Maandag 18/11/2019

Best Kept Secret

Live op Best Kept Secret - Live is een rekbaar begrip

Royal Blood op Best Kept Secret. Beeld Alex Vanhee

Dag drie op Best Kept Secret. Het miezert en druilt, maar de affiche zal vandaag je humeur niet bewolken. De aftrap werd al overtuigend gegeven door Jonny Greenwood met een klassiek ensemble. Worden verder nog verwacht: toppers als alt-J, Royal Blood, SOHN en Future Islands die het mooie weer moeten maken. Dag drie op het festival volg je hier van minuut tot minuut.

21.24 uur - Rillerige ontroering bij SOHN

"Live"? Het is een verdacht rekbaar begrip voor SOHN, die 90 procent van zijn show laat afhangen van vooraf opgenomen elektronica. Zelfs met een gitarist en tweede toetsenist op het podium kun je je moeilijk van die gedachte ontdoen.

Maar tegelijk rààkt hij je wel, met zijn romige falset en fragiele kristalletjes van songs. In de linkerhoek van de tent geeft een groepje Nederlanders zich tijdens een slow jam over aan een abstracte choreografie: mogelijk ingegeven door dure avondcursussen theater, aanstellerij en drankzucht. Maar zelfs hun slowmotion gezwijmel hypnotiseert. Zou dàt dan de grote kracht zijn van SOHN? Dat zijn muziek alles om je heen verandert in een aanzet tor rillerige ontroering?

Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

20.57 uur - Tussen nacht en ontwaken

SOHN zet 'Tremors' verkeerd in. Maar daar hebben de sidderingen, die in rotten van dertien over je rug lopen, gelukkig weinig boodschap aan.

De tussen Wenen en Londen pendelende (Chris)toph Taylor maakt een afstandelijke indruk als sologanger, zittend op een krukje. Maar eigenlijk is dat best wel toepasselijk: zijn gesofisticeerde elektrosoul en R&B houdt best stand in het killige moment tussen nacht en ontwaken. Het tijdstip waarop eenzaamheid door de straten zwerft.

20.33 uur - Verschroeiende en verfrissende duik

De drummer van Royal Blood nam net een duik in het publiek. Werkt blijkbaar verfrissend én verschroeiend. De groep sluit de set nadien af in withete furie.

20.10 uur - Lomp

Elke song een oplaaiend hellevuur? We hadden gehoopt van wel. Maar uiteindelijk zien we in Royal Blood vooral een ietwat routineuze maar terdege bloedsbroeder van The Black Keys, the White Stripes en Queens of the Stone Age.

Dat ze hun songs een fractie trager dan op plaat spelen, doet hen ook wat lomp klinken.

Beeld Alex Vanhee

19.54 uur - Explosie voor het middenrif

Heel vroeg in de set van Royal Blood wordt het grof geschut bovengehaald en afgestoken. 'Figure it Out' is een explosie voor het middenrif, een duosprong in de de onderste regionen van de garagerock. Over die regionen gesproken: op Twitter worden al bizarre theorieën gespuid over de sub-headliner.

Beeld Alex Vanhee

19.44 uur Simon krijgt gehoor

Simon says: get the fuck up. Pharoahe Monch geeft de feestinstructies mee voor Royal Blood. Iedereen houdt zich hier aan. Mooi zo!

19.20 uur - Typhoon, thuismatch, triomf

Typhoon tekent voor een stomend feestje. Bij het publiek is de vermoeidheid duidelijk toegeslagen na drie dagen, maar deze Hollandse hiphop injecteert zich in je bloedbaan als een adrenalineshot. Topfeestje!

De ene keer lijkt André Hazes verrezen in één van hun gepimpte levensliederen, dan weer verdwijnt een likje Major Lazer in de mix. Tent TWO puilt uit, iedereen lijkt door het dolle heen. Thuismatch, triomf.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

18.29 uur - Wachten op 'Seasons'

"I've been waiting on you," kreunt de zanger van Future Islands. Aan de reactie van het publiek te merken, wachtte de massa dan weer op de eerste verlossende synth-tonen van de hit 'Seasons'.

