moeten maken rond een verschillende attractie in Plopsaland, dan zal de sfeer automatisch wat vrolijker worden. (lacht)”

Lockdown is te zien van maandag 18 tot donderdag 21 januari, rond 21u30 op Eén.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234