Maandag 17/02/2020

‘Little Women’: een prachtige puzzel die gestaag in elkaar valt ★★★★★

Still uit 'Little Women'.Beeld RV

Kan een cineast nog iets toevoegen aan het zo vaak verfilmde Little Women, de geliefde roman van Louisa May Alcott uit 1868? Toch wel. Zeker in de handen van een genie als Greta Gerwig.

Little Women is het verhaal van Jo March, een ambitieuze, creatieve, jonge vrouw in tijden waarin zulke vrouwen vooral jong moeten zijn. Het is geen toeval dat Jo het alter ego is van schijfster Louisa May Alcott zelf, die met haar weinig verzonnen verhaal over vier zussen haar jeugdige gezinssituatie aan het papier heeft toevertrouwd. Dat ze haar boekwerk ook gepubliceerd kreeg, maakt dat Jo ook anderhalve eeuw later nog steeds een geliefde girl crush is.

In haar verfilming doet Greta Gerwig opnieuw beroep op actrice Saoirse Ronan, die ze eerder castte voor Lady Bird. Ronan zet een weloverwogen volwassen Jo neer, dat mooi afsteekt tegen de eerder naïeve, maar bijzonder goede vertolking van Winona Ryder in de verfilming uit 1994. Daarnaast wordt Ronan omringd door het kruim van hedendaagse acteurs: Emma Watson, Florence Pugh en Eliza Scanlen als de zussen March, Laura Dern als moeder en Timothée Chalamet (ook in Lady Bird) als de ultieme love interest. Dat de regisseur haar personages waar nodig gewoon kriskras door elkaar laat praten, maakt de onderlinge band meteen duidelijk.

Losgescheurd

Maar het is vooral in haar narratieve benadering dat Gerwig iets buitengewoon doet met het bronmateriaal. Het lijkt of ze elke bladzijde uit het boek heeft losgescheurd, over de vloer heeft uitgestald, en ze thematisch in een nieuwe volgorde heeft gelegd. Zo worden de gebeurtenissen van de zusjes als kind afgewisseld met hun leven als volwassene, zodat hun gevormde persoonlijkheden telkens weer mooi worden geduid.

Bovendien vult Gerwig de stapeltjes boekenpagina’s aan met alle noodzakelijke informatie uit het echte leven van Alcott. Zo moest de schrijfster bijvoorbeeld het einde van haar roman aanpassen van haar uitgever. Iets wat deze verfilming slim kan rechtzetten, door het verhaal te vertellen zoals het boek tot stand kwam.

Little Women is een prachtige puzzel die gestaag in elkaar valt, met het grootste respect voor Jo én Louisa May Alcott.

Nu in de bioscoop.