Het geluid op het strand is namelijk nauwelijks te harden. En het willekeurig wisselen tussen tranerige voordracht en een death grunt die op maat van Graspop lijkt gesneden, wordt op de lange duur ook een knap vervelende gimmick.

Waarom keken we eigenlijk zo lang uit naar deze show?

Beeld Alex Vanhee
Future Islands. Beeld alex vanhee

17.31 uur - Na de feiten, de fun

"Love is a fuckin' mission," declameert Tempest. Ze is op dreef geraakt na een voorzichtig stommelend eerste kwartier, en het publiek éét uit haar hand. Wanneer ze een enkele keer naar adem hapt tijdens haar verbale spervuur, neemt iedereen die fractie van een seconde aan om in gejuich los te barsten.

"Best Kept Secret, let me tell you a secret," oreert ze, met de hand op het hart. "Alles wat je koopt, zal nooit een leegte kunnen opvullen." Het klinkt op papier als een gemeenplaats, maar ze brengt haar betoog met zoveel vuur dat elk woord doel treft in de tent. Zelf lijkt Kate ook onder de indruk van zo'n liefdevolle respons. Vaak gluurt ze glunderend naar de rest van de band.

Haar minutenlange passiepreek gaat nog even verder: "Happiness, the brand, will never buy you happiness," zegt ze. "So hold your own." Ze herhaalt die laatste zin als een hypnotiserend mantra. En dan volgt een rondje loeiharde gabberhouse. Na de rauwe feiten, de fun!

17.13 uur - United Colours of Kate

Ze wordt al eens vergeleken met The Streets en Roots Manuva. Maar in de Beekse Bergen vertolkt Kate Tempest vooral de stem van een ontgoochelde, dolende jeugd. Dat doet ze evenwel met opwindende mitraillette-rhymes en daverende beats die tent THREE na een kwartier volledig op zijn kop zetten.

De Londense schakelt voortdurend tussen rap, poëzie en spoken word. De enige constante: haar sappige working class accent. Blue collar, blue sentiments.

En wat een authentieke Bennetton-reclame is dit ook... Op het podium zijn de United Colours zwart (drummer en backing zangeres), geel (elektronica) en blank (Katie Tempest zelf) aanwezig. Tempest houdt pleidooien voor universele geborgenheid, en brengt die theorie in praktijk.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

16.22 uur - First Aid Pigs

Vertrouw die onschuldige Zweedse freules nooit zomaar. Het countryfolkbandje First Aid Kit speelde net een opmerkelijke cover van 'War Pigs' - yup, die oorverdovende classic van Black Sabbath. Nou, dát hadden we even nodig op deze gezapige zondagmiddag. En wij die dachten dat Chet Faker de opmerkelijkste cover van het weekend achter zijn naam zou zetten met een massaal meegezongen 'No Diggity' van Blackstreet.

15.59 uur - Melodramatische Master

De Zweedse zusjes van First Aid Kit maken een goede beurt: in vlekkeloos Nederlands bedanken ze het publiek na 'Stay Gold'. Even later volgt een mooi, lichtjes melodramatisch aangedikt 'Master Pretender'.

Beeld Alex Vanhee

15.49 uur - Brullende leeuw voor de leeuwen

First Aid Kit opende net haar set met 'The Lion's Roar'. In dit omgeturnde safaripark een toepasselijk en overtuigend statement, maar ook een (over-)moedige zet. Zullen de zusjes niet al hun kruit verschoten hebben door één van hun bekendste songs dadelijk voor de leeuwen te gooien?

15.24 uur - Captain without hat

Newsflash: Daarnet hoorden we een dj de ketelblues van Captain Beefheart onder de naald schuiven, om tien minuten later 'Safety Dance' van Men without Hats door de speakers te laten denderen. Het laatste hokjesdenken werd net gesloopt. Bloemen noch kransen. Dansen mag.

14.22 uur - Aldi-J

Geen kwaaie groep, die Gengahr. Maar ook een beetje gezichtsloos.

