Woensdag 20/11/2019

Review

Little Dragon in de AB: Steekvlam/waakvlam

Little Dragon. Beeld Alex Vanhee

Little Dragon mag dan een zonevreemd beestje zijn binnen de popwereld, maar in de AB voelde de Zweedse elektronicagroep zich kennelijk thuis. Charismatische Drakenmeisje Yukimi Nagano zorgde daarbij voor het grootste vuur.

De Japanse zangeres toonde zich een concert lang de mysterieuze blikvanger van deze band. Nu eens voerde ze een verhit heksendansje op, dan weer buitelde ze als een dolgedraaide derwisj over het podium. Nog een andere keer verkende ze het podium met hoekige robotbewegingen, of zweefde ze als een dromerig tienermeisje in pirouettes over de planken. Een genot om te gade te slaan. Eén constante: die bevreemdende, licht trillerige stem van haar. Deze neigde af en toe naar de tremolo van Horace Andy, maar met net zo'n groot gemak riep ze een purperen verbeeldingswereld op, tijdens de meer psychedelische jams van de groep.

Beeld Alex Vanhee

Little Dragon bestaat inmiddels al meer dan tien jaar, maar werd vooral bekend dankzij Nagano's rol als kleine strandjuttertje op Plastic Beach van Gorilla. Later ontpopte ze zich ook nog tot de meest verrassende gaststem achter de gemaskerde producer SBTRKT: met 'Wildfire' scoorden beiden een knappe hit. Op eigen houtje heeft Little Dragon het net iets minder onder de markt. Hoewel de groep in de AB al haar vierde plaat voorstelde, is ze eigenlijk nog steeds geen gevestigde waarde.

De reden daarvoor? Little Dragon houdt er een nogal bevreemdend spel van aantrekken en afstoten op na met haar fans. Alleen wie een panoramische blik en breed smakenpalet aan de dag legt, komt steeds aan zijn trekken bij deze Zweden. Zo liet de groep haar spionkop bijvoorbeeld voortdurend op het verkeerde been dansen met triphop, avantgardistische indietronica, blikkerige beats en minimalistische synthpop. Af en toe kwakte de band er bovendien nog wat dubstep tegenaan, beende ze hitparade-house uit of legde ze het aan met kristallijnen popmelodieën.

Beeld Alex Vanhee

Op de laatste plaat Nabuma Rubberband liet de groep zich bovendien ook beïnvloeden door de slow jams van Janet Jackson: zwoele tegelklevers als 'Cat Rider' waren evenwel in de minderheid in Brussel. Liever legden deze vuurspuwers het aan met deraillerende cirkelzaag-synths ('Killing Me'), daverende techno ('Only One'), dansbare beats ('Pretty Girls', 'Shuffle a Dream'), diepe bassen die tot in je broek trilden ('Precious') heftige jungleritmes (de finale van 'Test') of elektrofunk in fluokleurige beenwarmers en zweetbanden ('Paris', 'My Step').

Hun songkeuze bleek vaak net zo opwindend als de frenetieke TL-lichtshow achter de band. Maar helaas keek je tegelijk ook aan tegen een concert van verloren kansen. Grote schuldige was de setlist, die met haken en ogen aan elkaar hing. Zo mocht de bloedmooie, en zelfs ietwat onderschatte ballad 'Twice' het concert afsluiten. Opmerkelijk genoeg vormde net dié prachtsong de anti-climax van de avond. Net voor de bisronde had 'Klapp Klapp' de zaal namelijk in lichterlaaie gezet, samen met de hypnotiserende technofinale van 'Only One'. Waarom kon de set niet gewoon eindigen met zo'n steekvlam, in plaats van dit waakvlammetje? Little Dragon had er trouwens vaker een handje van weg om de muziek nodeloos te rekken. Zo kregen ook 'Test' en 'Precious' een iets te lange staart mee.

Beeld Alex Vanhee

En nu we toch onze zeurkousen aangetrokken hebben: waarom gooide Little Dragon het vooraf niet op een akkoordje met STUFF.? Die Belgische groep - Artists in Residence in de AB nota bene! - had eerder op de dag nog een geweldige reprise van hun 'Pink Cloud' uitgebracht. Een collaboratie stond in de sterren geschreven.

Maar goed: een draak van een concert zag je niet. Daar kon je jezelf op de keper beschouwd ook al gelukkig om prijzen.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234