Zondag 25/08/2019

‘Live by Night’: Minder Affleck was meer geweest

Met Live by Night schuift Affleck op alle terreinen uit: als scenarist krijgt hij geen vat op zijn verhaal, als regisseur had hij zichzelf niet mogen casten en als acteur moet hij zichzelf dringend wat minder graag zien.

Live by Night. Beeld RV

Na jaren een heel matig acteur geweest te zijn, begon Ben Affleck in 2007 aan een regisseurscarrière die intussen drie redelijk briljante films opleverde. In 2012 won hij zelfs de Oscar voor beste film voor Argo. Zijn tweede al, nadat hij in 1997 ook al zo’n beeldje mocht meenemen voor het script van Good Will Hunting dat hij samen met zijn goeie maat Matt Damon had geschreven. Maar het is niet allemaal goed wat hij doet achter de camera. Met Live by Night schuift hij op alle terreinen uit: als scenarist krijgt hij geen vat op zijn verhaal, als regisseur had hij zichzelf niet mogen casten en als acteur moet hij zichzelf dringend wat minder graag zien.

Net als in zijn geslaagde regiedebuut Gone Baby Gone bewerkt hij met Live by Night opnieuw een boek van Dennis Lehane, wiens verhalen ook andere grote regisseurs tot beklijvende films aanzetten, denk maar aan Clint Eastwood (Mystic River), Martin Scorsese (Shutter Island) en Michael Roskam (The Drop). Maar Affleck krijgt geen vat op het verhaal van Live by Night. Idealiter had de film ergens een kruising moeten zijn tussen The Untouchables en The Godfather. Alle ingrediënten zijn er, om te beginnen het schitterende camerawerk van Robert Richardson en veel goeie acteurs die de hoofdrolspeler helaas overklassen.

Ben Affleck is als acteur gewoon te beperkt om een nobele schurk à la James Cagney neer te zetten, terwijl scenarist Affleck nooit de sleutel vindt tot het verhaal dat zoveel thema’s bevat dat het beter tot een tv-reeks was bewerkt. Affleck tracht Joe Coughlin te spelen, een WOI-veteraan, zoon van een politiekapitein uit Boston, die na zijn terugkeer van het front zijn afkomst verloochent en voor een carrière in de misdaad opteert. Maar wanneer hij al snel aan het flikflooien gaat met het liefje van een Ierse maffiabaas, begint de ellende pas. Ook voor de kijker. Talloze keren beleven we Coughlins opmars en ondergang als gangsterbaas. Keer op keer met de nodige toelichting van de vertelstem van Affleck die ook niet kan zeggen wat zijn beelden zouden moeten vertellen.

Misdaadthriller
Regie:
Ben Affleck