De melodieuze popgroep boort dezelfde goudaders aan als headliner alt-J en als MGMT, maar geen enkele song boort zich in je geheugen. Heeft de wereld nood aan Aldi-J? In de tent lijken ze het voordeel van de twijfel te krijgen.

Gengahr. Beeld alex vanhee

14.14 uur - Circus-sentiment

De zon is opnieuw doorgebroken, en 'Circus Envy' van R.E.M. speelt door de boxen op podium FIVE, ter afwachting van Gengaha. Een golf van warm jeugdsentiment trekt door de bloedbaan van alle dertigers in deze tent.

13.11 uur - Verschuilen voor ouwe wijven

De zangeres van Marmozets maakt zich vrolijk om de zon die eindelijk doorbreekt. En géén overdrijving; spontaan begint het ouwe wijven te gieten. You jinxed it, chickie! Wil iemand haar bek dichtplakken tussen de nummers door op Rock Werchter? Daar mag deze Britse familiegroep de Main Stage plechtig openen op donderdag.

Op dit ogenblik neemt het publiek het advies uit één van hun songs ter harte: 'Move, shake, hide!"

13.01 uur - Oh joy!

Nergens beter dan thuis? Vergeet het maar: de Beekse Bergen zijn vandaag the place to be.

11.54 uur - Volmaakte ochtendcursus weltschmerz

De matinée wordt besloten met twee werken van eigen hand, én het strijkersensemble werd terug op het podium gesommeerd. Een volmaakte ochtendcursus weltschmerz op Best Kept Secret. Laten we een afspraak maken: voortaan zetten we élke zondagochtend in met een live-performance van Greenwood.

11.32 uur - Jonny eenzaam, eenzaat

Voor Steve Reichs 'Electric Counterpoint' wordt het ensemble tijdelijk de laan uitgestuurd. Greenwood fingeert in zijn uppie een heel orkest, met zijn gouden Gibson-gitaar, een loopstation en laptop. Een indrukwekkend staaltje solovlijt.

Maar wat een zonde ook: dan heb je een heel ensemble voor handen, en verwijs je ze zomaar naar de coulissen. "Oh Jonny, eenzaam, eenzaat, met een triest verhaal," horen we Stijn Meuris zingen in het achterhoofd.

11.28 uur - Wie plaatste de violen in violent?

Met Krzysztof Penderecki heeft Jonny Greenwood meer gemeen dan met een Arnalds of Nils Frahm, hoorde je al bij Radiohead. Dat merk je net zo goed aan de titelcompositie uit There Will Be Blood.

Greenwood plaatst violen in het woord violent: strijkers worden woest tegen elkaar uitgespeeld in deze Threnody to the Victims of Hiroshima-achtige uitbarsting.

11.21 uur - Dramatische gevoelswereld

Even bedaard als beheerst wordt 'Prospectors Arrive' uit de film There Will Be Blood ingezet. Tijdens eerdere concerten toonde een overheadprojector beelden uit de bijbehorende films. Die ontbreekt vandaag, maar het miezerige weer en uitzicht op het meer duwen je net zo goed in een dramatische gevoelswereld.

De strijkers plukken tegelijk aan hartsnaren, vermoed je. Op het terrein lijkt het muisstil te worden. Zijn werk doet bij vlagen denken aan een neoklassieke verwant als Ólafur Arnalds. Niet zeggen tegen hem! Met die tijdgenoten voelt Greenwood absoluut geen verwantschap, zweert hij.

Beeld Alex Vanhee

11.17 uur - Meesterzet voor Greenwood

Het liefst zou hij zijn composities nooit opnemen. Je moet ze live ervaren, benadrukte Jonny Greenwood onlangs. Speelt dàt mooi in uw voordeel op Best Kept Secret! Met een zevenkoppig strijkersensemble en pianist maakt de Radiohead-gitarist en geluidstovenaar grote sier.

Speciaal voor hem werden de poorten van het festival zondagochtend al geopend. Op die manier kun je zijn muziek op het grote podium beleven, zonder soundbleed van belendende tenten. Een meesterzet blijkt al gauw.

Jonny Greenwood. Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234